Nekromanti Vita vovven spränger WOD.

Staffan

Myrmidon
Jupp. Nu är det dags för Gehenna/Apokalypsen/Upphöjelsen/Räkenskapen, det vill säga att förstöra World of Darkness. Tre supplement i år kommer att leda upp till händelserna (ett till Vampire, ett till Vamp/Mage, och ett till Demon), och nästa år kommer ett antal hardbacks som täcker själva världsförstörelsen (Gehenna till Vampire, The Apocalypse till Werewolf, The Ascension till Mage, Laws of Judgment till Mind's Eye Theatre, och Time of Judgment för Demon, Hunter, KotE, Changeling och Mummy). Dessutom kommer det tre romaner (återigen en som fokuserar på varje huvudlinje).

Fast världen kommer nog "bara" att omstöpas ordentligt, eftersom press releasen nämner att "[a]n all-new World of Darkness launches in August of 2004" och Mike Tinney (WWs chef) säger "This end is real and this World of Darkness will never be seen again. What will ultimately follow is going to be wholly different. A new and compelling setting."

Dark Ages och Exalted kommer inte att påverkas.

Mattis

Swordsman
Oh herregud. Så episkt. Jag får nästan erektion. Heja WW.

Fast det kommer säkert suga. Jag får alltid för höga förhoppningar.

Staffan

Myrmidon
Re: Och lämpligt nog hittar man infon i Skräckforumet

WoD är inte skräck. Inte enbart i alla fall - jag kan se argument för att Vampire är skräck, men Werewolf och Mage?

Klon

Hero

spela välr ingen roll, ämnet finns där, det räcker med en tråd. Det är ju det som är poängen.

Rising

Vila i frid

"spela välr ingen roll, ämnet finns där, det räcker med en tråd. Det är ju det som är poängen"

Då kan den missas av exempelvis Mage-spelare som inte besöker skräckforumet.

Men jag tror helt enkelt att inte Lasse (vem är det? "Staffan", menar jag) såg den tråden innan han postade här. Det är väl inte hela världen?

/Riz

Klon

Hero

nej nej... självklart inte, det var inte så jag menade.
bara det att påpekandet som inte var mitt eget väl mest syftade på att tråden redan fanns, inte på att den skulle ligga på just skräckforumet för att ens finnas...

Staffan

Myrmidon

Med tanke på hur ofta jag tittar in i skräckforumet (ungefär "aldrig") så tycker jag nog att det är motiverat med en tråd här också :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
About f*cking time!

Det var på tiden. Man kan inte hålla på och vrida pengar ur ett koncept med högar av överflödiga supplement hur länge som helst. Förr eller senare måste man inse att det är dags för något nytt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Låter som en ploj för att tjäna pengar på något som börjar överleva sig självt... Tycker inte ni det?

"Titta vad nytt och häftigt vi kan göra allt efter apokalypsen!"

Näe, om de inte gör några ordentligt radikala förändringar kommer jag inte att köpa de nya böckerna heller. Ett sånt här knep får bara mig att rynka på näsan och titta i D&D hyllorna efter nästa klassbok.... (Vilket är ett annat fenomen jag inte tycker om, men som nästan är bättre än sönder-supplementering.)

För min del får gärna WW följa med i sina spels apokalypser
:gremgrin:

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Och lämpligt nog hittar man infon i Skräckforu

WoD är inte skräck.

Mmmm. Men det är en diskussion vi redan haft för många gånger, och jag tror de som berörs vet precis vart jag står i frågan. Så - how about not diskutera this fråga denna time?

Sak samma. Jag tycker det kvittar om det är en eller två trådar, beroende på vilka forum som frekventeras av vilka besökare.

Staffan

Myrmidon
För min del får gärna WW följa med i sina spels apokalypser
Njä. Iofs är jag inget WoD-fan, men jag tycker väldigt mycket om Exalted... och Monte Cooks prylar, som iofs bara distribueras av WW (under Sword & Sorcery-baneret).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag hatar metaplottar!

Eftersom jag spelar Vampire ganska sällan (och de andra WW-spelen, aldrig) är sådana här saker sämre än helt meningslösa för mig. Den typ av förändringar som WW tenderar att genomföra känns ganska svåra att hantera oavsett vilken typ av kampanj man spelar, och då menar jag förändringar i stil med assamiter kan plötsligt begå diablerie, alla tremere antitribu är döda, gangrel har lämnat camarillan, alla ventrue har grön hud och deras klan-nackdel har blivit att de måste bära fåniga hattar. :gremcool:
Spontant känns det som om den typen av omvälvande händelser antingen inte påverkar en kampanj alls och då endast blir kuriosa som nämns i förbifarten eller så medför de oönskade förändringar i en kampanj och bli då antingen obekväma eller måste ignoreras: "tyvärr Jonas, WW säger att alla tremere antitribu är döda. Din rollperson är död, här får du ett nytt rollformulär." Endast i undantagsfall kan metaplotten faktiskt bakas in i den pågående kampanjen.

/tobias

Stolpmeister

Warrior
Re: About f*cking time!

"Man kan inte hålla på och vrida pengar ur ett koncept med högar av överflödiga supplement hur länge som helst."

Det här var intressant. Vilka kvaliteter i WWs senaste supplement är det som får dig att betrakta dem som "överflödiga"? Själv tycker jag att supplementen på sistone hållit väldigt hög kvalitet. Särskilt Chaining the Beast, Werewolf Storytellers Handbook Revised och Demon Players Guide tycker jag alla är välskrivna, intelligenta böcker.

- Diomedes

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Jag hatar metaplottar!

Jag vet inte om detta är lika mycket metaplot som metahistoria. Att spelet har en bakomliggande handling ser jag som positivt, men att denna handling är så otroligt omfattande som i WoD ser jag som ungefär lika negativt som det överhuvudtaget kan bli.

Särskilt som den ofta påverkar hur spelet spelas.

Metaplotter får gärna finnas, men bara om de är på en sådan nivå att du själv kan välja att använda dem på det sätt du önskar - eller inte alls. Och bara om de är såpass subtila att man inte ser några neonskyltar dyka upp för att introducera de nya klanerna, blodlinjerna och förändringarna.

Näe, jag sägerdet en tredje gång: jag tycker WW kan följa med sina spel i apokalypsen.

Troberg

Sinister eater

Det här var intressant. Vilka kvaliteter i WWs senaste supplement är det som får dig att betrakta dem som "överflödiga"?
Egentligen allt utom grundböckerna. Resten tycker jag överspecificerar på ett kreativitetsdödande sätt.

Vad är egentligen meningen med att följa en komplicerad och föränderlig handling som föreskrivs i femtielva supplement?

Kunna samordna kampanjer mellan spelgrupper? Tror inte det.
Kunna ge spelarna tillgång till floder av info som deras karaktärer inte berörs av? Knappast.
Underlätta för spelledaren? Yeah, right.
Lättare för spelare från olika spelgrupper att prata med varandra? Inte en chans.
Kunna sälja mer supplement genom att man annars känner att man kommer efter, genom att tilltala samlarmanin, genom att ge en känsla av att man tillhör en insatt elitgrupp? Japp, den är det!

Jag är misstänksam mot alla försök att ha en värld som man förväntas följa som en bibel. Jag vill ha grundsettingen, men sedan vill jag inte bli styrd i min kreativitet.

Själv tycker jag att supplementen på sistone hållit väldigt hög kvalitet. Särskilt Chaining the Beast, Werewolf Storytellers Handbook Revised och Demon Players Guide tycker jag alla är välskrivna, intelligenta böcker.
Visst, de kan vara bra, välgjorda böcker, men det innebär inte att de är något som automatiskt innebär att de är lämpliga. Jag kan beundra hantverket på en kniv, men om den placeras i min mjälte så kommer jag ändå att ogilla den.

Stolpmeister

Warrior

"Spontant känns det som om den typen av omvälvande händelser antingen inte påverkar en kampanj alls och då endast blir kuriosa som nämns i förbifarten eller så medför de oönskade förändringar i en kampanj och bli då antingen obekväma eller måste ignoreras..."

Jag håller med om att det kan bli så, men varför kan inte omvälvande händelser i spelvärlden och förändringar i metaplotten också bli en källa till konflikter, äventyr och intrig? Det är i alla fall så jag alltid använt dem. Ärligt talat, att folk "endast i undantagsfall" kan använda dig av metaplotten är nog ett bättre uttalande om deras fantasi än om metaplottens natur. Varför måste det vara "Ledsen Jonas, det står i boken att du är död" när man inte lika gärna köra "Ok Jonas, du hör rykten från en klansbroder att högdjuren i Tremere antitribu kallat hela blodslinjen till en ritual under Mexico City", och sedan sätta igång en äventyrsserie där Jonas upptäcker att någonting är fruktansvärt fel med den där ritualen och försöker avstyra den?

Vi kan ta ett par till exempel på de förändringar de nämner och hur jag spontant tycker att de rimligtvis borde kunna användas. Ok, Assamiter kan plötsligt begå diablerie. Spelaren Adam märker att hans Assamite-rollperson plötsligt kan dricka vampyrblod utan att få krupp. Härligt! Äntligen kan Adam kasta sig in i stadens intriger och sänka sin generation som resten av gruppen. Adam märker dock snabbt att vampyrblod inte bara är gott, det är jävligt gott. Det är så gott så att han bara måste, måste, MÅSTE ha MER, MER, MER! Adam har blivit blodsberoende, han har fått ett nytt problem på halsen som ger konflikter som han måste handskas med. Då har vi inte ens börjat gå in på de politiska förändringar inom klan Assamite som brytandet av Tremeres förbannelse innebar.

Vad var det mer du nämnde? Klan Gangrel lämnar Camarillan? Ok, Gangrel-spelaren Gurra får en natt besök av en vildsint Gangrel som försöker övertala honom att lämna sina svaga vänner i Camarillan och följa med honom ut i vildmarken där han kan jaga och döda ohämmat. Gurra tycker inte att det låter särskilt kul - han har ingen lust att lämna sina coterie-polare för ett hårigt, omänskligt monster. Däremot så är stadens Gangrel-primogen inte av samma åsikt, utan han lämnar hux flux sin post och lämnar stan. Det här får förstås ett antal konsekvenser. Ett maktvakuum har skapats i Primogen-rådet och klan Gangrel är orepresenterad - kort sagt så har hela den politiska maktbalansen rubbats. Camarillan vänder sig inåt när nya allianser och vendettor bildas, och staden har förlorat några av sina starkaste försvarare. Dags för ett Sabbat-anfall!

- Diomedes

entomophobiac

Low Prep High Play

... Jonas ... Adam .... Gurra ...

Jag tycker personligen att det blir väldigt konstlat. Ungefär som diskussionen vi hade med Krille någon gång, där SL ibland försöker rädda en situation till varje pris, med befängd idé efter befängd idé.

Om jag önskar en metaplot, så ska jag ha såpass mycket inflytande över den att jag inte behöver klippa och klistra i mina egna planer för att få den att passa in. Den ska vara i BAKGRUNDEN - inte styra allt och alla.

Gemini är här ett ypperligt exempel. Spelet är uppbygt som ett mörkt och trevligt rollspel, med flertalet underliggande metakonflikter. Men i de scenarier jag spelat har denna konflikt bara varit en grogrund för samhällets möjligheter. Du har konflikten mellan adeln och prästerskapet - en naturlig konflikt som inte spårar ur i att Malachdrimalverna plötsligt känner för att bli politiska eller bygger ett världsövertagarvapen i nästa modul. För det behövs inte!

Om jag vill att de ska bygga ett världsövertagarvapen så hittar jag på det själv - jag köper inte nyaste reviderade utgåvan för att ta reda på att så är fallet.

Därför är jag helt inne på Gurgehs spår i denna fråga.

entomophobiac

Low Prep High Play

Egentligen allt utom grundböckerna. Resten tycker jag överspecificerar på ett kreativitetsdödande sätt.

Japp. Jag skriver under på det i vilket ögonblick som helst. Det räcker att bara lyssna på mina WoD-förstörda kamrater för att själv totalt flippa ur och börja gnaga på närmaste bord.

Jag vill ha grundsettingen, men sedan vill jag inte bli styrd i min kreativitet.

Precis så! *Antecknar*

Ett spel ska inte servera svar på alla frågor - det är spelledarens roll att använda sig av befintligt material och sedan skapa den vision som spelgruppen önskar. Vet man däremot exakt vad som gäller var så blir det för mycket material att älta sig igenom. Då läser jag hellre facklitteratur, än traglar mig igenom bokmotsvarigheten till en såpopera.

Stolpmeister

Warrior

"Egentligen allt utom grundböckerna. Resten tycker jag överspecificerar på ett kreativitetsdödande sätt."

Du missförstod min fråga, men det här var ju också en intressant åsikt. Du tycker alltså inte om supplemement som handlar om rollspelets spelvärld. Vad skulle du hellre se för innehåll i ett supplement?

"Vad är egentligen meningen med att följa en komplicerad och föränderlig handling som föreskrivs i femtielva supplement?"

I de supplement där "handligen" (och jag antar att du menar metaplotten) tas upp så upptar den ju som regel endast en mycket liten del av textmassorna. Visst, WW har gett ut supplement som till stor del består av metaplot-material, men de är i minoritet. Den stora massan av WWs supplement agerar som supplement brukar - genom att förklara, utveckla och definiera spelvärlden. Exempelvis så är de tre supplement jag räknade upp helt metaplot-fria.

Men som svar på min fråga - se mitt svar ovan till Guregh. Se metaplotten som en möjlighet och en inspiration, inte som en begränsning.

Egentligen är det jävligt märkligt att det alltid är metaplotten som får all uppmärksamhet. Ett klassiskt exempel är ju Time of Thin Blood, där omkring åttio sidor behandlade tunnblodade vampyrers liv och leverne och omkring fem sidor behandlade Ravnos-Antedeluvianens undergång. Det var rätt komiskt att se hur många som diskuterade hur olämpligt det var med kärnvapensprängningar i ett skräckspel när de hade läst en bok där åttio sidor handlade om hur man spelar en utstött och utsatt halvvampyr.

"Jag är misstänksam mot alla försök att ha en värld som man förväntas följa som en bibel. Jag vill ha grundsettingen, men sedan vill jag inte bli styrd i min kreativitet."

Då borde ju egentligen WW passa dig bra. Jag tror inte att jag stött på något annat rollspelsföretag som till lika stor grad förespråkar "innehållet i våra böcker är ditt, använd det som du vill" till lika stor grad. Time of Judgement avslutas ju till och med med "These stories are epic. Make them your own."

- Diomedes