Rickard
Urverk speldesign
Ponera att både du och jag har läst ett jättehäftigt rollspel. Vad tycker du är det ballaste med rollspelet? Det kan vara allt ifrån spelsätt, roller och hur scenarion skrivs till världen, koncept och regler. Ta helst någon specifik del ur rollspelet och lyft fram det som det (en av de) bästa (sakerna) med rollspelet. Svara gärna på varandras inlägg och vidareutveckla det som andra har skrivit.
---
Det jag själv tycker är bland det ballaste med rollspelet är hur man ska skapa rollpersonerna. De skapas nämligen under det första scenariot som spelledaren har förberett i och med att rollpersonerna definieras av deras handlingar. Då kan spelledaren väva in rollpersonerna i det tema som en eventuell kampanj ska innehålla. Skitläckert. Fast det jag gillar är att spelarna har något att säga till om också. Eftersom spelarna hittar på sina "ticks" innan man sätter igång och spelar så får spelledaren någonting att gå på. Ok, att det kräver att spelarna säger till spelledaren sina uttänkta ticks några dagar innan spelmötet, om nu inte spelledaren är en improvisationsgud.
/Han som hoppas att folk inte petar in sådant som de föredrar utan sådant som de tycker är häftigt att rollspelet har
---
Det jag själv tycker är bland det ballaste med rollspelet är hur man ska skapa rollpersonerna. De skapas nämligen under det första scenariot som spelledaren har förberett i och med att rollpersonerna definieras av deras handlingar. Då kan spelledaren väva in rollpersonerna i det tema som en eventuell kampanj ska innehålla. Skitläckert. Fast det jag gillar är att spelarna har något att säga till om också. Eftersom spelarna hittar på sina "ticks" innan man sätter igång och spelar så får spelledaren någonting att gå på. Ok, att det kräver att spelarna säger till spelledaren sina uttänkta ticks några dagar innan spelmötet, om nu inte spelledaren är en improvisationsgud.
/Han som hoppas att folk inte petar in sådant som de föredrar utan sådant som de tycker är häftigt att rollspelet har