Nekromanti Vinter i Mundana

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ddå jag googlade på rollspelsomslag igår för att hitta inspiration till mitt eget fick jag upp många Eon-omslag. Det slog mig att väldigt många av Eons omslag faktiskt har vintriga bilder. Det är kul för jag förknippar ofta fantasy med sommar av nån anledning. Nån annan som tänkt på det här och finns det nån förklaring om min iakttagelse är rätt?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har också noterat det, men jag har ingen förklaring. Däremot tycker jag att det är otroligt inspirerande. Jag har länge velat spela/spelleda en kampanj i bister vinter i nordersta Urma Bréann. Pulsande i snö, kalla nätter och mörka dagar.

För mig har en anledning till ständiga sommar-kampanjer varit att jag helt enkelt inte vet hur man klarade vintern på medeltiden. Vad hade man för kläder? Hur tog man sig fram på vägar eller i skogen? Vad behövde man tänka på när man skulle vårda sina hästar och andra djur? Vad åt man?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
To go OT. Blir det tråkigare äventyr i vinterlandskap. Jag vill OCKSÅ det är inte det (Kaltes grottor är fortfarande ett favvoäventyr i Ensamma vargen och det är is is is) men finns det uppenbara hinder som gör att man undviker snöäventyr? Karga landskap som inte förändrar sig? Mycket mörker? Dött?

Ymir

Liten kantbaron
vinter är fucking METAL. Och metallare är ju besatta av fantasy, dessutom, så åtminstone finns det nån slags potential i fantasy med vintertematik::

"Immortal is all about exploring the moods and atmosphere of winter" - Euronymous

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/UL7a3JQABKo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/UL7a3JQABKo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Ymir

Liten kantbaron
Eon är nog somehow mer 'vintrigt' än andra fantasyrollspel; det finns färdigheter som 'Skidor' och 'Skridskor', köldmagi, regler för nedkylning och köldskador, ett polarfolk är beskrivet, och flera officiella illustrationer, äventyr och kampanjplatser är förlagda till vintermiljöer eller kalltempererade klimat. Detta kan eventuellt ha något att göra med att somliga (inga namn nämnda :gremsmirk:) Eonskribenter är into töntmetal (se separat inlägg nedan).

Mina egna Eonkampanjer har inte sällan utspelat sig på vintern, men det är sällan ett medvetet val utan en konsekvens av att kampanjerna är långa och episka och sträcker sig över många år i spelvärlden. Jag brukar ofta men inte alltid lägga fokus på problem som vintern medför, särskilt om det är krig eller äventyrande på gång. Generellt brukar det vara mer som händer i kampanjerna på somrarna dock, dvs, mer tidshopp vintertid. Och en av mina Eonkampanjer utspelar sig i tropiska miljöer, så ingen vinter där.

Vinter är koolt, för det äger med strider i snö. Det fetaste typ nånsin var när Bernies rollperson battlade de gordriska ulvarnas furste med bara händerna i Cozalas snö. Vinter ger en också en bra ursäkt att låta snygga personer gosa ihop sig under björnfällar i olika stadier av avkläddhet, så det är jättebra om man som min spelgrupp har en spelstil som, enligt utsago, karaktäriseras av post-pubertal sexfascination.

Also, ett av de koolaste rollspelsomslagen någonsin, this;

Det kan också noteras att av de tio mest awesome djuren någonsin har hela topp fem utom mördarkalkonerna någon form av vintertema. Snö-megafauna är helt enkelt godawesome.

Utöver metallare verkar fransk-belgiska serietecknare också gilla snö. Flera 'Thorgal'-album, tex, utspelar sig helt eller delvis i vinterlandskap, och Rosinski är i allmänhet awesome på att teckna vinterfantasy (och träskfantasy, och...err...allt annat med, iofs...).

Minimoni

Homelander
Asoiaf rollspelet är nog också förknippat med vinter. Men visst, sommar tycks vanligare i fantasy.

Gällande Eon och dess bilder så har jag aldrig tänkt på att bilderna är vintriga trots att jag spelat mycket Eon. Tycker också att bister vinter helt klart passar fantasy :)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har en bild av Nightwish Sleeping sun. I refrängen ska sångerskan stå med upphöjda händer på ett fruset GIGANTISKT vattenfall ute i skogen och vi ska filma med en helihopter som sveper över henne och landskapet. Det är så vackert!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
EDD blandade också in en del vinterfärdigheter men det var nog det enda som EDD kopplade mot den årstiden. Jag gillar dina uppslag för vinteräventyr. Asså vinteräventyr är coolt. Måste bygga något sådant snart.

Cassius

Hero
Vintern för mig är den smutsiga fantasyn, den jag älskar mest. Svält och mörker. Det är mer efterkatastrofen än det är Fylke. Jag gillar det skarpt, så jävla coolt med ett överfall i snön och tjocka hudar som gör en klumpig.

Minimoni

Homelander
Kom på att Trudvang är också satans mycket vinter, så kanske är inte vinter så ovanligt i fantasy som jag först antog. Eon kanske snarare är mer sommar än normen?

Med vänlig hälsning, Minimoni

Fienden

Hero
Jag avskyr vinter!

Don't get me wrong, vinter på bild är asfint, och det är inget fel i att rollspela vinter när man har civilisation... Men det är ju lite det. Om man ska köra "vinterrollspel" så blir det ganska gärna att man får en sådan där jävla Raunländarbild (antar att det är en Raunlänning, han rider väl horndrake?) som på Eon-omslaget, och sådan miljö är astrist.

Ingen civilsation, ingen att prata med, långa sträckor som blir längre om man inte har skidor, vitt vitt vitt och tråkigt att beskriva. Snö är fan ASTRÅKIGT att beskriva. Tycker jag som SL i alla fall.

Älskar jungler och sommarskog, däremot. Gott om växtlighet och djurliv (båda av dessa avsaknas i jävligt stor mån i vinterlandskap, förutom typ yetis och mammutar), coola övervuxna ruiner (av någon anledning föredrar jag "övervuxet" framför "infruset", men det är väl personligt), samt att man slipper tänka på att ens karaktärer går på tredjedelsfart på grund av all jävla snö.

Nåja, det är väl bara jag som inte är fuckin' metal nog. :gremfrown: Jag vill ha vacker lummighet. :heart:

//Kraetyz, blommor skare va

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag funderade på det. I Kaltes grottor, mitt favvo soloäventyr så utspelar sig ganska lite ovanmark. En häftig isstorm på vägen dit som är stämningsfull. Sen är det en del fighter på isvidder med Kaltes barbarer och slädfärder men sen är det i princip slut. Man hamnar i en isgrotta där det är lite varmare och så dungeoncrawlar man lite där. Jag får heller inte så mycket fästytor i vinterlandskap som jag däremot älskar - därför är den här tråden viktig.

Stormflare

Veteran
Ett ord: The Elder Scrolls V: Skyrim

...det var iofs flera ord, men spelet är ett lysande exempel på varierande vinterlandskap.

Stormflare

Veteran
Vinter har alltid varit fantasy för mig, men det är nog någon IRL koppling. Mysstämning med en fantasyroman eller film, sambon drog igång ett LotR-varv i veckan för det är julstämning för henne tex.

Har alltid stört mig på att de flesta centrala områden i fantasyspel har "medelhavsklimat", en hård vinter tycker jag definitivt är på sin plats.

Fienden

Hero
Stormflare said:
...det var iofs flera ord, men spelet är ett lysande exempel på varierande vinterlandskap.
... Ooooch jag håller inte med. Jag tycker att Skyrims snölandskap är skittråkiga och alla häftiga landskap i det spelet är i sydväst.

Stormflare

Veteran
Fast jag tänkte mer att vinterlandskap =/= snölandskap, så jag tycker Skyrim är ett bra exempel på olika typer av vinterlandskap.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag gillar vinter i rollspel! I synnerhet som spelledare då det erbjuder så bra och enkla sätt att isolera RP på en viss plats, eller skära av kommunikationerna mellan två platser.
Det är kallt så RP måste verkligen se till att de har tillgång till skydd och kan inte bara valsa runt i vildmarken hur som helst och säga att det är så varmt så de borde inte behöva skydd.
Alla lämnar tydliga spår efter sig i snön, men en hård vind eller ett snöfall kan göra spåren otydliga eller sudda ut dem helt.
Tungt snöfall kan leda till rena skyttegravskänslan med snövallar och annat. Är det kramsnö har man material till en barrikad överallt omkring sig.
Yrsnö kan begränsa sikten drastiskt när SL så behöver.
Djur och monster kan ha svårt att få tag på mat och har därför god anledning till att attackera människor och fä! Och människor är starkt beroende av sina matförråd. Bränn ner ladan och hela byn kan helt plötsligt befinna sig i en väldigt svår situation.