Nekromanti Vitulvs utvärdering av D&D - en studie i...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Vitulvs utvärdering av D&D - en studie i grottromantik

Så har man äntligen fått tillfälle att prova på att spela Dungeons and Dragons efter att ha ägt core-rules 3.5 någon månad. Det hela utspelade sig på DanCon II och Dante himself agerade spelledare för äventyret ”The Sunless Citadel”.

Vad är då mina intryck av detta så älskade och hatade spel? Tja… Jag älskade det! Dock inte förbehållslöst. Det jag gillade mest av allt var flytet i spelandet. Jag har aldrig tidigare upplevt strider i rollspel så förlösande enkla! Till och med relativt lättsmälta system som DoD tycks tunga och detaljerade i jämförelse. Hela grejen med det enkla stridssystemet leder mig vidare till spelkänslan i D&D.

D&D är ett datorspel i pappersformat. Japp, det är det. Men detta innebär inte på något sätt att det är dåligt. Inte om man ser till vad datorspelen är bra på – att leverera lättsmält och interaktiv action samtidigt som de berättar en historia som kan vara av olika kvalitet. Detta är D&D suveränt på att göra. Systemet står för actionbiten och spelledaren står för att berätta den historia han vill förmedla. Med fördel kan SL ta hjälp av de fina bakgrundsmodulerna (köpte just Forgotten Realms, mums!) för att skapa sin historia.

När jag spelade D&D påmindes jag om varför jag tycker så mycket om datorspel som Baldurs Gate och Neverwinter Nights - de är kul, actionfyllda, mycket tyngd läggs på rollpersonen som hjälte, världen är skön och historian är värd att berätta.

Samtidigt så tycker jag verkligen att det är kul att röja i dungeons. Jag tycker verkligen det. Jag hade bara glömt bort exakt hur kul det är. Dessutom utesluter inte dungeon-crawling att man rollspelar sin karaktär och på ett eller annat vis interagerar med andra invånare i den imaginära världen. Såväl monster som SLP´s och andra spelarkaraktärer.

Sammanfattningsvis kan jag väl komma fram till att det jag gillar med D&D är det som så många hatar. Det är simpelt, orealistiskt, koboldigt och fullt med klyschor. Striderna är snabba och odetaljerade. Monstren är elaka och skall slås ihjäl och plundras(ja, inte Meepo såklart), byborna är goda och skall få hjälp. Med att döda monstren.

Nåja, kommer ni ihåg det där med ”Dock inte förbehållslöst”? Just det, vissa saker gillar jag inte alls. Reglerna för rollpersongenerering till exempel. Reglerna är onödigt krångliga och inte nybörjarvänliga för fem öre. Framför allt stör jag mig på att det till mångt och mycket är så olika tillvägagångssätt för skapa de olika klasserna. Det blir mycket regler att plugga in för SL. Dessutom förutsätter reglerna för magi och level-up att spelarna själva har Players Handbook, något som är jag är starkt kritisk mot. En spelgrupp skall definitivt klara sig med en uppsättning regler, särskilt som D&D består av tre tjocka regelböcker á 300 kronor. Wizards mjölkar nog med pengar bara ur en sådan hylldecimeter (nåja).
Som Troberg tidigare har sagt så lider D&D av att ha funnits så länge. Man tycks ha tagit så många olika regler från olika versioner av spelet att det är otroligt svårt och komplext att sätta sig in i om man inte hängt med från början. Ett lapptäcke utan början och slut.

Till sist måste jag ändå slå fast att jag verkligen tyckte om D&D och är glad att äga böckerna (även om jag nog inte kommer att spela det med min egen spelgrupp i närtid). D&D är ett stycke rollspelshistoria och har en given plats bland mina favoritspel.

Vulf - crawling, hacking, slashing

Eksem

Champion
Jag har aldrig spelat Dungeons and Dragons, men jag HAR spelat Everquest som på de flesta punkter är väldigt likt Dungeons and Dragons såvitt jag vet, och jag håller med på varje punkt. RP-generering är ruskigt förvirrande, och ibland är inte reglerna riktigt så strömlinjeformade som jag vill ha dem, men fördelarna väger upp.

Att slåss tycker jag faktiskt är något av en fröjd, jag upplevde det som en aning fattigt vad det gällde taktiska val (kan bero på en dåligt påläst SL, så jag kan ju ha fel), men att smyga runt i gamla förtrollade ruiner och spöa monster var verkligen busroligt!

Fast byborna i mitt fall var inte sååå himla hyggliga. De blåste mig på cashen :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ohederliga bonntölpar [ANT]

Fast byborna i mitt fall var inte sååå himla hyggliga. De blåste mig på cashen
They always do, they aaalways do...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
PH - välsignelse eller förbannelse?

Även jag har olika uppfattning om PH:n och dess roll i D&D. Den representerar en paradigm vi inte har här i Sverige, varandes uppväxta på Drakar och Demoner: även spelarna ska äga reglerna för att förstå dem (lite grovt sagt).

Detta är ett problem, eftersom det förutsätter att spelarna är väldigt angelägna att lära sig alla besvärjelser de har tillgång till, och alla manövrar och alla undantag. Vilket kan vara ett problem...

VI brukar ha 2 PH per spelgrupp, en som är Dantes, och en som är min. Men det brukar bara vara Dante som bekymrar sig att lära sig reglerna riktigt (jag försöker men det tar tid, min spelstil är egentligen mer anpassad för regellätta system).

Hur många PH har ni?

M.

Anders Åstrand

Swordsman
En.

Vi har en PH, funkar bra men tar lite tid ibland när alla ska levla samtidigt. Vilket jag tycker är den största svagheten med D&D, att det tar sådan tid att levla. Många värden ändras 1 steg och allt måste summeras om på massor av ställen på formuläret. Mycket klumpigt.

Som tur är börjar vi lära oss reglerna så bra nu att det mesta kan göras utan att titta i PH.

Storuggla

Champion
Två.

För character Generations skull. Urr vad slött det går ibland.

Storuggla, pekar på kartor

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det jag gillade mest av allt var flytet i spelandet. Jag har aldrig tidigare upplevt strider i rollspel så förlösande enkla! Till och med relativt lättsmälta system som DoD tycks tunga och detaljerade i jämförelse.

Hmm...Sunless Citadell... Det är ett level 1-3 äventyr om jag inte minns helt fel... Det förklarar varför du tycker striderna är smidiga lite. Ju högre upp i level man kommer desto segare och krångligare strider blir det. Enligt mig är spelets stridsregler optimala upp till level 5 sen blir det bara värre. :gremsmile: En annan sak som jag inte tycker är särskilt kul är att striderna blir väldigt statiska. Man behöver inte ens säga att man parerar, det är bara att slå (och om man kan, hela). Trots det gillar jag DnD.

D&D är ett datorspel i pappersformat.

Synd att inte Wizards lyckats göra ett pappersrollspel av Planescape: Torment... :gremwink:

Monstren är elaka och skall slås ihjäl och plundras(ja, inte Meepo såklart)

När jag spelade Sunless Citadell senast så råkade Meepo trilla ner för ett stup. Vi visste inte om han fortfarande levde, bara att vi inte skulle kunna bärga honom, så någon obetänksam jävel tyckte att ett barmhärtighetsmord var på sin plats och drog en armborstskäkta genom den stackars varelsen...

Som Troberg tidigare har sagt så lider D&D av att ha funnits så länge. Man tycks ha tagit så många olika regler från olika versioner av spelet att det är otroligt svårt och komplext att sätta sig in i om man inte hängt med från början. Ett lapptäcke utan början och slut.

Ja, det finns ingen som helst konsekvens i reglerna ("Vaddå? Man slår D20 hela tiden juh!") så länge man ska göra något annat än använda färdigheter. Det ska rullas t6or här och t10or där och t4or där (vilket är lite charmigt iofs). Jag har funderat på att göra en regelmod som tar bort alla tärningar förutom d20an. Får se om jag någonsin kommer göra det. :gremsmile:

Till sist måste jag ändå slå fast att jag verkligen tyckte om D&D och är glad att äga böckerna (även om jag nog inte kommer att spela det med min egen spelgrupp i närtid). D&D är ett stycke rollspelshistoria och har en given plats bland mina favoritspel

Härligt! :gremlaugh:

anth

Vetefan
Det jag gillade mest av allt var flytet i spelandet. Jag har aldrig tidigare upplevt strider i rollspel så förlösande enkla! Till och med relativt lättsmälta system som DoD tycks tunga och detaljerade i jämförelse.
Instämmer, men givetvis så är det så att INNAN en strid blir enkel så har DM (och i viss mån spelarna) en kunskapströskel att ta sig över.

Dessutom utesluter inte dungeon-crawling att man rollspelar sin karaktär och på ett eller annat vis interagerar med andra invånare i den imaginära världen.
Dessutom så verkar många ha missat att nya DnD har mycket bra regler för sociala skills.
Tänk dig en rogue med hög CHA/WIS som lagt skillpoints på skills som bluff/diplomacy/spot/sense motive
och en Fighter med låg WIS/CHA som möjligtvis har spenderat lite skillpoints på intimidate - tänk så kul en bra spelledare har när de tar in på ett värdshus...

Sammanfattningsvis kan jag väl komma fram till att det jag gillar med D&D är det som så många hatar. Det är simpelt, orealistiskt, koboldigt och fullt med klyschor.
Instämmer, DnD fungerar utmärkt till heroiskt fantasy-rollspelande.
Däremot så är jag lite skeptisk till d20 Modern, där reglerna passar bäst om man spelar en kampanj som liknar en amerikansk action-film.

Just det, vissa saker gillar jag inte alls. Reglerna för rollpersongenerering till exempel. Reglerna är onödigt krångliga och inte nybörjarvänliga för fem öre. Framför allt stör jag mig på att det till mångt och mycket är så olika tillvägagångssätt för skapa de olika klasserna.
- Att slå ability scores är inte värre än i något annat spel.
- Att välja race/class är inte värre än att välja clan i Vampire.
Dessutom kan DM begränsa vilka races/classes som finns tillgängliga för spelarana, vilket tyvärr ofta kräver en erfaren DM.
Dessutom finns det, i slutet av varje class-beskrivning, en färdig karaktär för de som vill komma igång snabbt.
- Jag håller med om att valfriheten inte är nybörjar vänlig, men att göra avkall på valfriheten känns som att backa ett par versionsnummer - nyheten med DnD3E är just valfriheten.

Dessutom förutsätter reglerna för magi och level-up att spelarna själva har Players Handbook, något som är jag är starkt kritisk mot.
Instämmer.

D&D består av tre tjocka regelböcker á 300 kronor.
DnD skulle må bra av en Lite-version, låt oss sparka på Magnus S - eftersom han lovat göra en. :gremlaugh:

Jag tycker tvärtom - det är de gamla spelarna som har svårast att skilja på till vilken version en viss regel tillhör.
Nybörjaren har ju bara den versionen han köpt.
Fråga mig vad jag tycker om att Wizards inte givit ut en sammanfattning över regeländringarna mellan DnD3E och DnD3E5 så ska du få höra någon som spyr galla på sitt älskade spel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag har en annan idé också

Förutom Lite-versionen, så har jag tänkt ta fram steg-för-steg-beskrivningar för varje klass hur man gör den.

Typ:

1. Du har valt Paladin.
2. En paladin ska ha bra i CHA och STR.
3. Osv...

Just såna steg-för-steg-beskrivningar har jag gjort för många dataprogram och det har alltid hjälp användarna enormt. Så jag ska göra sådana för alla grundklasser.

Nångång... :gremgrin:

M.

anth

Vetefan
Re: Jag har en annan idé också [OT] :D

Just såna steg-för-steg-beskrivningar har jag gjort för många dataprogram och det har alltid hjälp användarna enormt. Så jag ska göra sådana för alla grundklasser.
Är det inte sådana hjälpprogram som brukar kallas för "Wizards" på engelska?

"You have come to the class-Wizard for DnD-Lite"
"I want to be a fighter"
"That is not possible, the class-Wizard only allows wizard as a class..."
:gremlaugh:

Nightowl

Champion
Ja, det finns ingen som helst konsekvens i reglerna ("Vaddå? Man slår D20 hela tiden juh!") så länge man ska göra något annat än använda färdigheter. Det ska rullas t6or här och t10or där och t4or där (vilket är lite charmigt iofs). Jag har funderat på att göra en regelmod som tar bort alla tärningar förutom d20an. Får se om jag någonsin kommer göra det.
Eh... jo, det finns konsekvens. Så fort man skall uträtta något skall man slå 1t20, och högt, och komma över en svårighetsgrad.

Sedan har skada och dylikt olika tärningar ('och dylikt' är oftast mer skada) och yttre konsekvenser för ens handlande som inte har med ens handlande att göra, som Arcane Spell Failure och Concealment, hänger på 1t100.

Men nog faen är det konsekvent!

Erik

Troberg

Sinister eater
Re: Jag har en annan idé också

Förutom Lite-versionen, så har jag tänkt ta fram steg-för-steg-beskrivningar för varje klass hur man gör den.
Jo, kokbokslathundar brukar vara populära. Lägg dock gärna in lämpliga sidhänvisningar vid varje steg.

En grej jag gjorde en gång i tiden var att ta ett GURPS-karaktärsblad och vid varje fält skriva in lämpliga sidhänvisningar. Underlättade också.

dataprogram
Datorprogram!

anth

Vetefan
Sedan har skada och dylikt olika tärningar ('och dylikt' är oftast mer skada) och yttre konsekvenser för ens handlande som inte har med ens handlande att göra, som Arcane Spell Failure och Concealment, hänger på 1t100.
Lägger man till att de flersta %-slag är med 5%-intervall så kan man slå det med d20 också.

Det enda jag kommer på som inte är d20 är damage och hp,
när det gäller damage så har man ju redan slagit en d20 i attack roll.

DanielSchenström

Swashbuckler
2 eller 3

I D&D har vi två Player's Handbook vilket är lagom, en för spelledaren och en för spelarna.

I AD&D 2nd ed har vi 3 under spel*, en för spelledaren, en som kärleksfullt misshandlas av alla spelare och en som tillhör en spelare.

Rent generellt så behövs PHn mest av de som spelar präster och magiker för formlernas skull.

*Ja, för som tokig samlare har jag ju 3 egna AD&D 2nd ed PH.

Staffan

Myrmidon
Re: PH - välsignelse eller förbannelse?

I den lokala gruppen här i Växjö har vi två PHB - min och en till. När jag spelar i Lund brukar vi ha tre - min och två till, fast det beror lite på hur många som kommer ihåg att ta med sin.

Jag tänker börja spela en Arcana Unearthed/3.5-hybrid snart, och har satt ihop ett rollpersonskompendium bestående av relevanta delar av Way of the Sword, Way of the Staff, samt utskrivna delar av SRDn (utrustning, skills och feats, modifierade för att passa AU). Förutom denna har jag skrivit ut två ex av Grimoire, för som Daniel påpekar så brukar behovet vara störst för de som har en massa magi att hålla reda på.

Pom

Swashbuckler
Välsignelse ibland

Vi brukar ha 1/skaft (vi är 3-5 i gruppen när vi spelar). Eftersom det ofta blir något tillfälle per session när DM och någon spelare håller på med någonting de andra inte är direkt inblandade i, är det utmärkt att kunna ha någonting att läsa :gremsmile:.

Pom

Swashbuckler
Re: En.

...den största svagheten med D&D, att det tar sådan tid att levla.
Vad nu då? :gremsmile: Fnulandet med skillpoint hit och dit, val av feats & spells, etc, är ju en av höjdpunkterna med sessionen. Julafton är en blek jämförelse i sammanhanget.

anth

Vetefan

Vi har en PH, funkar bra men tar lite tid ibland när alla ska levla samtidigt.
Jag tror att de flesta har house-rule för individuell xp, vilket gör att man inte går upp samtidigt.
Varför Wizards inte fixar ett individuellt xp-system när så många ändå använder ett övergår mitt förstånd.

Många värden ändras 1 steg och allt måste summeras om på massor av ställen på formuläret. Mycket klumpigt.
Vi har som house-rule att man inte får levla mitt under en spelsession, utan bara mellan 2 spellsessioner.
På så sätt undviker vi avbrott i spelet.

Troberg

Sinister eater

Jag tror att de flesta har house-rule för individuell xp, vilket gör att man inte går upp samtidigt.
Varför Wizards inte fixar ett individuellt xp-system när så många ändå använder ett övergår mitt förstånd.
Jag tror på det hela taget att det knappt förekommer någon som använder xp-systemet renlärigt rakt av, alla har sina egna varianter, oftast baserade på känsla.