Nekromanti [VtM] Grundinfo, eller "So you've been sired"

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Inspirerad av Nobilis' "So you've been enNobled"-flyer med bra basinfo för vad som gäller för den som blivit en Ädling började jag skissa på ett dokument som väldigt kort och basic sammanfattar vad man som helt ny Vampirespelare kan behöva känna till. Eller, för att uttrycka det på ett annat sätt, vilka saker det är sannolikt att jag som SL kan behöva försöka väva in under de första spelmötena, om vi tänker oss att rollpersonerna börjar som nyomfamnade vampyrer.

Här finns min mycket tidiga skiss, men jag kopierar hit också för säkerhets skull:

Blod
Embrace: dricka någon tom på blod, ge lite av sitt eget.
Bli stark/snabb/smidig
Hela sig
TIllfälligt se mänsklig ut eller härma någon mänsklig egenskap man saknar
Dricka vampyrblod, blodsbunden
För lite blod: riskerar att gå i torpor
Matar man människor; folk blir starkare, coolare. Ghouls.
Generation - antal steg från Kain (första var Kain, sedan tre, som i sin tur omfamnade 13). Kan blev förbannad, gav alla 13 unika förbannelser. De 13 är antedeluvianer.

Krafter och svagheter
Hörntänderna växer ut när man ska äta
Det är skönt att bli biten. Vampyrers saliv kan stänga såren.
Påle genom hjärtat paralyserar
Mindre skada från kulor och basebollträn, samma skada från knivar och svärd.
Mer skada från eld, solen och andra övernaturliga varelsers klor etc
Vitlök och kyrkor är bara bullshit
Ge efter för drifter - mata besten (urföra hemskheter), gör den starkare. Självkontroll!
Under dagen ändras allt så att man ser ut som när man omfamnades. Frisyrer, tatueringar etc.
Arg eller hungrig, risk för frenzy
Hotad, eld: rötschreck

Klaner och sekter
Camarillan och sabbaten
Brujah, Malkav, Ventrue, Gangrel, Toreador, Tremere, Nosferatu
Jyhad - maktkamp
Anarker - fristående

Traditionerna
1. Maskeraden
2. Domänen. Prinsen är chef. Man har ansvar för sitt Haven.
3. Avkomman. Måste be prinsen om lov för att skapa avkomma.
4. Ansvaret. Den som skapar en avkomma är också ansvarig för dess handlingar tills avkomman släpps via Prinsen.
5. Gästfriheten. Alltid meddela att man finns.
6. Förgörelsen. Att döda en annan Kindred är det största brottet. Bara med prinsens tillåtelse. diablerie.

Struktur
Prinsen - bestämmer
Seneschal - prinsens högra hand
Sheriffen - enforcer
Primogen - klanrepresentanter, rådgivare till prinsen
Piskor - tjänare till primogener
Harpyor - skvaller, bestämmer social rangordning
Scourge - tar hand om extrema situationer, dödar vampyrer som inte presenterat sig.
Keeper of the Elysium - chefar över ett Elysium (säker plats)

Jag har alltså tänkt mig ett starkt fokus på Camarillan, och på sånt man oftast stöter på. Jag har också undvikit regelmekaniska grejer. Och jag har valt att fokusera på grund-VtM, inte kindred of the east etc.

Ovanstående är såklart bara stödord som ska vecklas ut till riktiga meningar och så, men:

- Är det något viktigt jag missat, som borde finnas med?
- Är det något som finns med, som de inte alls borde kunna få reda på hyfsat tidigt?
- Är det något som finns med men som inte stämmer?

God45

#PrayersForBahakan
Du bör nog definiera diableri och blood bonding av andra vampyrer men annars bra :gremsmile:

Kör du settingen helt utan icke Camarilla klaner? Annars bör de andra 6 klanerna få en menings beskrivning åtminståne.

Jag hade personligen haft mer om Cain och historien. Åtminståne Kartago och Rom. Men det är mer en smaksak :gremsmile:

krank

God45 said:
Du bör nog definiera diableri och blood bonding av andra vampyrer men annars bra :gremsmile:
Jodå, det ska som sagt fyllas ut mer om varje ord etc. Borde kanske flytta diablerie till Blod istället för Traditionerna...

God45 said:
Kör du settingen helt utan icke Camarilla klaner? Annars bör de andra 6 klanerna få en menings beskrivning åtminståne.
Mnja, de andra finns, men inte i staden vi är i. De kommer att fungera mer som boogiemen åtminstone till en början, och inte definieras hårdare än så av de vampyrer RP möter. Det kommer att dröja bra länge innan RP börjar greppa att Sabatten har specifika klaner och så, som skiljer sig från Camarillans. Jag gillar att suga på mina kunskapskarameller =)

God45 said:
Jag hade personligen haft mer om Cain och historien. Åtminståne Kartago och Rom. Men det är mer en smaksak :gremsmile:
Frågan är vem som skulle berätta för neonates om detta... I vilket sammanhang blir det relevant, liksom. Sen har jag själv väldigt dålig koll också, vilket bidrar.

God45

#PrayersForBahakan
Clan book Lasombra har ju till och med föreläsare som kommer och håller föredrag för packs av neonates :gremsmile:

cogitare

Swashbuckler
Är det tänkt att bli 'in character' eller är det mest för att en spelare skall få snabb överblick över systemet?

Är det helt gröna spelare som inte känner till VtM så hade jag lämnat ute sådant som kanske äldre vampyrer inte skulle vilja att yngre bör känna till (mest typiskt är Diablerie, för vilken äldre vampyr vill tillkännage till en yngre att "så här blir du mäktigare på min (potentiella) bekostnad").

Annars tycker jag du täcker upp det grundläggande bra.

Om det här med Caine... Är det så att du vill köra hårt på 'canon' så ta med lite av det men personligen så tycker jag att det är ganska tråkigt att den definitiva sanningen om var vampyrer kommer ifrån mycket väl kan vara höljt i dunkel och om det presenteras så ta gärna med någon ytterligare myt om hur vampyrerna skapades. När jag spelat VtM så har det inte varit 'common knowledge' bland fledgelings och neonates att känna till exakt var de kommer ifrån.

Sen kan det säkert vara så att introduktionen varierar där klaner som Ventrue och Tremere säkerligen är ganska formella medan klaner som Gangrel eller Malkavian kanske knappt ger mer än det riktigt grundläggande (du är vampyr, du behöver blod för att överleva, lyckat till!).

Cog.

krank

Cogitare said:
Är det tänkt att bli 'in character' eller är det mest för att en spelare skall få snabb överblick över systemet?
Varken eller, egentligen. Eller ja, jag antar att man kan tänka sig att denna skulle kunna ges till nya spelare om man börjar så som det står i boken, dvs med att rollpersonerna varit vampyrer ett tag och därmed liksom borde ha snappat upp ett och annat.

I min påbörjade kampanj började rollpersonerna som människor, och blev omfamnade under första spelmötet. De har i stort sett noll kunskap om nånting. Där kommer det här dokumentet snarare att vara mitt (spelledarens) verktyg för att inte glömma bort viktiga saker de borde kunna stöta på eller bli informerade om förhållandevis tidigt. En del får de via sin caretaker (deras sires är mäktiga as som sirat rollpersonerna för att visa att prinsen i staden inte ens har makten att bestraffa dem för en sån grej, typ), en del får de via andra personer de stöter på.

Men det är mest för att jag inte ska glömma t.ex. att de kan slicka igen sår, och så. Jag är nämligen 100% grön som Vampire-SL, och har bara varit spelare i typ två kampanjer innan.

Cogitare said:
Är det helt gröna spelare som inte känner till VtM så hade jag lämnat ute sådant som kanske äldre vampyrer inte skulle vilja att yngre bör känna till (mest typiskt är Diablerie, för vilken äldre vampyr vill tillkännage till en yngre att "så här blir du mäktigare på min (potentiella) bekostnad").
Bra poäng. Man kanske skulle kunna tänka sig att de bara får den negativa sidan - dvs, dricker du en äldre vampyrs blod och dödar den så heter det diablerie, och då får du ett ännu värre straff än om du bara dricker nån jämngammal eller yngres. Typ.

Cogitare said:
Annars tycker jag du täcker upp det grundläggande bra.
Det jag är en smula fundersam om är den här nattliga resetten. Jag vet inte om jag läst det nånstans i grundboken, men å andra sidan har jag inte tagit mig igenom hela ännu. Det var nåt jag snappade upp på nån sida på nätet. Jag fattar ju grejen, och har sett den i En Vampyrs Bekännelse... Jag är lite kluven.

Cogitare said:
Om det här med Caine... Är det så att du vill köra hårt på 'canon' så ta med lite av det men personligen så tycker jag att det är ganska tråkigt att den definitiva sanningen om var vampyrer kommer ifrån mycket väl kan vara höljt i dunkel och om det presenteras så ta gärna med någon ytterligare myt om hur vampyrerna skapades. När jag spelat VtM så har det inte varit 'common knowledge' bland fledgelings och neonates att känna till exakt var de kommer ifrån.
Grejen är väl att begreppet "generation" ju lär komma in... Någonting räknar de ju ner till. Kanske kan man tänka sig att man bara får veta att det är "den förste vampyren" eller nåt.

Cogitare said:
Sen kan det säkert vara så att introduktionen varierar där klaner som Ventrue och Tremere säkerligen är ganska formella medan klaner som Gangrel eller Malkavian kanske knappt ger mer än det riktigt grundläggande (du är vampyr, du behöver blod för att överleva, lyckat till!).

Cog.
Möjligt. I just mitt fall får ju alla rollpersoner samma introduktion (pga det jag skrev tidigare), men annars kan jag absolut tänka mig det.

God45

#PrayersForBahakan
Camarillan tror ju officielt varken på Cain eller Antedeluvians eller Jihad. Så säg att det är den första vampyren. När sedan karaktärerna ställer frågor så vägrar de respektabla medlemmarna av vampyr samhället svara. Sedan blir de kontaktade av mindre respektabla vampyrer som är ivriga att berätta.

För alla vet ju att det här är de sista nätterna? Varför? För att antedeluvianerna kommer resa sigoch sluka sina klaner. Men det finns en utväg, en orginisation som förbereder sig för att slåss mot de uråldriga monstren. Ett brödraskap, en arme och en grupp rebeler mot ödet. Vi kallas Sabbaten och vi vill ha med DIG! :gremwink:

slanfan

Hero
Jag tycker det är en väldigt bra lista på viktiga grundfakta. Jag tänkte raljera lite om Cain, historia och blodsmagi, men kom ju på att du var tydlig med att det hela riktade sig till dig som SL. Det är ganska laddade saker, att säga att Cain var den förste vampyren eller att du blir starkare av dina äldres blod. Sug på karamellen!

(vagt relaterat: Jag ledde en aning vampire. Nyblivna vampyrer/erfarna spelare. Jag sa: ni känner INTE till diableri. Spelarna spenderar tre spelkvällar med att försöka motivera för mig varför det är logiskt att de tömmer sina vampyrfiender på blod.)

krank

slanfan said:
Jag tycker det är en väldigt bra lista på viktiga grundfakta. Jag tänkte raljera lite om Cain, historia och blodsmagi, men kom ju på att du var tydlig med att det hela riktade sig till dig som SL.
Men du tycker att nya spelare bör få/ha sådan info?

slanfan said:
(vagt relaterat: Jag ledde en aning vampire. Nyblivna vampyrer/erfarna spelare. Jag sa: ni känner INTE till diableri. Spelarna spenderar tre spelkvällar med att försöka motivera för mig varför det är logiskt att de tömmer sina vampyrfiender på blod.)
Jag har aldrig riktigt greppat den spelstilen i Vampire, faktiskt. Den där man springer runt och våldar och diabbar alla till höger och vänster. De spelstilar jag sett som fungerat i Vampire är väl slugt intrigerande resp. personlig hjälp-jag-blir-ett-monsterångest.

De där spelarna låter jobbiga.

slanfan

Hero
Viss information måste rollpersonerna få och lära sig utantill i Camarillan. Traditioner, vad olika titlar betyder och liknande. Annan information tycker jag att man kan förmedla mycket "stämning" genom att ge ut, förvanska eller helt utelämna. Jag skulle försöka skräddarsy sådant väldigt mycket beroende på sire, klan och eventuella kontakter till rollpersonen. I de olika klanböckerna så beskrivs ju de andra klanerna utifrån "vårat" perspektiv. Så skulle jag vilja presentera all information till rollpersonerna.

Haha, ja, det var s*itjobbigt det spelet. Men då var då och nu är nu, eller något.

Angående spelstil, så håller jag helt med dig. Men jag försöker att inte skilja de två stilarna du nämner.

ändrar min kassa stavning

God45

#PrayersForBahakan
Rörande spelstil så finns det absolut plats för någon som spelar den brutale politikern som slaktar sina motståndare och äter deras själar för makt. Men set är en spelare, inte hela gruppen. Och det tar 5 minuter för resten av gruppen att börja bråka om vem som ska få använda den brutale politikern som en handdocka och styra staden som makten bakom tronen :gremsmile:

cogitare

Swashbuckler
krank said:
Man kanske skulle kunna tänka sig att de bara får den negativa sidan - dvs, dricker du en äldre vampyrs blod och dödar den så heter det diablerie, och då får du ett ännu värre straff än om du bara dricker nån jämngammal eller yngres. Typ.
Det tycker jag. Det var en kul grej att upptäcka i spelet. När det väl var välkänt bland spelarna att man kunde "diableira" så luckrades det upp med hur lite rollpersonerna kände till.

krank said:
Det jag är en smula fundersam om är den här nattliga resetten. Jag vet inte om jag läst det nånstans i grundboken, men å andra sidan har jag inte tagit mig igenom hela ännu.
Så är det. Alltså det är sant att man reset:ar till det utseende din RP hade när han blev omfamnad. Kan inte vilken sida det står på dock.

I nWoD, om du vill hämta inspiration därifrån, kan man lägga ett permanent WP och behålla skador eller förändringar i i kroppen (mest tänkt att kunna användas till tatueringar, piercings och liknande).

krank said:
Grejen är väl att begreppet "generation" ju lär komma in...
Sant. Tänkte inte på det. Jag ogillar ändå den unifierade skapelsemyten i VtM. Kanske därför jag skulle vilja införa fler myter kring detta...

Cog.