Nekromanti Vita vovven spränger WOD.

Stolpmeister

Warrior
Re: About f*cking time!

Att Delta Green räknades som en alternativ verklighet i Cthulu-universat var faktiskt nyheter för mig. Där ser man.

Då lutar jag mig på CoCs metaplot "verkligheten" istället, som jag nämnde ovan. Metaplotten "ingenting händer" är väl minst lika begränsande, eftersom rollpersonernas handlingar faktiskt inte kan påverka spelvärlden.

- Diomedes

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Dessutom...

För övrigt slog det mig att CoC har en jäkligt stor metaplot som är svår att ignorera. Den kallas för världshistorien. Eftersom CoC utspelar sig i tre eror, som ytligt uppför sig som vår vanliga värld, så är världen faktiskt jäkligt låst. Stjärnorna kan inte ställa sig rätt och Cthulu kan inte resa sig ur havet i en 1920's-kampanj, eftersom grundboken säger att spelvärlden fortsätter precis som vår vanliga värld åtminstone ända till 1990-talet.
1) Världshistorien är redan bestämd, den kommer inte att ta en ny överraskande vändning i nästa modul.

2) Man kan välja att ignorera världshistorien. Det kan man naturligtvis göra med Vampires metaplott också, men man betalade inte en massa pengar för ett supplement med världshistorien.

3) Cthulhu vaknade till redan i Lovecrafts novell "The Call of Cthulhu" (men somnade om ganska fort). Världshistorien ändrade sig inte för det.

4) Om rollpersonerna misslyckas i CoC är de antagligen galna eller döda, så det gör inget om världen går under; kampanjen är ändå slut. Plocka fram nya formulär och börja om på en ny.

/tobias

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Dessutom...

Varför blir Vampire ospelbart om man inte använder allt ur Vampires samtliga supplement.

För att Cthulhu Mythos är ett litterärt fenomen - inte bara ett rollspelsjippo. Vampire är fortfarande, i First Edition, ett otroligt välgjort spel, men med allt kringmaterial som finns idag kan jag inte diskutera Vampire med andra rollspelare längre. Det är helt omöjligt - för jag fattar inte hälften av vad de säger. Och då ska det ändå vara samma spel.

Diskuterar jag Cthulhu med någon som bara spelat det en gång eller någon som spelat det tio tusen gånger så förstår båda vad jag pratar om, oavsett om de läst noll eller tio miljoner Lovecraft böcker.

Stjärnorna kan inte ställa sig rätt och Cthulu kan inte resa sig ur havet i en 1920's-kampanj, eftersom grundboken säger att spelvärlden fortsätter precis som vår vanliga värld åtminstone ända till 1990-talet.

Vart står det? Varje kampanjmiljö är totalt fristående. Vill du att världen skall gå under 1865 så låter du den göra det - nästa scenario kommer ändå spelas med nya RP. Då spelar det absolut ingen roll, för du kan göra varje enskild kampanj till något nytt.

Detta kan du givetvis också göra i V:tM, men den eviga skillnaden blir att V:tM fastställer saker och ting. Du vet när, vad, hur och vem. Detta gör du oftast inte i CoC.

Det känns som vi går i cirklar här. Först påstår du att bakgrundsmaterialet inte ska vara överflödigt. Sedan påstår du att det inte ska stå i förgrunden och ta alltför stor plats. Hur ska du ha det?

Hur jag ska ha det?

Once again... Ett enkelt och koncist koncept, metaplot eller inte, som är genomgående för hela produkten och inte förändras allt eftersom nya moduler kommer ut på marknaden. Du kan använda enskilda celler till olika brottslingar, men behöver inte bygga om hela fängelset. (Dum liknelse, absolut, rätt fånig också - men jag hoppas poängen går fram.)

entomophobiac

Low Prep High Play

Metaplotten "ingenting händer" är väl minst lika begränsande, eftersom rollpersonernas handlingar faktiskt inte kan påverka spelvärlden.

Och varför inte? De kan väl påverka så mycket de bara orkar. Det har gjorts i både film, böcker och andra medier. Historien är ett ganska kraftfullt medium att utgå från, eftersom den har ägt rum på riktigt och därför har ett otroligt brett spektrum att utgå ifrån. Om du sedan ändrar lite här eller där efter de ramar du får av spelet så spelar det absolut ingen roll.

Hade man resonerat så där så hade det inte gått att använda sig av Cthulhu Mythos heller, för det finns inga bevis för att den egentligen existerar och då måste man ju ändra verkligheten för att få plats med den.

Stolpmeister

Warrior
Re: Supplementitis

Jag tänkte att det vore intressant att se Krille själv svara på den frågan, eftersom han har skrivit ett sådant supplement själv (grundboken till Västmark berör lite löst liv och leverne i en medeltida miljö, men Geografica Vistfarthi detaljerar det vidare), och se skickar han sina underhuggare på mig. :gremsmile: Jaja, vi får väl se om han svarar.

Sen är det intressant att vi fått så olika intryck från de "vidareutvecklande" modulerna. Jag kan hålla med dig om att böckerna var riktade mot att göra karaktärerna "bättre" under Vampires andra utgåva, men inte nu längre. Särskilt Time of Thin Blood beskriver ju en ras vampyrer som är avsevärt svagare än vanliga vampyrer.

- Diomedes

Krille

Super Moderator

"Finns det inte ett fjärde alternativ också - att vidareutveckla delar av grundboken?"

Det beror på. Om det fjärde alternativet är att blanda ihop de tre tidigare i en salig röra så föredrar jag att kasta ut de två första, och då står man där endast med det tredje i alla fall.

Sen kan man ge sig in på klanfenomenet och om det är bra. Jag gör det inte. Sen må det låta bli att metaplotta hur mycket det vill, men klanfenomenet är jag starkt emot. Om det behövs en splatbook för att förklara varför Klan Tjohoppsan inte är en stereotyp av Marcoolio-subkulturen så är det något väldigt fel med Klan Tjohoppsan i första rummet.

Troberg

Sinister eater

Jag tänkte att det vore intressant att se Krille själv svara på den frågan, eftersom han har skrivit ett sådant supplement själv (grundboken till Västmark berör lite löst liv och leverne i en medeltida miljö, men Geografica Vistfarthi detaljerar det vidare), och se skickar han sina underhuggare på mig.
Om du tittar på tidigare diskussioner så ser du att jag inte är Krilles underhuggare.

Eksem

Champion

"These stories are epic. Make them your own."

Men, är det inte det som är problemet då, egentligen? Liksom, här har du lite fräcka historier som du kan använda. Man uppmanas inte skapa egna historier, man uppmanas spela i deras.

OBS! Jag uttalar mig bara om citatet i början av inlägget då jag aldrig läst eller spelat nåt från WW ö.h.t, men vet att flera vänner till mig har haft väldigt kul med Vampire. Både de som plöjer WoD som min kusin plöjer 2a Världskriget och de som knappt ens bläddrat i grundreglerna av 2a upplagan (den minst omtyckta, om jag förstått det rätt?).

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Supplementitis [EDITED]

Visst. Ett rollspel som bara har en regelbok där alla regler inkluderas är naturligtvis bra. Än har jag inte sett någon sådan regelbok
Då får jag ta och tipsa om två svenska spel:
DoD6 och Mutant: Undergångens Arvtagare. Båda två har en regelbok där alla regler ingår.

Båda två har däremot gett ut ytterligare supplement med mer avancerade regler för hardcore-spelare. Absolut inget som behövs.

/Vulf

Edit: och i vanlig ordning så låter jag bli att läsa vad folk skriver. Jag tar tillbaka det jag skrev om DoD 6. De har ju faktiskt släppt ytterligare en regelbok (DoD6 expert), även om grundregelboken är fullständig (expert erbjuder ju igentligen ett nytt regelsystem. Dock har Mutant bara en. Och den räcker till alldeles utmärkt.

När jag tänker efter så hade jag nog en rätt dryg ton i mitt inlägg från början. Du har säkerligen sett både M:UA och DoD 6.

Eksem

Champion

Det kommer ju släppas klassböcker till MUA, det finns ju redan en ute, t.o.m. Fast de kanske inte innehåller regler?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Tja, nu när du säger det. H&Ä har ju faktiskt två nya färdigheter och några nya talanger. Men jag skulle inte vilja se dem som regelsupplement. Ändringarna är så små, och de skiljer sig inte från övriga regler på något avgörande sätt.

Jag tycker nog att man skall få lägga till små saker som färdigheter där det behövs. Annars skulle man ju aldrig kunna skapa ett nytt yrke till något rollspel.

Fast det är klart. Jag känner mig en smula överbevisad.

Men jag är glad ändå! För M:UA är ett så rackarns trevligt spel.

/Vulf - som är glad ändå

Staffan

Myrmidon

Ett rollspel som bara har en regelbok där alla regler inkluderas är naturligtvis bra. Än har jag inte sett någon sådan regelbok.
Adventure! från just White Wolf har alla regler, och allt annat, i en enda bok. I och för sig finns en del av metaplotten i andra spel, men denna metaplot är egentligen rätt irrelevant för just Adventure! eftersom de andra spelen utspelar sig 70 år senare i det ena fallet (Aberrant) och ännu senare i det andra (Aeon/Trinity). Kopplingarna mellan spelen är mest relevanta ur de andra spelens synvinkel.

Staffan

Myrmidon
Exalted metaplot (spoiler Time of Tumult)

Jag är faktiskt rätt förtjust i sättet de hanterar metaplottar på i Exalted - de har inga i den traditionella meningen, mest på grund av att rollpersonerna är så pass aphårda att de rätt lätt kan stoppa vilken metaplot som helst om de vill.

I stället har de plot-idéer. De har iofs bara beskrivit en världsändrande sådan än så länge, i äventyrsboken Time of Tumult. I den boken så har de med en invasion av maskinguden Autocthons tjänare, en del beskrivning av tjänarna i fråga (inklusive lite skissartade stats för en ny sorts Exalted), en tidslinje över hur det går om ingen utomstående (d v s rollpersonerna) lägger sig i, och en del rätt vittsträckta konsekvenser (t ex förstörelsen av en tämligen stor stad). Dock så kommer ingen framtida bok att anta att detta har hänt, utan de kommer att ignorera dessa händelser. Det är nog rätt liten chans att de kommer att publicera en annan plotidé som rör samma region, men i t ex Abyssals så står det inget om nya Shadowlands som skulle ha bildats om händelserna i Time of Tumult verkligen skulle inträffat.

Stolpmeister

Warrior
Nyskapande idéer i Vampire

Hittade en gammal post på rpg.net jag hade liggande på hårddisken där Vampire-utvecklaren Justin Achilli diskuterar nyskapande idéer i Vampire:

"A mechanic by which the character's morality is measured, and how it relates to the monstrous half of her personality. More than a simple pairing of descriptors (like Pendragon's Passions), Humanity and the Paths of Enlightenment are the moral barometers, customizable by the Storyteller, that make the characters accountable for their actions and determine the readiness with which they'll commit further breaches against the moral code.

Personality archetypes that serve both the "soft" purpose of defining character personalities (good for thumbnail descriptors) and the "crunchy" purpose of determining when they replenish their pool of personal initiative.

Social dynamic that breaks characters into further individual categories than a single council or faction. Characters have sects, clans and subfactions within. The setting also allows those characters to reject those distinctions (autarkis, anarchs) and gives the Storyteller room to create her own (the Inconnu, blood cults, Gehenna cults).

The ability to create servants (ghouls) by feeding them a bit of the vampire's blood.

A clan of Indian vampires, guided by a vampiric offshoot of Hinduism, created for the divine purpose of combatting a rival supernatural force.

A clan of Italian vampires, warped by their success during the Renaissance, that turned to necromancy to sate their jaded tastes.

A clan of vampires built on the philosopher-king mold of classical society, with emphasis on how much they've lost of that initial nobility in the modern nights.

A clan of vampires whose skill and personal desires at staying as close as they can to the mortal world from which they have been forever cast outside drives them to Masquerade "in plain sight."

A vampiric adaptation of the myth of Set and its following translation into other worldly cultures (The Egyptian Set, the Norse Jormangund/Midgard Serpent, the South American snake-gods)."

- Diomedes

Stolpmeister

Warrior
2Re: Dessutom...

"För att Cthulhu Mythos är ett litterärt fenomen - inte bara ett rollspelsjippo."

Du tycker inte att det där låter lite väl pretentiöst? Och ska jag verkligen behöva nämna Vampires litterära rötter? Det här börjar kännas som en diskussion om fin- och populärkultur.

"...med allt kringmaterial som finns idag kan jag inte diskutera Vampire med andra rollspelare längre."

Det kan inte vara så att du pratat med fel personer? Det måste vara spelets fel? Dessutom - du diskuterar ju det med mig just nu. Visst, jag har missförstått dig ett par gånger, men skulle du kalla det här för "icke godkänd kommunikation"?

"Vart står det? Varje kampanjmiljö är totalt fristående. Vill du att världen skall gå under 1865 så låter du den göra det - nästa scenario kommer ändå spelas med nya RP. Då spelar det absolut ingen roll, för du kan göra varje enskild kampanj till något nytt. Detta kan du givetvis också göra i V:tM, men den eviga skillnaden blir att V:tM fastställer saker och ting. Du vet när, vad, hur och vem. Detta gör du oftast inte i CoC."

Nej. Helt enkelt, nej. Tidslinjen i Call of Cthulus grundbok fastställer rätt hårt vad som händer och vem som gör det. Jag ska försöka ta fram en sidhänvisning när jag kommer hem ikväll. Vad den tidslinjen också utpekar är vad som inte händer. Eftersom andra världskriget börjar 1939 enligt CoCs tidslinje så kan inte Cthulu sluka världen år 1944. WW är faktiskt lösare på den punkten - de brukar inte sätta ut årtal eller datum för sina metaplotshändelser.

"Ett enkelt och koncist koncept, metaplot eller inte, som är genomgående för hela produkten och inte förändras allt eftersom nya moduler kommer ut på marknaden."

Ett smaksak, alltså. Du vill ha en statisk spelvärld, jag vill ha en dynamisk.

- Diomedes

Stolpmeister

Warrior

"Och varför inte? De kan väl påverka så mycket de bara orkar."

Enligt samma argument som du använder om Vampire, därför att det står i boken. Skulle du läsa Call of Cthulu med samma nit som du läser Vampire så skulle du se att Call of Cthulu följer världshistorien slaviskt och det är något som spelarna omöjligt kan påverka.

"Hade man resonerat så där så hade det inte gått att använda sig av Cthulhu Mythos heller, för det finns inga bevis för att den egentligen existerar och då måste man ju ändra verkligheten för att få plats med den."

Bra poäng. Visst är det tråkigt? Det är därför jag undviker att resonera så om något spel. Såvida jag inte vill göra en poäng, förstås.

- Diomedes

Stolpmeister

Warrior

Därav smilien. Jag tyckte bara att era åsikter verkade vara rörande lika i det här fallet. Kanske hade det varit schysstare att säga "kumpan" istället? :gremsmile:

- Diomedes

entomophobiac

Low Prep High Play

Bra poäng. Visst är det tråkigt? Det är därför jag undviker att resonera så om något spel. Såvida jag inte vill göra en poäng, förstås.

Tråkigt? Jag ser tidslinjerna i CoC som möjligheter. De tar upp faktiska händelser som vi kan läsa i våra historiaböcker, och de tar upp händelser som är baserade på vad det står i olika Mythos böcker (och oavsett vad så har CoC en bra mycket genuinare bakgrund än V:tM, eftersom V:tM bara godtyckligt plockar av författare som Anne Rice och Bram Stoker - det är inte baserat på deras verk. CoC är BASERAT på Cthulhu Mythos).

Ett spel som CoC utgår redan från början att världen är förändrar, och spelet beskriver inte helt och hållet sin egen värld - den radar upp händelser och infallsvinklar som kan fungera som äventyr. Vill du sedan att Cthulhu ska vakna så kan han göra det precis när som helst, och när han gör det har du möjlighet att använda dig av den tiden som bakgrundsmaterial och stämning.

Andra världskriget MÅSTE inte börja då eller då, eftersom hela tidslinjen bara är en bakgrund, inget du måste följa slaviskt. Och återign behöver du nog inte följa V:tM slaviskt heller, men eftersom spelet förändras i varje utgåva så måste du åtminstone hålla dig a jour för att kunna hänga med i svängarna. CoC använder samma värld - vår egen - och applicerar ett övernaturligt litterärt fenomen på denna, och oavsett vilken bok, modul eller kampanj du har så är fenomenet detsamma!

De får inte plötsligt för sig att göra Deep Ones vattenallergiska eller införa orcher som en del av Cthulhu Mythos.

Sedan angående fastställd kontra dynamisk, som du nämnde i ett annat inlägg, så tycker ju jag att jag förespråkar det dynamiska. Men dynamiken ska inte härstamma från källböcker - den ska vara baserad i källböcker, men ha fullständigt fritt utrymme att expandera.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Nyskapande idéer i Vampire

Och nu, med egna ord: förklara för mig vad av allt detta som är innovativt.

Mitt egna svar: inget överhuvudtaget!

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Exalted metaplot (spoiler Time of Tumult)

Men... Exalted är inte WoD så vitt jag vet. Rätta mig om jag har fel.

Hur som helst tyder det ju på att de modernare WW spelen går i rätt riktning. Men nu vet jag i det närmaste ingenting om Exalted, så det kanske är säkrast att mitt inlägg slutar ungefär: här.