men hur skapar du exempelvis en lärd man eller bonde?
Båda har varsin egen class i DnD:
Lärd man heter Expert
Bonde heter Commoner
Så fungerar det verkligen inte i d20. Försök döda en hyffsat gammal drake när du är på level 1 och saknar magiska pryttlar så får du se. En form av inneboende begränsning som skapas i och med det stegrande prestationskravet.
Jag menar, det har dödats drakar med relativt nya rollpersoner i både Warhammer FRP och Drakar och Demoner. Men i D&D? Glöm det... om inte spelledaren är på otroligt gott humör.
Eh, menar du att en ny karaktär i DoD6 kan döda en hyfsat gammal drake???
Hur "logiskt" är det???
Säg att du, IRL, skulle stöta på en tiger i djungeln - han skulle äta dig till frukost.
I DnD äter tigrar 1st lvl characters till frukost.
I DnD äter drakar tigrar till frukost.
Varför skulle en 1st lvl character ha ens en liten chans mot en drake?
Men ändå så har han en liten chans - om han lyckas ge draken 50hp i skada så måste draken klara ett "massive damage save" eller dö.
Jag anser att det är ganska lagom chans för en 1st lvl character...
Faktum är att drakarna i DnD har blivit tuffare och tuffare på grund av att spelarna begärt det.
För 20 är sedan hade en biffig drake 80 hp, idag kan samma drake ha nästan 600 hp.
(jag måste dock tillägga att en lvl 10 fighter idag skulle piska skiten av en lvl 10 fighter för 20 år sedan, så det är inte bara drakarna som blivit tuffare)
I en ganska känd modul för DnD3E (jag säger inte vilken för det skulle vara en spoiler) så är det tänkt att 4st lvl4 characters ska klara av en drake, vilket borde uppfylla dina krav på "relativt nya rollpersoner"