Istället för att fortsätta diskussionen i pristråden tänkte jag posta lite av mina tankar om denna och kommande utmaningar och i en egen tråd. Jag tycker det är lite knepigt att skilja "Bästa koncept", "Mest fantasifullt" och "Mest nyskapande" åt. Så här fick jag resonera själv:
Jag skiljde på idé och utförande när jag skiljde på bästa spel och bästa koncept. För att få "Bästa spel"-rösterna behövde spelen ge de bästa helhetsintrycken (Design inräknad) och vara välanpassade för att faktiskt spelas. (Ni märkte ju hur mycket jag tjatade om att spela spelen i år)
Spel med ballare idéer bakom sig, men som hade behövt mer plats och bättre förvandling från idé till rollspel för att nå Bästa spel-nivån fick "Bästa koncept"-rösterna. "Koncept" tolkade jag som målsättningen, visionen och kärnan i spelet, vilket kan vara både en regelmekanik eller en spelvärld eller en känsla, vad som än tolkas som centralt i spelet.
ZonkPop Lite fick min röst för bästa koncept. Tanken bakom miljön är häftig, men jag tyckte att spelet hade behövt mer utrymme och ett annat regelsystem för att det skulle vara intressant att sätta sig och spela det. Jag hade också kunnat motivera en röst på "Lone Wolf and Cub" i "Bästa koncept" med att konceptet att centrera handlingen på spelledarpersoner var häftigt, men jag tyckte att själva spelmekaniken var tråkig, eller så hade jag svårt att komma på uppslag för spel. Till exempel.
Visserligen är det kul med fria tolkningar, men jag skulle gärna se tydligare riktlinjer för vinnarkategorierna, och speciellt "Mest fantasifullt" som jag bara tolkar som ett genomsnitt av "Bästa koncept" och "Mest nyskapande" med mina egna riktlinjer. Helst skulle jag vilja ta bort den kategorin helt.
"Bästa temaspel" tycker jag är en suverän idé, då jag själv gillade att arbeta utifrån en premiss, ("Spelet måste använda olika tärningar på ett sätt som känns motiverat") och jag vet att många tycker det är lättare att arbeta så. Kanske man kan ställa upp andra regler för "Bästa temaspel" också, som varierar med varje år? Till exempel, "I år är temat makabra spel där man använder T6:or" Eller en Ortodox Dogma, som måste skrivas med Courier i två spalter, inga illustrationer, inget pappersvikande och inte mer än en tärning. Äh, jag bara slänger idéer här.
Jag skiljde på idé och utförande när jag skiljde på bästa spel och bästa koncept. För att få "Bästa spel"-rösterna behövde spelen ge de bästa helhetsintrycken (Design inräknad) och vara välanpassade för att faktiskt spelas. (Ni märkte ju hur mycket jag tjatade om att spela spelen i år)
Spel med ballare idéer bakom sig, men som hade behövt mer plats och bättre förvandling från idé till rollspel för att nå Bästa spel-nivån fick "Bästa koncept"-rösterna. "Koncept" tolkade jag som målsättningen, visionen och kärnan i spelet, vilket kan vara både en regelmekanik eller en spelvärld eller en känsla, vad som än tolkas som centralt i spelet.
ZonkPop Lite fick min röst för bästa koncept. Tanken bakom miljön är häftig, men jag tyckte att spelet hade behövt mer utrymme och ett annat regelsystem för att det skulle vara intressant att sätta sig och spela det. Jag hade också kunnat motivera en röst på "Lone Wolf and Cub" i "Bästa koncept" med att konceptet att centrera handlingen på spelledarpersoner var häftigt, men jag tyckte att själva spelmekaniken var tråkig, eller så hade jag svårt att komma på uppslag för spel. Till exempel.
Visserligen är det kul med fria tolkningar, men jag skulle gärna se tydligare riktlinjer för vinnarkategorierna, och speciellt "Mest fantasifullt" som jag bara tolkar som ett genomsnitt av "Bästa koncept" och "Mest nyskapande" med mina egna riktlinjer. Helst skulle jag vilja ta bort den kategorin helt.
"Bästa temaspel" tycker jag är en suverän idé, då jag själv gillade att arbeta utifrån en premiss, ("Spelet måste använda olika tärningar på ett sätt som känns motiverat") och jag vet att många tycker det är lättare att arbeta så. Kanske man kan ställa upp andra regler för "Bästa temaspel" också, som varierar med varje år? Till exempel, "I år är temat makabra spel där man använder T6:or" Eller en Ortodox Dogma, som måste skrivas med Courier i två spalter, inga illustrationer, inget pappersvikande och inte mer än en tärning. Äh, jag bara slänger idéer här.