Efter åratal av funderingar har jag nu börjat komma igång på allvar med planeringen av en kampanj i Vampire: the Masquerade. Jag tänkte helt enkelt dela med mig av det jag tänker och se vad ni tycker.
Kampanjen
Systemet
Jag hade tänkt låta spelarna bestämma klan, men i övrigt inte skapa sina rollpersoner som vampyrer. När de skapas får de inga freebies, inga Backgrounds, inga Disciplines etc. De får bara de vanliga grundpoängen.
Sedan när de görs om till vampyrer, så friformar jag den första tiden - som mest kommer handla om att lära sig reglerna, äta etc. I början av andra spelmötet skapar vi klart rollpersonerna, pluttar ut disciplines etc.
Sedan vet jag inte om jag ska husregla så mycket. Jag kommer att aktivt hindra dem från att powergamea; om de gör det så har jag valt fel spelare oavsett. Jag hoppas att jag kommer att hitta rätt spelare.
Jag minns inte hur pass fixad botchmekaniken blev i 20th Anniversary Edition, men jag tänkte köra med att ettor inte tar bort något, men att man botchar om man inte får några successes alls men får minst en etta. Det gör att man slipper "träning ger fummel"-grejen åtminstone tidigare Vampirevarianter led av...
Så, hur låter det här? Det lär väl finnas folk som spelat Neonate-kampanjer i Vampire här?
Kampanjen
Jag tänker nog köra en ganska "klassisk" vampirekampanj, i linje med de bra vampirekampanjer jag varit med i och hört om. Det betyder till exempel fokus på vempyrerna som människor som alltmer förvandlas till monster, brytningen med det förra livet, och ganska mycket "vem kan man lita på"-skräck där man generellt är ganska utsatt från alla håll.
Jag tänker mig att spelarna börjar spela som människor, och under första spelmötet dödas och förvandlas till Kindred. Deras makare är av olika klan, men gemensamt är att de inte hade tillåtelse att skapa dem och att det var fråga om "fire-and-forget"-skapande.
Stadens prins tycker att det här är skit. Men; alla tre sires har massor av politiskt clout och prinsen kan av politiska skäl inte riktigt fixa blodsjakt eller liknande på dem. Så han (eller hon) bestämmer att de här nya kindred som skapats ska få förtjäna sin fortsatta existens genom att döda sina sires, på ett någorlunda diskret sätt så att prinsen inte måste döda dem för att de gjort det. Väldigt mycket politik här alltså.
Det här ger kampanjen ett fokus och ger en anledning för gruppen att hålla ihop. Sen tänkte jag inte planera jättemycket i det långa loppet; rollpersonerna lämnas över i nån lämplig persons vård som får lära dem grunderna och så. Och som naturligtvis också vill använda dem för sina egna planer. Så de kastas in i hetluften samtidigt som de måste försöka hantera sina tidigare liv, det jobbiga med att jaga blod att dricka, och så vidare.
Jag tänker mig att spelarna börjar spela som människor, och under första spelmötet dödas och förvandlas till Kindred. Deras makare är av olika klan, men gemensamt är att de inte hade tillåtelse att skapa dem och att det var fråga om "fire-and-forget"-skapande.
Stadens prins tycker att det här är skit. Men; alla tre sires har massor av politiskt clout och prinsen kan av politiska skäl inte riktigt fixa blodsjakt eller liknande på dem. Så han (eller hon) bestämmer att de här nya kindred som skapats ska få förtjäna sin fortsatta existens genom att döda sina sires, på ett någorlunda diskret sätt så att prinsen inte måste döda dem för att de gjort det. Väldigt mycket politik här alltså.
Det här ger kampanjen ett fokus och ger en anledning för gruppen att hålla ihop. Sen tänkte jag inte planera jättemycket i det långa loppet; rollpersonerna lämnas över i nån lämplig persons vård som får lära dem grunderna och så. Och som naturligtvis också vill använda dem för sina egna planer. Så de kastas in i hetluften samtidigt som de måste försöka hantera sina tidigare liv, det jobbiga med att jaga blod att dricka, och så vidare.
Systemet
Jag hade tänkt låta spelarna bestämma klan, men i övrigt inte skapa sina rollpersoner som vampyrer. När de skapas får de inga freebies, inga Backgrounds, inga Disciplines etc. De får bara de vanliga grundpoängen.
Sedan när de görs om till vampyrer, så friformar jag den första tiden - som mest kommer handla om att lära sig reglerna, äta etc. I början av andra spelmötet skapar vi klart rollpersonerna, pluttar ut disciplines etc.
Sedan vet jag inte om jag ska husregla så mycket. Jag kommer att aktivt hindra dem från att powergamea; om de gör det så har jag valt fel spelare oavsett. Jag hoppas att jag kommer att hitta rätt spelare.
Jag minns inte hur pass fixad botchmekaniken blev i 20th Anniversary Edition, men jag tänkte köra med att ettor inte tar bort något, men att man botchar om man inte får några successes alls men får minst en etta. Det gör att man slipper "träning ger fummel"-grejen åtminstone tidigare Vampirevarianter led av...
Så, hur låter det här? Det lär väl finnas folk som spelat Neonate-kampanjer i Vampire här?