Eon är nog somehow mer 'vintrigt' än andra fantasyrollspel; det finns färdigheter som 'Skidor' och 'Skridskor', köldmagi, regler för nedkylning och köldskador, ett polarfolk är beskrivet, och flera officiella illustrationer, äventyr och kampanjplatser är förlagda till vintermiljöer eller kalltempererade klimat. Detta kan eventuellt ha något att göra med att somliga (inga namn nämnda
) Eonskribenter är into töntmetal (se separat inlägg nedan).
Mina egna Eonkampanjer har inte sällan utspelat sig på vintern, men det är sällan ett medvetet val utan en konsekvens av att kampanjerna är långa och episka och sträcker sig över många år i spelvärlden. Jag brukar ofta men inte alltid lägga fokus på problem som vintern medför, särskilt om det är krig eller äventyrande på gång. Generellt brukar det vara mer som händer i kampanjerna på somrarna dock, dvs, mer tidshopp vintertid. Och en av mina Eonkampanjer utspelar sig i tropiska miljöer, så ingen vinter där.
Vinter är koolt, för det äger med strider i snö. Det fetaste typ nånsin var när Bernies rollperson battlade de gordriska ulvarnas furste med bara händerna i Cozalas snö. Vinter ger en också en bra ursäkt att låta snygga personer gosa ihop sig under björnfällar i olika stadier av avkläddhet, så det är jättebra om man som min spelgrupp har en spelstil som, enligt utsago, karaktäriseras av post-pubertal sexfascination.
Also, ett av de koolaste rollspelsomslagen någonsin, this;
Det kan också noteras att av de
tio mest awesome djuren någonsin har hela topp fem utom mördarkalkonerna någon form av vintertema. Snö-megafauna är helt enkelt godawesome.
Utöver metallare verkar fransk-belgiska serietecknare också gilla snö. Flera 'Thorgal'-album, tex, utspelar sig helt eller delvis i vinterlandskap, och Rosinski är i allmänhet awesome på att teckna vinterfantasy (och träskfantasy, och...err...allt annat med, iofs...).