Krille
Super Moderator
Re: About f*cking time!
- Ars Magicas troupe-koncept, med dess samfund som en gemensam rollperson, förstahands- och andrahandsrollpersoner och gemensam kanonmat, är milt sagt genialisk. Den kom fyra år före Vampire.
- Star Wars d6 och dess tips om hur man spelleder, och dess konflikt mellan den lockande men farliga Mörka sidan och den krävande Ljusa sidan, är klart mycket mer intressant ur rollgestaldandeperspektiv än Vampire och dess Humanity. Även det kom fyra år före Vampire.
- TORG och de andra Masterbook-spelen är de enda rollspel som jag känner till som faktiskt har regler för dramaflöde. Det finns inte ens i Vampire. På så vis är de klart mycket mer stårytelling än Stårytelling-spelen. Dessutom kom det året före.
- Babylon Project kom visserligen inte före Vampire, utan 1997. Å andra sidan har Vampire inte tagit upp hur en episk kampanj kan byggas, vare sig före eller efter.
- Och så har vi Call of Cthulhu och dess regelekonomiska approach. Man kan säga precis vad man vill om Storyteller-systemet, men när det gäller principerna "ha inte mer regler än vad som behövs" och "applicera dem med förnuft" så var Cthulhu tolv år före Vampire, minst.