Nekromanti Walking Dead (SPOILERS!)

Mogger

Hipsteranka
SPOILERS!!

Såg första avsnittet på säsong 7 och blev...sjukt besviken. Heres why:

1) Den nya skurken (Negan?) var teatraliskt sadistisk på ett sätt som möjligvis hade kunnat funka i en James Bond-film (minus allt gore då).
2) Storyn. Det var ren lättja av manusförfattarna. Blod och våld. Det kan vem som helst hitta på. Ingen finess, inget drama. Det var ju i princip inga dialoger, utan en 50-minutersmonolog av en inte speciellt karismatisk skurk.
3) Jag har verkligen inget emot att Walking Dead tar ihjäl sina huvudoller, men om Glenn nu skulle dö så borde han gjort det förra säsongen istället för den krystade återupplivningen vi bjöds på då.
4) Inget intressant att bygga vidare på. Det här kunde lika gärna ha varit sista avsnittet i förra säsongen. Fast sämre.

Någon som kan få mig att känna lite pepp inför avsnitt 2? Annars kör jag vidare med Westworld, Quarry och Turn istället.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ärligt talat håller jag med till fullo. Jag var helt inställd på att en av de två som dog skulle göra det. Att de slet bort båda två tycker jag är sjukt tråkigt då jag gillade dem båda.

Jag är extra besviken på att de dödade av Glenn just eftersom det varit så förbannat många nära dödenupplevelser för honom redan att det känn som att det som hände var det mest klicheartade de kunde ställa till med.

Ärligt talat blev jag inte ens chockad.

Negan känns väldigt mycket som en bondskurk, och jag hade förvisso kunnat gilla det om det inte vore för att han dessutom känns som nästan alla andra skurkar har känts, fast typ utan "fluff". Det är som de stoppat in grundmallen de använde till alla andra skurkar.

Så känns det som att vi inte kommer få se Daryl på ett tag, så där är tre av mina favoriter borta. Kunde de inte bara ha dödat ungen? DET hade varit både överraskande och spännande...

Jag kommer väl fortsätta se på den här säsongen mest för att jag gillar zombieundergången, men jag är inte särskilt pepp.

Ezping Orm

Hero
Håller med helt! Walking Dead är en av mina absoluta favoritserier, men det här kändes krystat och onödigt. Serietidningens version av dom här scenerna är betydligt bättre.

Däremot så tycker jag att Jeffrey Dean Morgan gjorde ett bra jobb som Negan, även om jag håller med om Bondskurksliknelsen.

Anchorman

Swashbuckler
Japp värdelöst avsnitt. Vem som helst kan få en skurk att verka farlig genom att låta han slå ihjäl den mest populära karaktären, krävs ingen bra writing för det. Det blir meningslöst och tråkigt.

Swn köper jag inte att Negan och dem har haft en arme i skogen hela tiden. Hela grejen känns jävla krystad.

Tveksamt om jag ser mer av den här serien. Har inget intresse av torryrporr.

Rhodryn

Hero
Wow... ok... ehm... om jag haft tid skulle jag just nu skriva ett svar direkt... men om bara en timme (vill 23:00) ska jag rollspela med folk på nätet... och jag litar inte på mig själv så pass mycket att jag inte skulle ta flera timmar på att skriva mitt svar, så... jag får återkomma on en handfull eller så timmar, eller imorgon istället för att svara. XD

Det enda jag kommer säga är att jag inte håller med, någon av er. XD

Får lämna "varför" till senare.

Rhodryn

Hero
Heh... as expected... inlägget blev massivt... tog mig "bara" 3-3.5 timme att skriva och mixtra med. XD

Ok... so... The Walking Dead, s07e01... where to begin.

I serier som är så här långa så måste man då och då köra något lite, eller helt, annat... man måste variera sig. Vi har inte haft ett helt avsnitt av TWD som detta innan, vad jag kan minnas... där trots att där är väldigt många karaktärer i den, så är det en karaktär om står för i närheten av all dialog i ett avsnitt. Det är ju inte precis som att TWD skulle kunna slänga upp ett sång och dans avsnitt, som väldigt många andra serier har gjort igenom åren (visserligen så har de nog inte haft samma typ av ton som TWD har så klart... XD ). Så hur gör man något annorlunda i en serie som TWD, där stora delar av den är våg efter våg av zombie dödande, och den andra stora delen är den sociala aspecten mellan de olika personerna och grupperna i serien (lugn så som våldsam)... det här är ett av de sätten, och vi kommer antagligen inte få se fler av denna typen av avsnitt heller. För det krävs en rätt specifik typ av karaktär för något som detta, kan ju inte vara vem som helst ju. Avsnittet med Morgan och hans pacifist mentor är ju också ett sådant där avsnitt som på vissa sätt och vis helt bröt från standarden... där fanns fortfarande delar av det vanliga i dem, men hela avsnittet gav en helt annan känsla än standard TWD avsnitt.

Negan... Tycker inte att han känns som en Bond-skurk. Bond-skurkarna ger av en helt annan typ av känsla, för mig, än vad Negan gör. I alla fall... samtidigt som han väl faktiskt följer lite av standard mallen för "the big bads" i TWD, så känner jag att där är bitar av honom som elaking som skiljer sig från andra i TWD. De flesta av TWD's TBB's har oftast gått att resonera med (på ett eller annat sätt, må det vara övertalning, eller skrämseltaktik, etc), fram tills en punkt. Om de TBB's sa något som skulle hända, pga X anledning, så fanns där en chans att man kunde snacka sig ur det, att deras ord då inte hade någon betydelse längre. The Governor var lite så, han kunde vara en oerhört brutal person och ledare när det gällde (oftast inte "in public" dock, han försökte ju köra med en front utav vara välvillig och snäll och allt), men han gick att resonera med, han gick tidsvis att övertyga om att inte göra X grej pga vad personen hade gjort eller inte gjort (åtminstone fram till en punkt mot slutet för honom). Med Negan verkar det som att det är annorlunda... med honom verkar det som att om han säger att något kommer hända, så händer det... om han säger att han kommer slå ihjäl fler om någon gör något annat än att bara sitta där och inte göra något (förutom "You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you're all gonna be doing that." så klart), så kommer han göra just det... uppenbarligen med tanke på s07e01.

Han agerar inte som det där skrämda vilddjuret inträngd i en hörna som helt plötsligt går till anfall (som så många TBB är och gör, pga dåligt självförtroende, etc). Näh Negan är snarare ett tålmodigt och lungt rovdjur, med ett självförtroende i sin egen förmåga och styrka. Han backar inte in i hörnen, utan står mitt i rummet och utmanar alla som försöker ge sig på honom... han är övertygad om att han är toppen på näringskedjan, och han har inte fel (än så länge i alla fall). Visserligen så har han ju massvis med folk runtomkrings sig i de här scenerna, folk som kan hålla de andra i shack, och kan hålla Rick i shack när Negan drar iväg honom någon annan stans där Rick hade haft en chans att döda honom. Men något säger mig att Negan är alltid så här, att detta inte bara är ett själförtroende pga han har folk som backar upp honom, jag har en känsla han är så här in nästan alla oavsätt situationer. Och jag tror det är det själförtroendet som Negan har som har sakta men säkert under flera år dragit in folk till hans "flock". Ett rovdjur som skrämmer andra rovdjur till lydnad.

På vissa sätt och vis så är det väl lättare att hantera Negens typ av grej, man vet liksom var man har honom, man vet konsekvenserna av sina handlingar när det gäller honom, man vet att chansen att man kommer undan med något är oerhört liten... medan man inte visste var man hadde The Governor t.ex. Den skillnaden gör att vilken typ av rädsla det handlar om är annorlunda. Men samtidigt så kan det vara svårare att hantera Negan pga att den rädslan där handlar inte bara om Negan han själv, utan även en rädsla för att misslyckas med vad han beordrar dig att göra, om ditt eget självförtroende i din förmåga att utföra uppgiften han ger dig... där du vet att oavsätt anledning till varför du misslyckades, så kommer du antagligen bli bestraffad för det ändå.

En annan grej om Negan som jag känner, är att han verkar vara en oerhört karismatisk person också... kanske till och med mer än The Governor... att vara karismatisk behöver trots allt inte betyda att man måste agera snäll eller något som The Governor försöker göra i början. Delar av detta är helt klart Jeffrey Dean Morgan's skådespelande och röst, han gör rollen riktigt bra känns det som... är nog bara några handfullar av skådespelare som skulle kunna köra en sådan här roll. Idris Elba är nog en av dem t.ex. Än så länge så gillar jag Negan rätt skarpt som karaktär, bla för vad han kan eventuelt tillföra serien.

Nu vet vi ju inte helt var Negan kommer hamna som Big Bad, vi har ju trotts allt bara sätt honom i 2 avsnitt, och allt det under mer eller mindre samma scen. Så det jag har "läst" ur Negan som person kan ju vara helt fel... vi får helt enkelt vänta och se här. Vilket jag också lite grann känner här att ni kanske har dömt honom ut lite för snabbt, för vi har som sagt bara sätt honom i en enda situation i serien, under en enda scen... väldigt lång scen visserligen, men fortfarande bara under en enda scen och situation. Allt Negan ju igentligen vet i denna scenen är att denna gruppen av folk framför honom dödade en 10-15st utav hans egna för inte allt så länge sedan, så att bara två blev dödade är ju ett rätt billigt pris på vissa sätt och vis för gruppen... för de flesta andra TBB's (alla tror jag), inklusive The Governor, hade försökt döda hela gruppen istället. Sen är där ju ändå 15 fler avsnitt till att bygga ut vem Negan är, så det känns lite tidigt att säga att han är en karaktär utan djup... alla karaktärer tenderar vara väldigt grunda innan man har börjat lära känna dem... så ge honom en chans i alla fall.

As for the deaths... är ni medvetna om att sista gången någon från säsong 1 dog (förutom Glenn då nu så klart)... var mot slutet av säsong 3? Jupp... det har gått lite mer än 3 säsonger, ett 40-tal+ avsnitt, 3.5 år för oss, för någon ur säsong 1 att dö igen. s03 var faktiske en rätt brutal säsong för s01 karaktärerna (s02 karaktärer också). De två största s01 karaktärerna som dog i s03 var Lori och Andrea, med Andrea som den sista utav s01'orna. Sedan dess så har det bara varit "nykomlingar" från s02-06 som har dött. Så att faktumet att en s01'a dog är rätt stort. Och att det var just Glenn är stort också... Glenn var den tredje då levande person som Rick träffade efter att världen gick åt helvete, Morgan och hans son var de två första... men till skillnad från Morgan så har Rick spenderat större delen av sin tid sedan dess med Glenn. För närvarande så består listan på överlevande s01'or utav: Rick, Carl, Daryl, Carol och Morgan (så länge jag inte har missat någon). Så långt jag kan se så är Michonne och Maggie de enda överlevande från s02. S03'or verkar vara nere på bara Sasha. Abraham och hans gäng tror jag kom in i s04.

Så i alla fall... att kalla Glenn's död för klishe tycker jag inte stämmer... om något så är det väl en klishe att grundhuvudkaraktärerna (specielt de från s01) är de som överlever, medan de flesta nya karaktärer som går med gruppen trillar av pinnen konstant. Nu har de ju brutit den cirkeln för en tid... men vem vet, fler av s01'orna kanske dör i s07 (är inte övertygad om det, men jag har inga problem med att lämna det öppet för att det eventuelt skulle hända).

Sen också... de som skapar serien sitter ju inte bara där och slår en tärning, eller rycker på axlarna, när de väljer ut vem som kommer dö. De tittar på vad effekterna skulle vara utav att en viss person dör... hur många andra kommer den personens död effektera, hur mycket kommer den personens död effektera med allt annat också, vad kommer den personens död eventuelt göra för personen som dödade dem, hur lång tid in i framtiden kommer den personens död ha effekt på vad som händer... och för att inte tala om hur det skulle eventuelt effektera tittarna. Och där Abrahams död kommer ha en rätt stor effekt som helhet, så kan den inte på något sätt mäta sig med effekten utav Glenns död... både för gruppen, och för tittarna. Kan ju också nämna att seriens skapare medvetet lämnade det helt osäkert på vad som hänt med Glenn i s06 också när han hade sina nära döden upplevelser, för att de ville att tittarna skulle känna samma typ av osäkerhet, och saknad utav en omtyckt person, som karaktärerna gjorde.

Ja... vi har förlorat två väldigt omtyckta karaktärer, och ja det känns jävligt tråkigt... men att inte tänka längre än så, att inte tänka förbi ens egna känslor om det, att känna att storyn inte har någon stans att gå pga vad som hänt, att det inte är värt att fortsätta titta pga det... tycker jag är mer synd än något annat. Potentiallerna från vad som hänt känner jag är långt mycket större nu än, om de hade plockat Abraham och kanske Rosita eller Sasha på det pga vad Daryl gjorde. Rick har totalt blivit bruten, han kommer antagligen inte våga göra något mot Negan, så måste försöka komma tillbaka från det på något sätt. Daryl kommer antagligen ha problem med att han var den som faktiskt var orsaken till att Glenn blev dödad, bland andra grejer som han redan hade börjat ha problem med i s06. Carl kommer fortsätta sin utveckling till vad han nu än möjligen kommer bli i framtiden (om han överlever så klart). Och resten av gruppen kommer ju bli effekterade på sitt sätt. Sen är där ju också för framtiden när/om Carol (och Morgan) någonsin kommer tillbaka till gruppen, hon har ju känt Glenn sedan s01 också ju.

Så nä... hoppa till antagandet att resten av säsongen kommer vara dålig eller något pga att de plockade Glenn och Abraham i första avsnittet, och anta att skaparna av serien bara lite så där halvdant slänge ihop något bara för att, att de inte läger ner enorma mängder av tid på vad de gör... det tycker jag är taskigt mot både serien i sig själv, skådespelarna, och skaparna. Jag menar många av skaparna, specielt huvudskaparna som gör de stora valen som det här (där ibland han som faktiskt skapade serietidningen till att börja med), är faktiskt nära kompisar med många av dessa skådespelarna... de har arbetat nära med dessa skådespelare under multipla år, en handful av skådespelarna under upp till 6 år (där ibland Steven Yeun, Glenn). Och skådespelarna lika så bildar ju vänskaper med varandra, där de är oerhört isolerade under up till 5-7 månader av året medan de spelar in TWD. Så att tro att skaparna bära så där bestämmer utan anledning att någon som Glenn eller Abraham ska dö, är mer eller mindre felaktig. Tänk dig det... om du skulle helt plötsligt vara den som behöver både bestämma, och berätta för en skådespelare som du har spenderat ett halvt årtionde med, en person som du anser vara en vän, att de inte kommer få träffa sina kompisar nästan dagligen längre... för när man arbetar i en sådan branch som film- och tv-industrin så tenderar man vara oerhört flytande med var man arbetar, svårt att lyckas puzzla ihop tider när man kanske kan spendera några dagar, om ens timmar, med sina vänner för att deras scheman kommer med största sannorlikhet inte stämma överens. Försöker inte påstå att skaparna inte kan göra misstag dock, ibland är de rätt stora, men samtidigt kan misstag visa sig vare det bästa för produkten också.

Det måste väl sägas att jag tenderar vare en typ av person som när jag väl gillar något så är det nästan omöjligt för mig att senare börja ogilla det. Samtidigt så är min ribba, för vilken nivå av kvalite som jag är ok med, väldigt låg (den ligger nästan på marken, så låg är den... som motvikt så är mitt tak väldigt högt också... båda inom rimliga gränser så klart, måste ju åtminstone ha ett intresse i någonting i det till att börja med). Jag har alltid varit väldigt förlåtande med sådant jag gillar också, kommer alltid vara det också. Men det betyder inte att jag är blind för eventuella brister, jag är som sagt bara väldigt förlåtande. På det har jag också ett oerhört stort tålamod med det mesta, och ju mer jag gillar något ju större är mitt tålamod, så jag har inga problem med att trycka mig igenom att en serie jag gillar kanske producerat sämre avsnitt under en längre tid. Och det är jag oerhört glad för, både för att min ribba är så låg, att mitt tak är så högt, att jag kan lätt förlåta grejer med vad jag gillar, och att jag har tålamod med det. För det betyder att jag har nästan aldrig problem med att hitta något att titta på, både med något som jag just nu följer och tittar på, och för nya produkter som jag stöter på på vägen. Det gör att jag nästan aldrig behöver gå tillbaka och titta på sådant som jag redan har sätt tidigare för att fylla ut min tid. Om något så är väl det min stora nackdel med sådant här, för jag har sedan ca sent 90-tal alltid haft ett problem med att titta på grejer som jag redan har sätt (specielt tv-serier)... jag är konstant på jakt efter något nytt att titta på... det har blivit bättre nu för tiden dock, specielt bland film, bla för att den typ av filmer som jag alltid viljat ha har blivit allt vanligare (superhjälte filmer t.ex). Ibland tycker jag synd om människor som är oerhört petiga med vad de tittar på... en av mina kompisar är lite så, min bror delvis också, de har båda ibland svårt att hitta grejer att göra och titta på för att fylla deras tid, så de tittar om och om igen på sådant de har redan sätt tidigare. För mig krävs det i vanliga fall att det har gått en lång tid mellan varje gång jag ser något gammalt, allt från flera månader, till flera år i vissa fall (serier hamnar nästan alltid på flera år för mig).

Jaja... då har jag babblat så det räcker och blir över... kan nog dra upp mer om jag verkligen gräver... men jag avslutar det här istället... XD

Mogger

Hipsteranka
Vill bara påpeka att jag inte alls är bitter/besviken/ledsen/etc över att Glenn dog. Det är sättet han dog på som var så oerhört fantasilöst. Avsnittet var helt enkelt ett stycke dålig story. Som sagt tycker att Glenn skulle ha dött under soptunnan (eller vad det nu var). Det var en bra story (om han hade dött). Nu fick vi istället en krystad återupplivning och en tråkig död.

Jag tycker alltså att TWD har hållit oerhört hög klass under alla säsonger. En del avsnitt har kanske varit lite trötta, men överlag en bra bit över medel.

Det enda positiva jag kan se är om Negan faktiskt är fantasilös och korkad, och ägnade sitt liv före katastrofen åt att frossa i obskyra sadistiska våldsfilmer där han satt och r**kade i sin lilla källare, utan vänner och familj. Drömmande om att en dag hämnas på alla! För han beter sig liksom som man förväntar sig att en platt skurk i en dassig film ska bete sig. Helt utan finess. Han får liksom Sauron (i filmerna) att framstå som en komplex individ med flera bottnar som brottas med moraliska frågor.

Jag är besviken på att något så bra som TWD blev så dåligt, på ett enda avsnitt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Rhodryn;n206591 said:
Så i alla fall... att kalla Glenn's död för klishe tycker jag inte stämmer...
Jag skummade lite och fastnade på "kliche" (eller "klishe" ser jag nu ;) och efter som jag tror jag är den ende andra hitills som slängt mig med det ordet så kändes det riktat mot mig =)

Du lyfter fram att det var en ovanlig händelse ur serien och därför inte en kliche, men det är inte det som gör det till en kliché. Det är alla andra filmer och serier som gör det till en kliché. Man slänger in en massa näradöden upplevelser för att lura publiken till att tro att någon är "untouchable" och sen dödar man av den karaktären "på riktigt".

Such wow! Very chock! Much kliché!

Som sagt var Glenn och Abraham de två mest uppenbara offren. Glenn på grund av den uppbyggda låtsasimmuniteten mot död, och Abraham för att han fullföljde sin karaktärsresa till att bli en hel (hyffsat) människa igen förra säsongen.

Abraham är dock inte ett lika stort problem som Glenn eftersom Abraham ändå med största sannolikhet skulle behöva förändras eller bli en ganska platt karaktär. Men det var nog också därför de bestämde sig för att det inte räckte med att döda av honom.

Men så väljer de Glenn? Förutom att han var lika uppenbart dödsdömd som Abraham så hade Glenn ändå mycket kvar att ge. Att han och Maggie faktiskt fått vara lite lyckliga i en säsong; DET hade varit förvånande och chockartat.

Nej, att bara döda Abraham hade varit ett slöseri med en bra setup. Att döda Abraham och Glenn var slöseri med en bra settup OCH slöseri med en bra karaktär.

Okej, det fanns en till som verkligen låg pyrt till, och det är han vad han nu heter från Alexandria. Han är fortfarande något av en outsider och nykomling och hade därför inte "gjort så mycket" om han dog. Det hade också varit ett slöseri med setupen.

För att verklign leva upp till säsongsavslutningen förra säsongen, och faktiskt chocka och överraska lite, hmm... då skulle jag säga slå ihjäl Sasha (även om det hade varit sjukt trist av en massa andra anledningar) och låt Rick faktiskt hugga armen av Carl. Då hade i alla fall jag suttit och gapat.

Men nej. Vad det här avsnittet var, var några anledningar färre till att titta på the walking dead. För mig återstår det dock ganska många anledningar att fortsätta titta på walking dead, så jag kommer inte stänga av än på ett tag.

Men jag hoppas banne mig att den här säsongen från och med nu kommer fortsätta spikrakt uppåt till en sprudlande final! Jag hoppas på att få se Maggie köra ner Lucille i halsen på Negan (och sen dra upp och ner ett par gånger) innan säsongen är över, även om risken är stor att han är spikad även i nästa säsong.

PAX

Jordisk Äventyrare
Glenns död var ju inte så oväntad om man har läst serien. Att Abraham dog först var nog bara ett sätt att vagga in publiken i en falsk trygghet.

Vad jag tycker är så jäkla tråkigt är att storyn nu är helt satt och att det känns väldigt förutsägbart. Fattas bara att Negan dör en snabb, klinisk död också. Till skillnad från hans egna, utdragna dödanden. Men så är det ju alltid med bad boys. De får ett skott i pannan och sen är några säsongers gorefest över. Frågan är väl bara hur många säsonger som Negan ska överleva?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Flera av oss läser inte serietidningen utan följer bara tv-serien. Och därför verkar den här tråden inte längre gå att läsa om man vill slippa potentiella tokspoilers från det hållet.

Adjö :)

Zadrith

Hero
Om man summerar sista avsnittet på förra säsongen så tycker jag att de utgör en väldigt bra och väl genomförd nedbrytning av Rick (som måste vara en av de sämsta ledarna någonsin). När det börjar tror han att han har kontroll över läget och sedan bryts han ner en bit i taget tills han inte har någon kontroll alls över någonting.

Jag gillar Glenn och kommer att sakna honom, men hans död är nödvändig för att övriga karaktärer ska kunna utvecklas som i serien.

Rhodryn

Hero
Rymdhamster;n206674 said:
Jag skummade lite och fastnade på "kliche" (eller "klishe" ser jag nu ;) och efter som jag tror jag är den ende andra hitills som slängt mig med det ordet så kändes det riktat mot mig =)
Heh... min stavning kan vara rätt dålig, en av anledningarna till att jag kan spender lång tid med att mixtra med mina inlägg, för att försöka hitta felen... men vissa (ibland många) tar sig igenom ändå. XD

Also... några av de grejerna jag skriver här är riktade till dig Rymdhamster... andra delat är inte det, utan är bara random babbling to noone in particular... och så tenderar alla mina inlägg vara... fast med en kraftigare focus på den andra varianten... XD

När der gäller kliche och sådant så tycker jag ju att Walking Dead, och Game of Thrones, går ifrån vad som har varit just kliche bland majoriteten av tv-serier när det gäller att döda av karaktärer. För allt som oftast så dör ju aldrig huvudkaraktärer i tv-serier (börjar bli mer vanligt dock, sätt det i fler serier under de senaste 1-3 åren än vad jag sätt igenom tidigare år... och där är ju definitivt TWD och GoT en av anledningarna till att det har börjat bli mer vanligt). Är det inte mer vanligt att det mer handlar om att bad guys dödar någon av sina egna? För det ser jag rätt ofta... där en onding verkar vara ok med att en av dennes hantlangare har misslyckats med något och att denne kommer få gå ostraffad, var på the big bad helt plötsligt dödar denne ändå... eller där kanske två hantlangare har misslyckats, och det var specifikt hantlangare B's fel, men big bad dödar hantlangare A istället för att motivera B eller något.

Det har ju hänt nån gång då och då att en faktiskt huvudkaraktär har dödats i diverse serier (inte helt ovanligt att en del har varit pga en händelse i verkliga livet där serieskaparna bestämt sig för att utnyttja situationen nu när den ändå har presenterats sig (som t.ex en skådis lämnade serien), snarare att än att det var ett medvetet val)... men det har aldrig varit på en nivå som har gjort att man faktiskt har känt att huvudkaraktärerna i en serie är i någon faktisk fara. I dagsläger så är det mer eller mindre bara TWD och GoT som kan få mig att känna att seriernas karaktärer faktiskt är i en någerlunda riktig fara när de gör vad de gör.

Med nära döden händelser för karaktärer, följt av ett faktiskt dödsfall, etc. Det är minst lika vanligt... om inte vanligare... att en sådan karaktär inte dör. Det är bara det att i TWD så finns ju en faktisk fara där, samma med GoT... för i dessa serierna så är väl i närheten utav inga karaktärer off limits (även om jag känner att där är några stycken som antagligen har plotarmor... men jag skulle inte sätta pengar på det dock... you never know, liksom... you know?). Vad TWD också har gjort är att sätta en baslinje som säger mer eller mindre att även viktiga och omtyckta karaktärer, så som ovikta och ogillade karaktärer, kan ha allt ifrån extremt viktiga och meningsfulla dödsfall där de dog på "rätt sätt", till totalt meningslösa och tomma dödsfall som kändes som de dök upp från ingenstans, för att inte tala om de som inte dör trots att man vill det... XD Där de ibland mjölka det för allt de är värda, med kanske långa utdragna cliffhangers som med Abraham (tog ju väl ett halvår innan vi fick tillslut veta det)... eller gå från 0 till 100 på mindre än några sekunder av en eller annan anledning, som med Glenn.

Personligen ser jag inte det som ett problem... för oavsätt varför en karaktär dör i TWD, oavsätt hur onödigt och meningslöst det kan tyckas vara... så känner jag att man får mer ut av det än vad man förlorar. Ja, vi har förlorat Glenn, en riktigt bra karaktär i TWD, en av de bättre faktiskt... men vi har vinnit på det genom att serien fortfarande bevisar att seriens karaktärer faktiskt är i riktiga faror när de gör grejer, vilket ju gör vad karaktärerna gör i serierna meningsfulla på ett eller annat sätt (ofarliga som farliga)... vi har vunnit för att serien bevisar att där faktiskt finns verkliga konsekvenser i serien på karaktärernas handlingar... och vi vinner på att nästan alla andra karaktärerna, och gruppen som helhet, runt Glenn kommer bli effekterade för framtiden pga att han är död. Potentialen av denna händelsen är hög, tycker jag i alla fall... jag menar, vem kommer ta Glenns roll i gruppen nu? Det kan vara minst lika intressant som om han hade varit kvar i livet.

Det hade dock varit ett problem i en serie som inte har fastställt den här typen av "regler" för deras värld, tycker jag i alla fall. En serie måste fastställa sina regler för sin värld, och sen måste de göra vad de kan för att följa dessa reglerna också... för om de inte gör det så har de brytit det mentala "kontraktet" som vi som tittare skrev på när vi bestämde oss för att produkten de förser oss med är värt vårat intresse. Och rent så så känner jag inte att TWD's skapare har brutit det "kontraktet" jag skrev på för dem.

De flesta är nog helt enkelt inte vana vid den här typen av serier... de flesta, jag också i början, trodde antagligen att "Jaja... de må säga att alla karaktärer kan dö när som helst... men vi vet ju alla att så kan det ju inte vara... så har det aldrig varit för ju!". Så många skrev nog på det där mentala kontraktet till TWD och GoT, men trodde aldrig på vad som faktiskt stod i kontraktet. För mig försvann den antagna "misstron" rätt snabbt i s01e09 utav GoT (tror inte s01 utav TWD hade helt övertygat mig än, även om den kom ut före s01 utab GoT). XD

lilonjo

Veteran
Spoilervarning!
Spoilervarning om du inte läst serietidningen; The Walking Dead. Jag ska försöka att inte spoila förmycket eller något, men vem vet vad jag kommer att skriva...
Eventuella spoliers nedan!

Jag som läser och verkligen gillar serieförlagan av TWD såg inte alls fram emot detta avsnittet. Detta för att jag redan hade blivit traumatiserad av denna händelsen när jag läste serien. Jag orkade egentligen inte gå igenom detta en gång till.
Men här är jag nu.

Det jag tar med mig från Glenns resa från förra säsongen till nu är att hans nära-döden-upplevelser i förra säsongen var för att teasa dem som läst serien. Vi som visste att han skulle dö men ändå hoppades att han kanske ändå inte skulle...
Att de sen tog livet av Abraham först var enligt mitt synsätt också en typ av tease i och med att vi visste att han också var dödsdömd. Glenn symboliserade hopp och han hade en otrolig resa så hans död symboliserade att hoppet fick sin skalle inslagen. Likaså dog hoppet chockartat för oss som läst förlagan som in i det längsta hoppades att han skulle överleva. Vi tittare som hoppades förlorade hoppet tillsammans med Rick och de andra.
Det är det jag ser att dödens dans kring Glenn har betytt senaste säsongen.
Var det bra eller dåligt gjort? Jag vet inte, men säkert funkade det på en del.

Att det sen var så viktigt för Negan att bryta Rick var för att efter hoppets död var han tvungen att ta kål på varje uns av "defiance" som Rick symboliserar. En bruten grupp är enklare att manipulera. Men i och med att han har dödat Glenn har Negan även skapat en ny ledare i Maggie.

Mycket mer elände väntar!

För övrigt tycker jag att Rick är mycket mycket bättre i serieförlagan och The Governor är också mycket bättre likaså Andrea (en av mina favoritkaraktärer i serien).

Intressant är att Kirkman också har sagt att ingen av karaktärerna i serien är säker...

Nåväl det är mina två ören...

Jag läser varken serien eller har följt tv-serien slaviskt (tror jag tappade intresset vid säsong 3). Men jag kollade ändå på nya säsongstarten mest för att se vem de tog kål på. Men hela avsnittet är ju ren torture porn och Glenns död är speciellt utdragen och förnedrande. Nu är den visst mer eller mindre identisk i serien enligt det jag läst, men det var elakartat skit ändå. Och då har jag sett några tusen skräckfilmer.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Well, fyra avsnitt in nu och jag tycker i alla fall serien har tagit sig väldigt väl efter starten.

The kingdom tycker jag är riktigt coolt, även om kungen kanske är lite väl OTT, men eftersom han i grund och botten medvetet gör sig till så kan jag svälja det.

Rick har hamnat i en kul situation där han inte längre kan lösa det genom att vara "da boss". Han är typ kuvad och det är rätt skönt att se efter allt hans bossande.

Vi tycks få se en del av Darryl trots allt! Hurra! Kul situation även där att han faktiskt inte kan klara det här bara genom att vara stöddig och hård, även om jag gillade att se Darryl stöddig och hård mycket mer än vad jag gillade att se Rick vara bossig.

Negan börjar kännas lite kul trots allt, kanske mest terrorbalansen; en person med ett pålitligt prickskyttegevär borde kunna få hela Negans "rike" att explodera, men inte föränn de totalt ödelagt den eller de bosättning de tror var ansvariga... kanske rent av samtliga bosättningar.

En lovande säsong trots allt.

Rhodryn

Hero
Och det är lite det som gör att jag tyckte annorlunda om första avsnittet, i s07, än många andra. För jag kände... tyckte... att potentiallen som fanns, i hur Negan "introducerade sig" och förändrade deras "värld", var stor... ett rejält stort "jordskalv" som vänder upp och ner på deras värld totalt. Nu har de ju haft sådana där "jordskalv" innan också... men jag tror den här var på en större, och något annorlunda typ av, magnitud.

Jag har helt enkelt en tilltro på de som skapar serien, att de kommer göra ett bra jobb ifrån sig, och inte göra något bara för sakens/chockfaktorns skull. Visst, en del av deras jobb är ju helt klart att skapa en viss del chockfaktor... det är ju trots allt en Zombie tv-serie. Men de har tänkt till lite längre än så, tänkt förbi chockfaktorn utav det, med "Vad skulle hända om X person dog, och/eller Y händelse tog plats? Hur skulle gruppen effekteras? Etc?". Deras val är i slutändan inte bara slit och släng typ av val för att försöka chocka folk, specielt inte med de karaktärer som man kan kalla för huvudkaraktärer i serien... deras val är också för att driva storyn framåt, för att förändra och förnya, för att ge folk en något annorlunda upplevelse, för att inte helt och hållet stå still och trampa på samma plats (även om jag är övertygad om att en del människor nog tycker att serien har gjort det sedan s01-03 eller något).

Dynamiken i gruppen har helt enkelt kraftigt förändrats, tack vare händelserna i s07e01. Vilket är delar av varför jag inte har några problem med att folk dödas av i serien... oavsätt vem det är.

Faktiskt... hmm... när jag tänker på det så skulle jag nog inte ens tycka att det hade varit en helt dålig ide att döda av Rick vid något tillfälle. Jag menar då skulle nog internet, och världen, explodera på riktigt bland fansen av serien... för det handlar ju om Rick, the main guy, the top dog... anledningen kanske till varför en majoritet av folk kollar på serien, för att se vad han gör och hur han hanterar situationer, se hur han wrecks some fools etc. Men... om det hade gjorts på ett bra sätt... om där hade funnits en bra anledning till det, och de hade kunnat bygga vidare på serien på ett bra sätt, och definitivt om de hade lyckats plocka fram en skådespelare och karaktär som hade kunnat ta över Ricks roll på något sätt... då ser jag inga som helst problem med att döda av Rick Grimes. Carl kanske (skådisen verkar vara rätt bra faktiskt)... han kommer väl bli, gissar jag på, en Rick 2.0 tillslut. XD

Men... jag antar det skulle vara en alldeles för stor grej för folk att hantera. Precis som om de plockade Jon Snow, och/eller Tyrian Lannister, från Game of Thrones. Heh... tanken är intressant dock tycker jag. :)