Nekromanti Warhammer 40k

Anders Åstrand

Swordsman
Jag är grundlurad.

Jag köpte en låda med några små plastgubbar som inte ens var ihoplimmade eller urklippta ur gjutramarna, och än mindre målade.

Jag köpte alltså en knappt halvfärdig produkt, och jag gav 750 spänn för den.

Jag har ingen wh40k-regelbok eller något sådant. Jag har bara gubbarna som jag ska måla, och jag har en fråga:

Kan jag klistra på symbolerna från klisterlappsarken som följde med efter behag? (tänkte givetvis göra alla lika dana) Eller implicerar symbolerna något rent regelmässigt?

David yrade något på irchen om att man inte fick vara med i turneringar om man klistrat på "fel" symbol. Men vilken som var fel förstod jag inte riktigt. Har det med vilket färgschema man målar att göra? Måste man välja något färdigt färgschema+symbol för att få spela i turneringar?

Storuggla

Champion
Var vilka märken ska sitta ser man väl i... böckerna. Tror jag. Om turneringsfolket för GW är lika fascistoida som hunduställningsfolket stämmer det säkert som David sa. Felmålad gubbe så blir man utslängd.

Storuggla, skulle inte överraska

Anders Åstrand

Swordsman
Meh. Vad är då poängen med att måla själv? Om man inte får hitta på som man vill?

Jävla skitspel.

Jag tänker måla som jag vill ändå, så får jag nöja mig med att spela med vettiga människor.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Anders Åstrand said:
Meh. Vad är då poängen med att måla själv? Om man inte får hitta på som man vill?
Man får visa hur fucking l33t man är på att måla. Fast det är inte folk som spelar WH40k, så det ser mest ut som slabb. Folk som spelar WH40k inbillar sig nämligen att det är snyggt med klara färger och serietidningslook. Det gör iofs att man kan få till relativt unika figurer genom att se till att vara bra på att måla smuts, men ändå...

Sedan kan man ändå inte måla wh40k-figurer ordentligt. Dels har man förti miljarder av dem och allihop ser likadana ut (så man saknar både ork och motivation till att lägga ner nån vidare tid på varje figur) och dels är de av fucking plast. Värdelös yta att måla på, och ingen tyngd alls.

Riktiga män spelar Warmachine, där man har färre enheter, allt är av riktig metall, och man dessutom är helt fri att måla hur fan man vill.

Anders Åstrand said:
Jag tänker måla som jag vill ändå, så får jag nöja mig med att spela med vettiga människor.
Det bruakr få bli så.

Själv har jag insett att det ändå är målandet jag gillar bäst, så det blir knappt något spelande ens. Och det är inte bara för att jag kör Warmachine medan alla andra fucking cunts kör wh40k, utan på att det helt enkelt finns får få spelare i min närhet.

Eksem

Champion
Jag trodde man fick måla som man ville, så länge alla gubbar har de vapen som man har sagt att de har. Något annat har jag aldrig sett. Med reservation för att jag bara målar och aldrig spelar.

krank

Eksem said:
Jag trodde man fick måla som man ville, så länge alla gubbar har de vapen som man har sagt att de har. Något annat har jag aldrig sett. Med reservation för att jag bara målar och aldrig spelar.
Det finns gott om temanazister också, som hävdar att man måste måla figurerna precis som något givet chapter eller whatever, och sätta dekaler helt rätt.

Å andra sidan tycxker ju jag att det är smått bisarrt att man måste ha "rätt" vapen också, det gör ju att ens armé blir sjukt rigid eftersom man aldrig kan byta utrustning mellan striderna.

Då gillar jag Warmachine bättre, där hela utrustningsproblematiken tagits bort. Du har vad du har, punkt slut.

Eksem

Champion
Fast temanazism har jag aldrig sett i varken regelböckerna eller officiella turneringsregler, så det måste vara ett fan-fenomen. Det betyder förstås inte att man kan bortse från det om alla som spelar spelet spelar så, men jag tror inte det är tänkt att vara en del av spelet.

Vad det gäller "rätt" vapen så är det helt enkelt för att ens motståndare skall ha en schysst chans att bedöma motståndet, och det tycker jag inte alls är konstigt. GW har också börjat göra väldigt flexibla figurer utrustningsmässigt. Typ alla Eldar Warmachines är lätt att byta vapen på vid behov i alla fall.

Men det är klart att det vore trist att lägga 200 spänn och 10 timmar på en gubbe som visar sig ha värsta värdelösa vapnet.

krank

Eksem said:
Vad det gäller "rätt" vapen så är det helt enkelt för att ens motståndare skall ha en schysst chans att bedöma motståndet
Det tycker jag iofs lättare görs gen om att man får kolla på varandras armélistor innan spel isf. Mycket, mycket lättare.

Anders Åstrand

Swordsman
Hur gick det?

Jag presenterar mina first ever limmade + målade minifiggar!

Den vänstra är inte helt klar, några detaljer som ska målas (som medaljen på smalbenet t.ex.)

Jag är grymt överaskad över att det gick att få dem så pass snygga (med mig bakom penseln då, jag har aldrig målat en figur i hela mitt liv), och att det var så kul som det var att måla.

Jag har, som ni ser inte satt dit några symboler ännu. Det verkar vara en hel vetenskap med symboler som betyder olika saker på höger respektive vänster axelskydd och knäskydd och hjälmar och stuff.

Men men, kul var det iaf!

krank

Riktigt schyssta! [NT]

NT = Nu, Träna!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Hur gick det?

Skitsnygga! Jag har också precis börjat måla WH40K-gubbar. Hör av dig om du vill ha pysseldag nu under semestern.

Mina marines:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
"Jag köpte en låda med några små plastgubbar som inte ens var ihoplimmade eller urklippta ur gjutramarna, och än mindre målade."

Fast, det visste du väl ändå? Det var ju knappast så att du blev lurad? Själv tycker jag att det roliga är just att montera och måla, så jag hade inte velat ha det på något annat sätt.

Ymir

Liten kantbaron

Läääckert...hur har du gjort den blå färgen, drybrushing? Jag gillar speciellt de handmålade vita detaljerna.

och eftersom det här utvecklats till den efterlängtade Warhammer 40K-tråden så måste jag också skryta lite bara för det.

Här är necronlården jag målat nu i dagarna:

Och annars spelar jag Chaos Space Marines med Iron Warriors-färgschemat (notera att de inte är helt färdigmålade än):

(Necronlården är så vacker, så han kom med på ett hörn där med...)

- Ymir, visar upp

Eksem

Champion

Schysst, men, hur gör ni andra för att fota? Har jag verkligen en så dålig kamera att jag inte kan fota miniatyrer? Jag har några jättefina Eldar men det blir bara suddigt rött.

Det påminner mig om att jag måste åka och hämta dem, så att jag har något annat att göra än att hänga i Vrållådan varenda lediga minut.

krank

Eksem said:
Schysst, men, hur gör ni andra för att fota? Har jag verkligen en så dålig kamera att jag inte kan fota miniatyrer? Jag har några jättefina Eldar men det blir bara suddigt rött.

Det påminner mig om att jag måste åka och hämta dem, så att jag har något annat att göra än att hänga i Vrållådan varenda lediga minut.
Bra, direkt belysning är ett tips. Fota i solljus om du måste. Vitbalansera ordentligt. Använd nåtslags helfärgad bakgrund. Använd inte blixt, försök hitta lampor som ger mjukt sken.

//Krank, som hade visat upp sina figurer om de inte varit Warmachine och den här tråden handlat om WH40k

Ymir

Liten kantbaron
Du kan måla dina figurer precis hur du vill. Tillochmed den här är okej på turneringar:

Everything goes.

Transfer-grejerna är tänkta att representera specifika fraktioner med specifika färgscheman som finns i böckerna, men det är inte som om någon vettig turneringsarrangör kommer att grilla dig även om du sätter Black Templar-ikoner på rosa space marines.

Det finns en tumregel om att alla figurer ska ha minst tre färger eller så, men det är också allt. Här hemma spelar vi ofta med helt eller delvis omålade figurer; det är inte okej på turneringar vad jag vet. Men så länge de är målade, kan de se ut hur som helst.

- Ymir, förklarar

Storuggla

Champion
...men det är inte som om någon vettig turneringsarrangör kommer att grilla dig...

Och den inställningen tycker du är genomgående för GW-hobbyn eller för den delen rollspelshobbyn i allmänhet? :gremwink:

Storuggla, de får tuppjuck om man tittar på deras tärningar

Anders Åstrand

Swordsman

Jag är uppe i hela 5 marines nu.

Speciellt nöjd blev jag med Missile Launcher-gubben.

(Bilderna är för stora och ser inte så bra ut i 100% zoom, men jag är för lat för att skala ner dem så zooma ut till typ 25% i browsern eller något. :gremsmile: )

--

EDIT:
Snygga ultramarines förresten! Fan vad nice att köra ett befintligt chapter så man har en färdig heraldik att måla på gubbarna. Jag vill hitta på en själv, men kan alldeles för lite om wh40k-universat för att göra det.
(fram till i fredags hade jag bara pekat på wh40k-spelare och skrattat rått.)

Dessutom är jag absolut inte tillräckligt skillad för att måla det sådär snyggt, så jag får hitta några klisterlappar som passar. Funderar på att sätta ultramarines-u:et upp-och-ned och kalla dem Omega Chapter eller något annat cheesy (=passar in i wh40k :gremsmile: ).