Nekromanti warhammer- the enemy within till DoD

Babatunde

Veteran
Jo, nu är det så att jag tänkte "slänga" ihop en kampanj till DoD, den första på många långa år. Fick nys om att ovan nämnda kampanj ska vara bland det bästa som någonsin gjorts i rollspelsväg, så funderar på att använda det i modifierad form.(måste ju få sitta med alla gamla mysiga DoD-böcker, vi har ju trots allt allt)

Är det någon som spelat det, har erfarenheter av det osv.

En sak till... har surfar runt och kollat en hel del äventyr som finns tillgängliga på www.. och de är fan i mig värdelösa.. spelar ingen äventyr med lite tanke bakom förutom en ond magiker som ska ta över välden?

spelar ingen äventyr med lite tanke bakom förutom en ond magiker som ska ta över välden?
Även om du sitter med gamla DoD, kan du alltid ta en titt på nybörjaräventyret till DoD6, Vinterskogens hemlighet, som är annat än onda magiker som ska försöka ta över världen (du är inte ensam som har tröttnat på konceptet).
Med några enkla modifikationer får rollspelarna ett riktigt mysigt äventyr för sociala hjältar.

/Black Dwarf, vet inget om "the enemy within" dock.

Cymew

Veteran
Der Feind Drinnen är ju en utmärkt kampanj med en hög av oförglömliga SLP'er.

Dock är stilen och "smaken" i världen ganska annorlunda än hur de flesta DoD äventyr. Du bör nog läsa på lite om spelvärlden innan du kan porträttera världen som det är tänkt.

Men annars kan det väl inte bereda alltför stora problem. Jag har inte försökt själv iofs...

Babatunde

Veteran
Jo, världen beskrivs väl i WH:s grundbok om jag inte minns helt fel, visst vore det lättast att använda dess regler men men..

Så är kampanjen riktigt njutbar?

Cymew

Veteran
Så du har WHFRP? Då är det nog inget problem att konvertera.

Som sagt, SLP'erna gör det hela till en klart njutbar kampanj.

Doedinnan

Veteran
Men då

Frågan är varför du ska konvertera över huvudtaget, det finns ju ingen anleddning. Reglerna i WHFRP är bätre en Drakar och Demoners iof är nästan alla det. Massa jobb bara o nödigt.

Babatunde

Veteran
Re: Men då

haha, ja det är ju sant, ska ta mig en riktig titt på det först, tycker det är rätt kul att läsa igenom äventyr, väcker fantasin till liv..

Har inte WHFRP, kompis hade det men det är borta, så ska köpa mig ett nytt nästa veckan, kostar ju inte så mycket.. vad behöver man mer än regelboken?

Dan (Neo)

Veteran
En eventuell regelkonvertering är alltid möjlig, men man kan knappast konvertera Warhammer-världen till DoD. Förresten: stryk knappast - det går helt enkelt inte!

Anledningen till att Enemy Within betraktas som en av de bästa kampanjer som någonsin skrivits är dess användning av världen och dess företeelser. Med tanke på att Warhammers Old World ligger ljusår från DoD (den är närmast att betrakta som en Call of Cthulhu meets D&D meets Rosens namn) blir mitt råd att antingen:

1. Köra kampanjen med Warhammer-reglerna eller
2. Köra kampanjen helt fristående, d v s inte försöka inlemma den i en DoD-setting. Det du i sådana fall förlorar är framförallt Warhammers uttömmande karriär-system, vilket är synd eftersom kampanjen delvis bygger på att karaktärerna sakta men säkert tar sig upp från karriärernas kloak (typ råttfångare, magiker-lärlingar o s v) mot mer respektabla och avancerade yrken.

Men jag hoppas verkligen du tar dig tid att spelleda kampanjen - själv är jag mitt uppe i den med min spelargrupp (vi ska börja med del tre av fem nu i vinter) och jag tror jag talar för oss alla när jag säger vi har haft stor behållning av den hittills, både spelare och spelledare och i viss mån även rollpersoner (förutom stackars Ingmar Hardt då, vars ruttnande lik ligger krossat under några ton sten - the Old World är en tuff plats...) :gremtongue:

Storuggla

Champion
rollpersoner (förutom stackars Ingmar Hardt då, vars ruttnande lik ligger krossat under några ton sten - the Old World är en tuff plats...)

Sten? Bet han i gräset då i en viss borg med tillhörande anemisk by? :gremwink:

Storuggla, kom undan med livet i behåll

Storuggla

Champion
Ska jag vara helt ärlig, om du kan göra det så skka du spela den kampanjen i WFRP. Inget ont om DoD men det är helt olika saker, som att lägga senapssill på frukostgröten, det blir bara... fel.

Storuggla, numera en meslig krigare igen

Don Kennetho

Warrior
Sten? Bet han i gräset då i en viss borg med tillhörande anemisk by?

Nä, han fick ett sjukhus över sig vill jag minnas. :gremwink:
Sensmoralen är väl att man aldrig ska ta in på sådana ställen, inte ens när man verkligen behöver det.

En härlig kampanj, helt klart.

Storuggla

Champion
Nä, han fick ett sjukhus över sig vill jag minnas. Sensmoralen är väl att man aldrig ska ta in på sådana ställen, inte ens när man verkligen behöver det.

Sjukhus? I Old World? Var han tossig, läkarna dödar ju fler än de botar, i alla fall om man kör med reglerna i Apokrypia Now eller hur det nu stavades...
Nä, nu börjar det att lukta lätt OT om mig här så nu kniper jag igen.

Storuggla, minns läkarn med sågen

Doedinnan

Veteran

Jag tror inte att man behöver så värst mycket mer, när vi kör så använder vår SL "storytelers gide". Men jag tror innte att det är något som man behöver, det skal nog räcka med regel boken

Zizop

Swordsman
Nä, nu börjar det att lukta lätt OT om mig här så nu kniper jag igen.
Men Ugglis - det har ju inte stoppat dig förr... OT är ju det vi lever för!

Archer

Swashbuckler

Regelboken :gremsmile:
Den räcker mycket långt. Om du skulle ha turen att komma över en bok som heter The Enemy Within + Shadows over Bögenhafen, så innehåller den även en hel del material som är användbart. Men numera tror jag inte själva kampanjdelen finns att tillgå, utan äventyret Shadows over Bögenhafen (Bögenhafen är nu omdöpt till Bogenhafen) säljs som den första boken i kampanjen.

Re: warhammer- the enemy within till DoD (SPOILER)

Jag har spellett hela kampanjen utom sista delen som jag väntar på den remastrade utgåvan. Det är inga problem att använda sig av DoD reglerna om du bara orkar omvandla allt. Att däremot förlägga äventyret till Ereb Altor (jag gissar att detta är den värld du använder då du inte spelat på flera år) kan dock bli svårare. Du skulle dock kunna förlägga kampanjen i närheten av Nidland och då kan mutanterna vara varelser som skickats ut/rymt från Nidland.

Så här tycker jag om de olika delarna i EW:
Shadows over Bögenhafen * * * * Mycket bra äventyr med blandad handling. Strid, deckare och kaos.
Death on the Reik * * * * * Mycket bra äventyr med blandad handling. Mycket åka båt, cool slutstrid. Strid, deckare och kaos.
Power behind the throne * * Dåligt betyg inte för att själva äventyret i sig är dåligt, men från att ha de tidigare äventyren till stor del räknat med att RP är vanliga äventyrare måste de plötsligt vara adel för att ha en chans att lyckas med detta äventyr. Intriger, spioneri och kaos. Jag hade ingen aning om hur jag skulle kunna få in spelarna i den konspration som äventyret handlar om. Man bör även ha modulen:
Middenheim: City of chaos * * * * Sourcebook.
Something is rotten in Kislev * * * * Många tycker detta är den svagaste delen. Jag håller inte med, dock har den ytterst lite med kampanjen i övrigt att göra och kan därför hoppas över. Min spelgrupp hade dock enormt roligt när vi spelade den. Tänk bara en stad med endast odöda som belägras av en armé som i sin tur belägras av goblins!
Empire in Chaos ???? Vem vet? Kampanjens avslutande del dröjer. Från att ha haft ett ursprungligt releasedatum hösten 2000(!!!) saknas releasedatum i dag helt!

Jag rekommenderar dig verkligen att spela denna kampanj, den har varit en av höjdpunkterna i mitt rollspelsliv! Jag håller med dig vad gäller de äventyr man finner på nätet, men även de övriga officiella håller en låg kvalité och är ofta hack´n slash på rälsäventyr.