Recca said:
Men sen förstår jag inte varför du måste förkasta hela rollspelet Vampire om spelarna skulle tycka att det var roligare att i större utsträckning vara del av skapelsen av sina rollpersoner.
Mja, det är en del av en bredare frågeställning. Just Vampire och andra spel av liknande sort vill jag helst spelleda på ett visst sätt. Det sättet kräver att spelarna litar på mig.
Det är inte specifikt spelarnas behov av att ha kontroll över sitt rollpersonsskapande som är "grejen", utan att jag vill ha spelare, i Vampire, som litar på mig. Kontroll över rollpersonsskapande är en del av grejen, en indikation.
Sedan är jag inte benhård här. Men jag är c:a 99%% övertygad om att det blir en starkare upplevelse om spelarna får upptäcka sina rollpersoners "nya jag" tillsammans med rollpersonerna. Att ta bort den aspekten skulle göra det här till vilket rollspel som helst, där man skapar "färdiga rollpersoner". Vilket jag tycker är lite trist.
Jag tror att det hör ihop med att jag gillar origin stories. Jag gillar den där första tiden, då allt är nytt och spännande och okänt. Jag vill att den delen ska räcka så länge som möjligt, och då vill jag alltså att så mycket som möjligt ska vara okänt från början.
Därför börjar jag med mortals, som inte vet ett dugg. Och spelare, som vet ungefär lika mycket som rollpersonerna.
Om spelarna sparkar bakut kommer jag
givetvis att kunna omvärdera det hela. Jag är inte helt dum i huvudet. Men jag kommer att argumentera för min sak, och hoppas att spelarna litar på mig tillräckligt mycket.
(För övrigt: Mitt urprungliga förslag var att de skulle skapa mortals, och sedan själva skapa resten i samband med att de blev vampyrer. Men en av spelarna tyckte att det var tråkigt, och förtog hela idén med att börja som mortals. Han ville upptäcka saker själv... Vi kommer att diskutera saken. Såklart.)