Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
- Joined
- 23 Dec 2000
- Messages
- 7,060
Jag tänkte redovisa min grundläggande idé för en kampanj som börjar på fredag kväll:
Tre rollpersoner kommer att tas på en resa från Gerbanis vagga, Vortland, över istopparna, till de rykande ruinerna av Vildland där krigets trummor fortfarande dånar.
<center>Kapitel 1 - En familjs olycka leder till en ofrivillig allians</center>
Två av rollpersonerna kommer från ett kloster i Vortland och den ena är en ung präst och den andra en ung, kvinnlig järnhandsriddare. De ska precis ta steget in i vuxenvärlden och den råa verkligheten utanför klostrets portar och skickas till Vildland för att sprida stormes ord över ett land där hoppet är förlorat. Pater har förkunnat att varje kloster i Osthem skall skicka en riddare och en präst till Vildland för att understödja Vret Uvail i kampen mot ondskan. Således sammanfaller de ungas sista prov med klostrets skyldigheter. Många klosterbröder andas ut, då en resa till Trudvangs farligaste land inte är något man önskar sig.
Den tredje rollpersonen är den andra sonen till en olycksdrabbad far vars gård ligger på en avlägsen plats i Vortland. Den äldre brodern (den förstfödde sonen) har tvingats strida som den bärsärk han är under skjöldjarlens banér men föll under sitt raseri och förvandlades till en vreder. Slagen och förödmjukad av skam, men oförmögen att lyfta stt svärd mot sonen, håller fadern denne inlåst bakom tunga dörrar och saken diskuteras inte i familjen. Men ryktet har givetvis nått långt och på landsbygden viskas det om en släkt som fallit i onåd hos Storme. Det är således en familj på vars axlar olyckan vilar tung.
En mörk och regnig natt står de två troende i ett lerigt vägskäl. De har färdats lång längs öde vägar i ett tryckande höstmörker och har nu fått syn på en gård vid foten av en kulle, i utkanten av äppelskogen. De vet att denna gård är den sista som står mellan dem och istopparnas oförlåtande vildmark. Deras bristande kunskaper om världen utanför klostrets murar gör att de behöver en vägvisare. De bestämmer sig för att i Stormes namn beordra gårdsherren att sätta en erfaren vildmarksman i deras sold.
De kommer att märka att allt inte står rätt till på gården, kanske har de redan hört rykten. Hur det hela förlöper återstår att se. Kanske dräper de vredern, kanske kan prästens böner hjälpa honom tillbaks till människornas värld. Det hela kommer i varje fall sluta med att den enda fadern kan avvara är sin andre son, som också är den enda vars vildmarksfärdigheter är tillräckligt goda för att bistå prästen och riddaren i deras resa.
Så långt är allting väl för våra hjältar, men hjälpen är ovillig. Den andre sonen (den tredje rollpersonen alltså) hade sett framför sig att han skulle ärva sin faders gård nu när den förstfödde fallit i galenskap. Nu går hans förväntningar i kras eftersom det kan hända två saker:
1. Vredern dräps, den andre sonen har rätt till gården men får ändå inte stanna kvar då han beordras i Stormes tjänst.
2. Vredern fördrivs och den förstfödde sonen blir frisk nog att ta över sin faders gård.
På så sätt borde jag få till en intressant gruppdynamik redan från början, tycker ni inte?
Är det bra att börja en kampanj med ett äventyr där spelgruppens bakgrund vävs samman? Jag tror det.
Stand by for chapter 2.
- Vulf
Edit: bifogade bil på Vredern som Kapturowski har tecknat
Tre rollpersoner kommer att tas på en resa från Gerbanis vagga, Vortland, över istopparna, till de rykande ruinerna av Vildland där krigets trummor fortfarande dånar.
<center>Kapitel 1 - En familjs olycka leder till en ofrivillig allians</center>
Två av rollpersonerna kommer från ett kloster i Vortland och den ena är en ung präst och den andra en ung, kvinnlig järnhandsriddare. De ska precis ta steget in i vuxenvärlden och den råa verkligheten utanför klostrets portar och skickas till Vildland för att sprida stormes ord över ett land där hoppet är förlorat. Pater har förkunnat att varje kloster i Osthem skall skicka en riddare och en präst till Vildland för att understödja Vret Uvail i kampen mot ondskan. Således sammanfaller de ungas sista prov med klostrets skyldigheter. Många klosterbröder andas ut, då en resa till Trudvangs farligaste land inte är något man önskar sig.
Den tredje rollpersonen är den andra sonen till en olycksdrabbad far vars gård ligger på en avlägsen plats i Vortland. Den äldre brodern (den förstfödde sonen) har tvingats strida som den bärsärk han är under skjöldjarlens banér men föll under sitt raseri och förvandlades till en vreder. Slagen och förödmjukad av skam, men oförmögen att lyfta stt svärd mot sonen, håller fadern denne inlåst bakom tunga dörrar och saken diskuteras inte i familjen. Men ryktet har givetvis nått långt och på landsbygden viskas det om en släkt som fallit i onåd hos Storme. Det är således en familj på vars axlar olyckan vilar tung.
En mörk och regnig natt står de två troende i ett lerigt vägskäl. De har färdats lång längs öde vägar i ett tryckande höstmörker och har nu fått syn på en gård vid foten av en kulle, i utkanten av äppelskogen. De vet att denna gård är den sista som står mellan dem och istopparnas oförlåtande vildmark. Deras bristande kunskaper om världen utanför klostrets murar gör att de behöver en vägvisare. De bestämmer sig för att i Stormes namn beordra gårdsherren att sätta en erfaren vildmarksman i deras sold.
De kommer att märka att allt inte står rätt till på gården, kanske har de redan hört rykten. Hur det hela förlöper återstår att se. Kanske dräper de vredern, kanske kan prästens böner hjälpa honom tillbaks till människornas värld. Det hela kommer i varje fall sluta med att den enda fadern kan avvara är sin andre son, som också är den enda vars vildmarksfärdigheter är tillräckligt goda för att bistå prästen och riddaren i deras resa.
Så långt är allting väl för våra hjältar, men hjälpen är ovillig. Den andre sonen (den tredje rollpersonen alltså) hade sett framför sig att han skulle ärva sin faders gård nu när den förstfödde fallit i galenskap. Nu går hans förväntningar i kras eftersom det kan hända två saker:
1. Vredern dräps, den andre sonen har rätt till gården men får ändå inte stanna kvar då han beordras i Stormes tjänst.
2. Vredern fördrivs och den förstfödde sonen blir frisk nog att ta över sin faders gård.
På så sätt borde jag få till en intressant gruppdynamik redan från början, tycker ni inte?
Är det bra att börja en kampanj med ett äventyr där spelgruppens bakgrund vävs samman? Jag tror det.
Stand by for chapter 2.
- Vulf
Edit: bifogade bil på Vredern som Kapturowski har tecknat