Re: Du har en poäng där...
"Dnalor" skriver:
Våld och vapen [klipp] är tusen gånge rmer lättillgängligt än den karaktärsgestaltning...
Dette er en myte. Det er ikke lettere å lage kamp i rollespill. Jeg har sett svært få som har gjort dette bra i rollespill. Et av unntakene var en spilleder i gangen på Gothcon rundt 1990, som lagde en djevelsk bra kampscene med folk som passerte. Ellers er "kampens rollespillhistorie" ganske sørgelig, med dårlige kampsystemer, dårlige spillere, og spilledere som ikke vet hva de driver med.
Den "kampen" som stort sett dyrkes i rollespill, er en krysning av noe "coolt" vi har sett på film, og yatzy.
Om vi gjorde troverdig kamp, og utforsket kampens dramatiske muligheter, ville vi snart oppdage at dette slett ikke er "lett tilgjengelig". Det forbanna vanskelig å forholde seg til! Kamp er jævlig! Det er fullt av frustrasjoner, nevroser, brutalitet, smerte og død. Knapt noen av disse sidene ved kamp er synlige i et tradisjonelt rollespill, og ingen av dem er særlig "lett tilgjengelige".
Jeg mener den overfladiske måten kampen blir behandlet på skremmer mange, ikke bare jenter, fra å drive med rollespill. Problemet er ikke kamp og voldelige konflikter, men at de fleste rollespill har gjort gladvold til sin standard.
Dnalor hevder videre at karaktergestaltningen og historieberettelsen er mindre tilgjengelige enn kampen. Det har han rett i, men hans konklusjon utfra dette faktum er feil. Han sier ingenting om hvorfor det er slik, men konkluderer automatisk med at vi bør gjøre det som er lettest for oss. La oss velge minste motstands vei. La oss glemme Churchill (blod, svette og tårer), og rope hurra for Chamberlain (fred i vår tid)!
--- For det første er karaktergestaltning og historeberettelse utfordrende sider ved rollespillet, og sider som definerer verbale rollespill.
--- For det andre har disse sidene ved rollespillet et mer mangfoldig og uberegnelig potensiale, go når vi klarer å utløse dette potensialet kan selv garva rollespillere få bakoversveis, og bli overrasket av en form de trodde de kjente.
--- For det tredje er karakter og drama-sidene ved rollespillet alt for lite fokusert av spillskaperne, slik at spilledere blir sittende med hele jobben, uten støtte i spillet de har kjøpt. Det gjør det ikke lett for spilledere å styre rollespill der spillerne reagerer troverdig med sine roller, eller å styre rollespill der karakterene involverer seg i konflikter av familiær, sosial eller politisk art.
I løpet av min karriere som spiller, spilleder og spillskaper har jeg møtt på massevis av folk som har mislykkes
- med å bruke andre konflikter enn kamp i sine rollespill.
- med å spille troverdige roller.
- med å skape gode dramaer i spillene sine.
De er mange, og de mislykkes igjen og igjen! Det store potensialet rollespill har, har de aldri opplevd! Løftene om at de kan spille hva som helst, at "historien" kan gå i hvilken retning som helst, at hva som helst kan hende i et rollespill...
- de løftene har de aldri fått innfridd!
Grunnen er at spillskaperne svikter sine spilledere, og sine spillere. De gir dem ikke redskaper for å skape gode roller og gode historier. Spillskaperne er for feige til å ta den største utfordringen for alle rollespill: å gi amatører muligheten til sammen å skape sterke dramaer! Ideelt sett skulle vi gi dem redskaper de kunne bruke til å skape historier som etterlater dem med bankende hjerte, flakkende blikk og knyttede hender. For at en spilleder skal lykkes med dette, for at spillerne skal oppleve det, så må vi spillskapere gi dem gode dramatiske virkemidler, og virkemidler som er enkle nok til at de kan bruke dem. For at spillerne og spillederen skal kunne fortsette å være amatører, og likevel klare å lage sterkere historier, må vi spillskapere være profesjonelle. Vi må vite hva vi gjør! Og vi må ikke vike tilbake for utfordringene vi møter!
Vi kan ikke forvente at spillederen skal bygge en katedral...
- når vi utstyrer ham en suppeskje!
Spillerne trenger konkrete råd!
De må gis muligheten til troverdig rolleskaping og spilling!
Vi må gi spillederne redskaper som duger, og enkle råd om hvordan de bruke dem!
Debatten her er preget av indie-spillskapere, men jeg håper dere alle brenner slik for rollespillet at dere ser denne store utfordringen, og at dere i hvert fall er villige til å prøve!
Dersom vi spillskapere ikke prøver å skape gode redskaper, og forenkle spillderen og spillernes oppgaver, kan vi bare gi opp å "utvikle rollespillet".