Nekromanti [VtM] - Kampanjplaner

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Efter åratal av funderingar har jag nu börjat komma igång på allvar med planeringen av en kampanj i Vampire: the Masquerade. Jag tänkte helt enkelt dela med mig av det jag tänker och se vad ni tycker.

Kampanjen
Jag tänker nog köra en ganska "klassisk" vampirekampanj, i linje med de bra vampirekampanjer jag varit med i och hört om. Det betyder till exempel fokus på vempyrerna som människor som alltmer förvandlas till monster, brytningen med det förra livet, och ganska mycket "vem kan man lita på"-skräck där man generellt är ganska utsatt från alla håll.

Jag tänker mig att spelarna börjar spela som människor, och under första spelmötet dödas och förvandlas till Kindred. Deras makare är av olika klan, men gemensamt är att de inte hade tillåtelse att skapa dem och att det var fråga om "fire-and-forget"-skapande.

Stadens prins tycker att det här är skit. Men; alla tre sires har massor av politiskt clout och prinsen kan av politiska skäl inte riktigt fixa blodsjakt eller liknande på dem. Så han (eller hon) bestämmer att de här nya kindred som skapats ska få förtjäna sin fortsatta existens genom att döda sina sires, på ett någorlunda diskret sätt så att prinsen inte måste döda dem för att de gjort det. Väldigt mycket politik här alltså.

Det här ger kampanjen ett fokus och ger en anledning för gruppen att hålla ihop. Sen tänkte jag inte planera jättemycket i det långa loppet; rollpersonerna lämnas över i nån lämplig persons vård som får lära dem grunderna och så. Och som naturligtvis också vill använda dem för sina egna planer. Så de kastas in i hetluften samtidigt som de måste försöka hantera sina tidigare liv, det jobbiga med att jaga blod att dricka, och så vidare.

Systemet
Jag hade tänkt låta spelarna bestämma klan, men i övrigt inte skapa sina rollpersoner som vampyrer. När de skapas får de inga freebies, inga Backgrounds, inga Disciplines etc. De får bara de vanliga grundpoängen.

Sedan när de görs om till vampyrer, så friformar jag den första tiden - som mest kommer handla om att lära sig reglerna, äta etc. I början av andra spelmötet skapar vi klart rollpersonerna, pluttar ut disciplines etc.

Sedan vet jag inte om jag ska husregla så mycket. Jag kommer att aktivt hindra dem från att powergamea; om de gör det så har jag valt fel spelare oavsett. Jag hoppas att jag kommer att hitta rätt spelare.

Jag minns inte hur pass fixad botchmekaniken blev i 20th Anniversary Edition, men jag tänkte köra med att ettor inte tar bort något, men att man botchar om man inte får några successes alls men får minst en etta. Det gör att man slipper "träning ger fummel"-grejen åtminstone tidigare Vampirevarianter led av...

Så, hur låter det här? Det lär väl finnas folk som spelat Neonate-kampanjer i Vampire här?

Recca

Femme Fatale
Jag vill va med!!!

Det enda jag föreslår är att du tillför en regel som säger att man inte dör/torporar vid crippled+1 utan att man bara blir 'utslagen' men att en utslagen person kan bli dödad genom kraftigt övervåld eller stake'ning. På så vis uppstår inga löjliga botch-dödsfall (upplever det som lite för lätt för vamps att dö).

Det är ju en väldigt enkel regel som hindrar den besvikelse som kan uppstå om du spelar en jätterolig karaktär som blir dödad av en random slp som råkar rulla bra medan du rullar dåligt, ungefär.

krank

Recca said:
Jag vill va med!!!
=)

Recca said:
Det enda jag föreslår är att du tillför en regel som säger att man inte dör/torporar vid crippled+1 utan att man bara blir 'utslagen' men att en utslagen person kan bli dödad genom kraftigt övervåld eller stake'ning. På så vis uppstår inga löjliga botch-dödsfall (upplever det som lite för lätt för vamps att dö).

Det är ju en väldigt enkel regel som hindrar den besvikelse som kan uppstå om du spelar en jätterolig karaktär som blir dödad av en random slp som råkar rulla bra medan du rullar dåligt, ungefär.
Jag har väldigt dålig koll på de där reglerna, men det där låter väldigt vettig som regel.

Överlag tror jag att det blir ganska "fast and loose" med reglerna. Jag kommer att använda dem lite när jag känner för, tolka dem som jag vill, och improvisera vilt när jag inte orkar bläddra i böcker (vilket är nästan jämt). Samma sak med spelvärlden; om en spelare frågar nåt och jag inte minns eller inte läst, så hittar jag på och etablerar i vårt Vampire hellre än jag går och lusläser boken eller googlar hur det är "egentligen".

krank

Förresten, finns det nån bra tråd om svenska termer till VtM? Jag menar, "ancilla" och "neonat" och "blodsjakt" etc funkar ju; det mesta i VtM kan ganska enkelt försvenskas och så. Men det vore najs med lite inspiration till alternativa termer.

Alkemist

Veteran
Urk, jag har för mig vi hade en massa termer i lajvsylvania, men jag kan inte komma ihåg dem på rak arm.

Googla efter lajvsidor det borde ge några resultat.
Jag kan kolla efter våra gamla arrpärmar imorgon.

Unfair

Hero
Det är ju väldigt opassande att du bor så långt bort att man inte kan vara med men jag önskar dig lycka till för det värkar som att det kan bli roligt. Jag har inte spelat någon sådan kampanj själv men layouten påminner ju väldigt mycket om de trevligaste kapitlen ur en bra vapyr-bok (odefinierad). Jag är lite sugen på att fråga "vad sen då?" eller "vilka är de stora hemligheterna och hur ska du hugga spelarna ryggen?" men förstår om flera av dina framtida spelare sitter här så vore det dumt. Lycka till!

krank

unfair said:
Det är ju väldigt opassande att du bor så långt bort att man inte kan vara med men jag önskar dig lycka till för det värkar som att det kan bli roligt. Jag har inte spelat någon sådan kampanj själv men layouten påminner ju väldigt mycket om de trevligaste kapitlen ur en bra vapyr-bok (odefinierad). Jag är lite sugen på att fråga "vad sen då?" eller "vilka är de stora hemligheterna och hur ska du hugga spelarna ryggen?" men förstår om flera av dina framtida spelare sitter här så vore det dumt. Lycka till!
Jag hoppas ju på att spelarna inte ens läser det som står här =)

Rent allmänt har jag faktiskt inga stora hemligheter eller något "sedan", iaf inte just nu. Eftersom det blir en ny grupp, en ny konstellation, så vill jag inte planera för långt. Jag hade tänkt bygga lite allt eftersom och fokusera på olika aktörer snarare än såndär Stor Hemlighet som jag brukar gilla. Fast det brukar dyka upp en sån ändå, när jag spelleder...

Ska sägas att jag tänkte göra så att "döda sires" blir långsiktiga mål, något de faktiskt måste jobba upp sig till att lyckas med. Hade tänkt att deras sires ska vara mäktiga.

Sedan blir det väl säkert så att nån av deras sires får nys om det hela och försöker splittra eller rentav rekrytera gruppen till sitt egna försök att bli kalif istället för kalifen... Eller öh, prins istället för prinsen.

Wyldstorm

Swordsman
Brukar köra med att man får ligga på -willpower, men då sakta dör.
Detta så man får med dödsscener, chans till extraordinär akutvård & "hålla i granaten"-grejen.
Typ en round av extremt okrävande "handling" per wp, eller ligga & survägra dö i sta*wp rounds eller tills scenen är slut.

Funkar rätt bra..

Necross

Swashbuckler
krank said:
Förresten, finns det nån bra tråd om svenska termer till VtM? Jag menar, "ancilla" och "neonat" och "blodsjakt" etc funkar ju; det mesta i VtM kan ganska enkelt försvenskas och så. Men det vore najs med lite inspiration till alternativa termer.
Hittade denna lista i datorn. Vet inte var den kommer ifrån, men med lite google-fu kan det kanske uppdagas. En del är ganska lökigt.

Archon Arkon?
Blood Bond Blodssband
Blood Doll Blodsdocka
Bloodline Blodsfamilj Blodssörja (vulg) (Blodslinje?)
Blood Oath Blodsed - Blodsslav
Boon Tjänst
Cainite (as in Sabbat) Vampyr, Av Kain(s blod)
Caitiff Klanlös
Chantry Kammare
Coterie Samling
Diablerie Själadrickande
Final Death Den andra döden
Frenzy Bärsärk
Abomination Styggelse, Vederstyggelse (åld)
Allthing Allting
Amaranth Själadrickande
Anrach Upprorsmakare (åld), anark
Ancilla Vuxen (vampyr)
Antedeluvians De före floden (åld), antes (vulg)
Antitribu Klanförrädare
Arcanum, the Arkanum
Archbishop Ärkebiskop
Archon Skipartjänare, småchef (vulg)
Autarkis Upprorsmakare
Ball Bal
Barrens, the Kargan
Beast, the Besten
Bishop Biskop
Black Hand Handen, Svarta Handen, Sabbaten
Blood Bond Blodsslav
Blood Doll Blodsbarbie
Bloodline Blodsfamilj Blodssörja (vulg)
Blood Oath Blodsslav
Book of Nod Nods Bok
Boon Tjänst
Brood Samling
Caine Kain
Cainite (as in Sabbat) Vampyr, Av Kain(s blod)
Caitiff Klanlös, tiff
Camarilla Camarilla
Cardinal Kardinal
Carthagos Kartagos
Cauchemar John Blund
Chanrty Kammare
Clan Klan
Conclave Konklav
Consanguineous Ättling, av samma blod
Coterie Samling, Kotteri (åld)
Court Hov
Cunctator Silkesjägare
Destruction Förstörelsen
Diablerie Själadrickande (åld), Själskutt (vulg)
Diaspora, the Utvandringen
Domain Domän
Elder Äldre
Elysium Elysium
Embrace, the Bekommandet
Final Death Den andra döden, de odödas död
Founders Pionjärerna
Frenzy Bärsärk
Gehenna Ragnarök, den sista dagen
Ghoul Träl (åld), Tjänare, Fä
Golconda Golconda
Harpy Harpya, Tacka (vulg)
Haven Viloplats, Hem
Inconnu Inkonnu
Inner Circle Innersta kretsen (av Camarillan)
Inquisition, the Inkvisitionen
Jus Noctis Lagen om omhändertagandet
Justicar Rättsskipare
Jyhad Kampen, Jyhad
Keeper of Elysium Elysuims värd
Kindred Frände, gengångare
Kine De dödliga, midgårdare
Kiss, the Kyssen, bettet
Lex Talionis Straffsystemet
Lupine Varulv, Månmonster, Hamnbytare
Lush Pulverjägare
Malkavian Madness Network Kallen, Den inre visdomen
Marid Vise gamle (som tilltal)
Masquerade, the Maskeraden, Den Stora Maskeraden
Masquerader 400-års krisare (vulg)
Methuselah Uråldrig, Metusala
Neonate Uppkomling
Noddist Nods Lärde
Ordeal Kommision
Osiris Osiris
Paladin (helig) Riddare, Livvakt
Pioneer De första (i staden)
Primogen Rådet
Prince Prins
Priscus Rådgivare
Progeny Avkomma
Promethan ex?
Rack, the Serveringen, marknaden (vulg)
Rant Träff
Red List Red List
Regent Regent (svenskt uttal)
Regnant Härskare
Retainer Tjänare
Revenant Slavafödd
Rötschreck Rädslan, Den Värsta Rädslan
Sabbat Sabbat
Salon Salong
Sanctum Arrende
Scourge utkastare
Seneschal Värd, Stadens Värd
Sheriff Lagman
Sire Skapare, Andre Skapare
Siren Förförare
Somnus Törnrosor
Szlachta Hederssoldat, Snygging (vulg)
Templar (helig) Riddare, Livvakt
Thrall Slav
Torpor Törnrosasömn, Stora Sömnen
Traditions Traditionerna
True Faith Himmelstro
Vessel Kropp, Blodkropp, Gubbe (vulg)
Vitae Vitae, Näringen

krank

På lördag skapar vi rollpersoner! Och bestämmer var kampanjen utspelar sig, och när!

krank said:
Jag minns inte hur pass fixad botchmekaniken blev i 20th Anniversary Edition, men jag tänkte köra med att ettor inte tar bort något, men att man botchar om man inte får några successes alls men får minst en etta. Det gör att man slipper "träning ger fummel"-grejen åtminstone tidigare Vampirevarianter led av...
Nu har jag kollat. De har kvar tramset om att ettor tar bort successes. Vilket mest betyder att jag husreglar bort det igen. Det enda jag kollar på är som sagt om man slår ettor vid misslyckat.

Jag överväger att använda "antal successes" istället för svårighetsgrad. Dvs när nåt ska vara svårt så kan jag säga att man t.ex. måste ha två successes, snarare än att vi ändrar vad man lyckas på på tärningarna. Man lyckas alltid på 6+, (som med normal svårighet). Och nej, jag har inte den blekaste aning om hur detta påverkar sannolikheterna.

Eventuellt får jag använda "överskjutande" successes för att bestämma effekt, men det känns inte helt bra det heller. Äh, det löser sig.

slanfan

Hero
Jag föreslår att om spelet hamnar i ett engelsktalande land så behåller du originaltermerna, vissa saker låter minst lika pajigt på svenska som att använda engelska uttryck mitt i svenskt tal. Dessutom pratar man i min erfarenhet en hel del engelska när man spelar Vampire. Det finns ingen bra motsvarighet till F**k you!

RasmusL

Champion
krank said:
På lördag skapar vi rollpersoner! Och bestämmer var kampanjen utspelar sig, och när!

krank said:
Nu har jag kollat. De har kvar tramset om att ettor tar bort successes. Vilket mest betyder att jag husreglar bort det igen. Det enda jag kollar på är som sagt om man slår ettor vid misslyckat.

Jag överväger att använda "antal successes" istället för svårighetsgrad. Dvs när nåt ska vara svårt så kan jag säga att man t.ex. måste ha två successes, snarare än att vi ändrar vad man lyckas på på tärningarna. Man lyckas alltid på 6+, (som med normal svårighet). Och nej, jag har inte den blekaste aning om hur detta påverkar sannolikheterna.

Eventuellt får jag använda "överskjutande" successes för att bestämma effekt, men det känns inte helt bra det heller. Äh, det löser sig.
Nu inser jag att det kanske är för sent men det låter i princip som att din husregling blir nWoD, kan ju vara värt att kolla hur de löst saker där för inspiration (typ minus antal tärningar istället för difficulty, bara bothc om man ger sig ut på riktigt djupt vatten, etc).

krank

Elmrig said:
Nu inser jag att det kanske är för sent men det låter i princip som att din husregling blir nWoD, kan ju vara värt att kolla hur de löst saker där för inspiration (typ minus antal tärningar istället för difficulty, bara bothc om man ger sig ut på riktigt djupt vatten, etc).
Just hur tärningarna funkade där i nWoD minns jag att jag gillade. Däremot gillade jag merits & flaws i gamla wod (japp, jag är konstig), och så gillar jag de gamla attributes etc mer än de nya.

Anarchclown

Swashbuckler
Merits and flaws är ok förutom Thin Blood och Infertile Vitae som verkar vara lite fel på poängen man får för dem och några andra dumheter.

RasmusL

Champion
krank said:
Elmrig said:
Just hur tärningarna funkade där i nWoD minns jag att jag gillade. Däremot gillade jag merits & flaws i gamla wod (japp, jag är konstig), och så gillar jag de gamla attributes etc mer än de nya.
Om du ändå tänkt släppa difficulty är steget inte så långt till att gå över till nWoDs tärningssystem, problemet kan vara att hitta ett bra sätt att konvertera alla merits, flaws och annat jox som påverkar just diff (typ de flesta) till det nya systemet utan att sabba sannolikheterna. Personligen gillar jag även skarpt nWoDs gemensamma slag för träff och skada i strid jämfört med de sjuka mängder tärningar som ska rullas, räknas och rullas igen i oWoD men frågan är hur långt man kan gå i korspollineringen utan att ställa till med galenskaper.

En tanke, hur förhindrar du aktivt att spelarna powergejmar i ett karaktärsbyggarsystem som är konstruerat för att powergejmas i? Jag menar inte frågan som någon form av kritik mot idén utan är mest nyfiken på hur du tänkt lösa det (spelar jag ventrue vet jag att jag måste lägga pluppar i Leadership, Subterfuga och Intimidation för att öht ha någon användning av dominate, är det powergaming?).

krank

Elmrig said:
Om du ändå tänkt släppa difficulty är steget inte så långt till att gå över till nWoDs tärningssystem, problemet kan vara att hitta ett bra sätt att konvertera alla merits, flaws och annat jox som påverkar just diff (typ de flesta) till det nya systemet utan att sabba sannolikheterna. Personligen gillar jag även skarpt nWoDs gemensamma slag för träff och skada i strid jämfört med de sjuka mängder tärningar som ska rullas, räknas och rullas igen i oWoD men frågan är hur långt man kan gå i korspollineringen utan att ställa till med galenskaper.
Tja, vi får se. Jag är inte främmande mot att meckla vidare med systemet efter att vi börjat spela.

Elmrig said:
En tanke, hur förhindrar du aktivt att spelarna powergejmar i ett karaktärsbyggarsystem som är konstruerat för att powergejmas i? Jag menar inte frågan som någon form av kritik mot idén utan är mest nyfiken på hur du tänkt lösa det (spelar jag ventrue vet jag att jag måste lägga pluppar i Leadership, Subterfuga och Intimidation för att öht ha någon användning av dominate, är det powergaming?).
För det första är jag rätt säker på att systemet inte är gjort för att powergejmas i; inte mer än andra system. Sen att det råkar vara lätt att göra det är en annan sak, men jag har inte sett några källor som visar att det lätta powergejmandet skulle varit en del av design intent eller något spelskaparna varit helnöjda med. Läser man de regler som inte är mekaniska ("drama före regler" är ju t.ex. en skittydlig regel) så tycker jag tvärtom att design intent verkar vara att skapa underlag för intressanta berättelser, inte att låta folk spela combatmonster eller världssuperbästa äventyrsförstörande Dominate-typer.

För det andra har jag ovana spelare som vad jag vet inte spelat förut. En av dem har spelat datorspelet från 2004, and that's about it.

För det tredje skapar de bara sig själva som mortals, och jag bestämmer klan, discipliner och hur deras freebies placeras. Det är mao ett slags mellanting mellan att ha färdigskapade rollpersoner och att låta spelarna skapa fritt. Två av spelarna har typ inte spelat rollspel förut alls, och min tanke är att börja spelet med rollpersonerna som mortals, spela dem genom förändringen, och sen låta spelarna upptäcka allt det nya tillsammans med rollpersonerna.

Dvs, nu på lördag skapar vi mortals. Jag kommer rentav att göra särskillda formulär med stora tomma rutor, där humanity, discipliner etc. ska stå. De skapar med grundpoäng, får bara ha max 3 i saker, etc.

Sedan skapar jag resten till nästa spelmöte. Då börjar vi spela på riktigt.

När de då blir förvandlade, så får de en ny version av sina rollformulär. De är kompletta, men disciplinerna står inte. De känner direkt om de är starkare etc, men exakt förmågor tänkte jag att jag låter dem utforska och upptäcka, antagligen med hjälp av en högre rankad kindred som satts på att ge dem introduktion till hela vampyrgrejen (eftersom deras sires skapat dem via hit-and-run).

Så jag oroar mig inte så mycket över

Recca

Femme Fatale
Jag skulle nog bli irriterad om jag spelade spelet och det visade sig att min vision över min karaktär var helt beroende av SL's nyck. SL bestämmer vilka disciplines och nivåer jag har i dem. Jag skulle nog känna det som att jag förlorat rätten att påverka hur min karaktär såg ut. Jag skulle ha lättare att acceptera färdiggjorda karaktärer för då accepterar jag konceptet att jag inte har någon kontroll.

Så jag hoppas att du låter spelarna åtminstone föreslå vilken typ av karaktär de vill ha. Presentera några olika koncept: övertalare, fifflare, fighter, vetare etc. Bara så att spelarna känner att deras karaktärer inte rycks från dem, hänger du med?

Om jag missat nåt ställe där du skriver att du ska göra så så ber ja om ursäkt. o_O

RasmusL

Champion
krank said:
Läser man de regler som inte är mekaniska ("drama före regler" är ju t.ex. en skittydlig regel) så tycker jag tvärtom att design intent verkar vara att skapa underlag för intressanta berättelser, inte att låta folk spela combatmonster eller världssuperbästa äventyrsförstörande Dominate-typer.
Nej visst, inte en intention men en felaktighet, Ron Edwards beskriver det jag stört mig på under fyra års VtM-spelande (innan jag läst GNS och liknande) bra här, kör en sökfunktion på "vampire" så hittar du relevanta delar.
Det handlar för mig heller inte om att skapa ett "dominate-monster" utan om att jag "måste" sätta pluppar på ett visst sätt för att komma upp i en åtminstone ok chans att lyckas med en mesmerize mot även viljesvaga typer. Dominate har redan en massa drawbacks och är jag fast på en pöl på två-tre tärningar är det knappt ens värt att försöka (särskilt med tanke på att jag måste upp i tre eller fler succar för att ta mig ur knepiga situationer). Många discipliner bygger på skumma skill/disciplincombos (skills som i vissa fall inte ens finns förtryckta på formulären) och jag hade hellre sett att de fick stå och få kraft själva (typ som magin i MtA).
Att misslyckas med vartannat slag i Vampire tillför för mig inte något till spelet annat än frustration.

RasmusL

Champion
Det jag lite är ute efter är hur man undviker situationer så som:

Spelare: "ok, cool! Då kan jag äntligen använda disciplin X trots dess smala användningsområde!"

Storyteller: "slå y+z"

Spelare: "y+z!? Men... Jaha. Det blir två tärningar då..."

*slår lite*

Spelare: "Ja! En succ, vad räcker det till?"

Storyteller: "Hm... enligt reglerna: typ inget alls"

Eller att man sätter pluppar i en massa skills som aldrig används. Jag vet att man kan försöka passa in sina skills och vara kreativ men då blir det nästan bananbeskrivarspel av det och man måste även frångå alla de beskrivna tärningskombinationer som finns skrivna för givna situationer.

Kanske kan man strunta i att slå tärningar för discipliner förutom när de aktiveras mot andra övernaturliga varelser? Problemet med skills kvarstår dock (listorna på skills är ju närmast oändliga om man tittar i lite fler böcker än core).

krank

Recca said:
Så jag hoppas att du låter spelarna åtminstone föreslå vilken typ av karaktär de vill ha. Presentera några olika koncept: övertalare, fifflare, fighter, vetare etc. Bara så att spelarna känner att deras karaktärer inte rycks från dem, hänger du med?
Eftersom vi skapar rollpersonerna gemensamt tänker jag att det samtalet nog kommer naturligt. Om det inte är tydligt vad de vill med sina rollpersoner tänker jag fråga. Jag kommer också att fråga om det är OK att deras rollpersoner blir groteskt fula som rollpersoner respektive att de får en mental störning. Detta eftersom just framför allt malkaver och nosferati har klannackdelar som ganska ordentligt kan "förstöra" ett rollpersonskoncept om man inte är medveten om det hela.

Jag kan inte spelleda spelare som inte litar på mig. Jag använder systemet sparsamt och ofta dolt, jag fudgar med tärningar utan att skämmas, och jag är överhuvudtaget en spelledare som inte tror på regler som medlare mellan SL och spelare. Litar spelarna inte på att jag kan ta hand om deras rollpersoner och ge dem en schysst upplevelse så vet jag inte riktigt om jag kan spelleda dem i ett spel som Vampire. Då kanske vi ska spela något annat.

Jag kommer sedan givetvis att utgå från det jag får reda på om deras rollpersoner, personlighet och bakgrund etc, när jag väljer klan. Vi kommer att prata om förväntningar, vad de ser framför sig att deras rollpersoner gör när de är som häftigast, etc.