Nekromanti Wastelands

Nässe

Myrmidon
I en annan tråd nämndes rollspelet Wastelands och jag fick sjuka nostalgikänslor. Vi påbörjade kampanjer flera gånger men kom aldrig vidare, ändå kände att spelet hade stor potential. Är det något som spelat de två äventyren som kom ut till spelet och minns om de var något att hänga i julgranen?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tror vi gjorde typ ett tjugotal rollpersoner genom åren, men vi spelade aldrig något med det. Det är konstigt hur det här spelet kan ha lämnat ett bestående intryck hos mig trots det. Så tyvärr ingen aning om hur de var, men nu blir jag nyfiken. :)

Celledor

Hero
Spelade aldrig de färdiga äventyren (troligen bara det som finns med i grundbokden) men kommer väl ihåg det, har kvar min kopia och bläddrar lite i den då och då. Kanske dags för en reboot. Undra vem som har rättigheterna nu.

revault

Veteran
Jag hade båda äventyren och vill minnas att vi spelade dem. Kan dock inte komma ihåg om de var bra eller inte och de har tyvärr försvunnit för många år sedan. Så jag kan inte undersöka saken heller...

The Rapier

Veteran
Jag har allt sparat och har spelat äventyren också. Riktigt bra. Klassiker. Rolig värld - även om vi betonade Mad-Max-biten istället för V-biten (Byrr).

Jag minns att vi tyckte om reglerna och att alltid få kämpa för att överleva (samla, byta och att spara på ammunitionen).

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Celledor;n199510 said:
Spelade aldrig de färdiga äventyren (troligen bara det som finns med i grundbokden) men kommer väl ihåg det, har kvar min kopia och bläddrar lite i den då och då. Kanske dags för en reboot. Undra vem som har rättigheterna nu.
Wastelands-rättigheterna ägs av Sune Johansson, som tog över dem från Lancelots konkursbehov, och han har sedan några år licensierat spelet till mig.

Celledor

Hero
Mekanurg said:
Wastelands-rättigheterna ägs av Sune Johansson, som tog över dem från Lancelots konkursbehov, och han har sedan några år licensierat spelet till mig.
Så vi får snart se en wastelands 2 kickstarter snart :)

Fridigern

Swordsman
Vi spelade Riket och Schwartzwald när vi var 10 och hade astoligt. Tror att det plotmässigt håller sig bra idag.

Inkognito

Swordsman
Nässe;n199485 said:
I en annan tråd nämndes rollspelet Wastelands och jag fick sjuka nostalgikänslor. Vi påbörjade kampanjer flera gånger men kom aldrig vidare, ändå kände att spelet hade stor potential. Är det något som spelat de två äventyren som kom ut till spelet och minns om de var något att hänga i julgranen?

Vi spelade igenom båda, och den första delen "Riket" spelade vi för bara några år sedan (6-7 år sedan kanske...). Det höll definitivt fortfarande!
Det andra äventyret, "Schwartzwald" var det nog dessvärre ca 20 år sedan vi spelade... Jag minns endast småsaker.. Den muskelbyggande livvakten Aaron Schwartzenberger exempelvis! :)

Introduktionsäventyret "Tuppen" som nämndes är i all sin enkelhet en riktig klassiker! Det satte tydligt spelets ramar för oss 13 åringar: I Wastelands spelar man 2 meters psykopater och den som har högst tuppkam bestämmer!

The Rapier

Veteran
Mohikanen slår alltid tuppkammen! ;)

Jag tror att Wastelands omstöpt i en "The Last of Us"-miljö skulle vara spännande (men möjligen utan svamp-monster) - där stora delar av mänskligheten har försvunnit och naturen har haft tid att återta sin position (och minnet av det gamla samhället börjar suddas ut).

Nässe

Myrmidon
Regelboken var riktigt bra gjord, tror jag... I alla fall tjusade den mig som tonåring och minnet av den gör mig fortfarande sugen på spel. Bilden från förr i tiden med de vuxna som kollar på teve och sonen som oroligt kramar en kudde...

Tuppen kördes många gånger, oftast dog någon av rollpersonerna...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
The Rapier;n199567 said:
Jag tror att Wastelands omstöpt i en "The Last of Us"-miljö skulle vara spännande (men möjligen utan svamp-monster) - där stora delar av mänskligheten har försvunnit och naturen har haft tid att återta sin position (och minnet av det gamla samhället börjar suddas ut).
Behövs verkligen ett till grön-postapokalyps-spel när det redan finns Rotsystem? =)

Inkognito

Swordsman
Jag kan även rekommendera att du hålöer ögonen öppna efter kommande Freeway warrior från Åskfågeln (först 2018 tror jag..). Det lär förvisso utspela sig i staterna och kanske ligga mer åt Mad Max hållet(?), men min första tanke (eller ja, efter ett tag iaf..) när jag läst reglerna i Western IV var att det måste göras ett nytt Wastelands med dessa. Lycka att Åskfågeln insåg detsamma! (Eller ja, inte Wastelands då, men postapokalyps..)

Big Marco

Läskig
Nässe;n199485 said:

Vi körde 70 spelsessioner Wastelands i början av 90-talet, som en kampanj. Allt officiellt material spelades men kampanjen utvecklades och RPna tog i princip över Stuttgart och skapade en ny nation av staden och området. Det blev TPK när styrkan gjorde en insats mot München-plexet och mötte två Byrr-soldater. Generellt var äventyren helt ok, men inget ta fram medaljer för. Vi gillade att Lancelots spel var mer gritty än Ä-spels, och att Wastelands inte hade fjantigheter som muterade djur.

Vi hade kul - gillade även mer detaljerade regelsystem vid den tiden. Största konstigheten var skadesystemet och dess "KP", eller "Blodspoäng" som det hette, som var helt koko-bananas. Man kunde få fem (?) skadenivåer som effekt av en skada, som i sin tur gav mekaniska effekter på olika sätt. En av dessa var "Blödningstakt".

En typisk RP hade runt 60 Blodpoäng (BP) och Blödningstakt visade med hur mycket ens BP sjunker per runda (2 sekunder). Och en "Lätt skada" gav en Blödningstakt på 1T10. (Observera - Lätt skada). Slog man en 10:a på den tärningen så förblödde man alltså på 12 sekunder.

Vet inte om jag skulle klassa det som en Lätt skada riktigt... ;-)

Sammanfattningsvis - många hjältar avled i högtrycksblodfontäner!

Ett annat minne var från äventyrarens Ingo Braunstein, med sin trogna Ak4:a, som hjältemodigt skulle ta sig in till rummet där en gäng skurkar satt, med orden:
- "Jag sparkar upp dörren, tar ett steg in, ställer för första gången eldväljaren till automateld, och kramar avtryckaren och sveper över rummet tills magasinet är tömt!"
- "Coolt, vapnet spottar eld och rök och tomhylsorna flyger i jämn takt ut ur den. Hur många patroner har du?"
- "Öh, vänta, ska kolla.... Fyra!?!"

Episk kort mejning. :) Men så var ammo en ständig bristvara.

Inkognito

Swordsman
Big Marco;n199620 said:
Vi körde 70 spelsessioner Wastelands i början av 90-talet, som en kampanj. Allt officiellt material spelades men kampanjen utvecklades och RPna tog i princip över Stuttgart och skapade en ny nation av staden och området. Det blev TPK när styrkan gjorde en insats mot München-plexet och mötte två Byrr-soldater. Generellt var äventyren helt ok, men inget ta fram medaljer för. Vi gillade att Lancelots spel var mer gritty än Ä-spels, och att Wastelands inte hade fjantigheter som muterade djur.

Vi hade kul - gillade även mer detaljerade regelsystem vid den tiden. Största konstigheten var skadesystemet och dess "KP", eller "Blodspoäng" som det hette, som var helt koko-bananas. Man kunde få fem (?) skadenivåer som effekt av en skada, som i sin tur gav mekaniska effekter på olika sätt. En av dessa var "Blödningstakt".

En typisk RP hade runt 60 Blodpoäng (BP) och Blödningstakt visade med hur mycket ens BP sjunker per runda (2 sekunder). Och en "Lätt skada" gav en Blödningstakt på 1T10. (Observera - Lätt skada). Slog man en 10:a på den tärningen så förblödde man alltså på 12 sekunder.

Vet inte om jag skulle klassa det som en Lätt skada riktigt... ;-)

Sammanfattningsvis - många hjältar avled i högtrycksblodfontäner!

Ett annat minne var från äventyrarens Ingo Braunstein, med sin trogna Ak4:a, som hjältemodigt skulle ta sig in till rummet där en gäng skurkar satt, med orden:
- "Jag sparkar upp dörren, tar ett steg in, ställer för första gången eldväljaren till automateld, och kramar avtryckaren och sveper över rummet tills magasinet är tömt!"
- "Coolt, vapnet spottar eld och rök och tomhylsorna flyger i jämn takt ut ur den. Hur många patroner har du?"
- "Öh, vänta, ska kolla.... Fyra!?!"

Episk kort mejning. :) Men så var ammo en ständig bristvara.
Blödningspoäng och kanske ännu mer Uthållighetspoäng (som gick åt per runda om man hade dålig stridserfarenhet, rörde på sig, förlorade blod(!) m.m..) var en mardröm som vi justerade rätt rejält.
For the record innebar Lätt skada faktiskt 1T3, det var först vid Allvarlig skada man kunde komma upp i 1T10 om skadan tog på fel ställe! :)
(Dessutom, i sann Wastelands anda, dog man först när dubbla blödningspoängen var slut för att snurra till det lite extra!)

Förutom dessa svagheter tycker jag dock att det var många fina saker i reglerna: svårighetsgraderna, räckvidder för olika vapen, de nämnda skadetabellerna, sjukdomar, mfl.

Big Marco

Läskig
Inkognito;n199653 said:
Blödningspoäng och kanske ännu mer Uthållighetspoäng (som gick åt per runda om man hade dålig stridserfarenhet, rörde på sig, förlorade blod(!) m.m..) var en mardröm som vi justerade rätt rejält.
For the record innebar Lätt skada faktiskt 1T3, det var först vid Allvarlig skada man kunde komma upp i 1T10 om skadan tog på fel ställe! :)
(Dessutom, i sann Wastelands anda, dog man först när dubbla blödningspoängen var slut för att snurra till det lite extra!)

Förutom dessa svagheter tycker jag dock att det var många fina saker i reglerna: svårighetsgraderna, räckvidder för olika vapen, de nämnda skadetabellerna, sjukdomar, mfl.

Tack för förtydliganden - minnet är lite luddigt nästan 25 år senare, märker jag. Men visst var det så att efter "Allvarlig" skada fanns "Svår", "Kritisk" och "Dödlig (1, 2, 3 etc)" som värre nivåer? Minns det iaf som att det var många fontäner av blod av relativt lindriga skador i övrigt.