[Waterborn] devlog #1: Koncept

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,146
Location
Uppsala
Så får börja med att erkänna att waterworld är, enligt min mening, en fantastisk film. Jag har länge velat göra ett rollspel baserat på världen och har nu börjat samla alla tidigare anteckningar och lägga in dem i någon form av design. Till att börja med så har jag använt mig av en massa AI-genererade bilder för att kunna få fram rätt känsla.

Så jag presenterar Waterborn: A post-apocayptic RPG set in an endless sea
Frontpage.jpg

Tänker att jag ska försöka lägga ut lite frågor och info om hur det går här.

Fråga 1:
Hur klingar namnet, Waterborn eller är Endless Sea bättre?

Fråga 2:
Vilken känsla får ni av ovan framsida? Något ni känner att ni blir sugen på att spela?

Fråga 3:
Vad skulle ni vilja spela i en sådan setting (starkt inspirerad av waterworld fast lite mer scifi).

Fråga 4:
Vad är det ni snabb skulle vilja kunna läsa om spelet för att få en uppfattning om det är något ni skulle vilja spela, t.ex. från baksidan eller första sidorna.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
Hur klingar namnet, Waterborn eller är Endless Sea bättre?
Jag tycker bättre om Waterborn, eftersom det fokuserar på ett vi och inte på en plats. Sen låter det kanske en smula generiskt, med många dylika namn i fantastiken.

Vilken känsla får ni av ovan framsida? Något ni känner att ni blir sugen på att spela?
Jag blir lite kluven faktiskt. Dels tycker jag det ger ett spretigt intryck att ha två bilder samtidigt, och jag tycker också det är skumt att personen på omslaget tittar på mig och inte på fucking båten som är på väg mot henne. Hon verkar inte vara någon vidare utkik. Istället blir det lite "sälj grej med tjej" över känslan på det, tyvärr.

Vad skulle ni vilja spela i en sådan setting (starkt inspirerad av waterworld fast lite mer scifi).
Utforskande. En stor grej i filmen är ju jakten på fast mark. I rollspelet Blue Planet är en stor grej att lära känna ett främmande ekosystem, men också att utforska vår påverkan på detta. Det blir nästan oundvikligen lite syndaflod över vattenvärldar också, vilket kan vara mer eller mindre önskvärt.

Om vi lever i en värld med oändligt hav så måste det ju på något sätt rättfärdigas, för fiktionens skull. Annars finns ju även risken att det blir "som annan scifi, fast blött". Så bortom estetiken med vattenskotrar och översvämmade skyskrapor--varför väljer DU att sätta en setting under vatten?

Människan är inte skapt för att leva i vatten på det sätt som krävs på ett oändligt hav. Det skulle vara påfrestande och svårt, framförallt på lång sikt. Så jag blir nog som mest nyfiken på hur samhället är anpassat för det och vilka konflikter som uppstår på grund av det. I filmen berörs ju problematiken kring att ha små enklaver, som exempelvis med inavel och mutationer.

Finns det några yttre hot? Inre hot? Våldsverkare, profitörer, och sjunkna riken som vilar på otäcka hemligheter? Alla de sakerna kan ju vara spännande, men vad gör dem mer spännande i Waterborn än i andra spel?

Vad är det ni snabb skulle vilja kunna läsa om spelet för att få en uppfattning om det är något ni skulle vilja spela, t.ex. från baksidan eller första sidorna.
Vem är jag och vad vill jag? Vad skiljer detta spelet från andra?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Jag tycker idén är cool och kan tänka mig waterworld spel.

men om det är Jorden så finns ju mkt land kvar efter eventuell havsnivåhöjning.
Kan man dock lösA med fritt hittepå.

Ett förslag är vattenplanet som koloniserades av människor för 200 år sedan och allt har sedan dess varit dåligt.

Bilden är för lite vatten och för mkt person tycker jag.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,437
Location
Göteborg
Så får börja med att erkänna att waterworld är, enligt min mening, en fantastisk film. Jag har länge velat göra ett rollspel baserat på världen och har nu börjat samla alla tidigare anteckningar och lägga in dem i någon form av design. Till att börja med så har jag använt mig av en massa AI-genererade bilder för att kunna få fram rätt känsla.

Så jag presenterar Waterborn: A post-apocayptic RPG set in an endless sea
View attachment 10509

Tänker att jag ska försöka lägga ut lite frågor och info om hur det går här.

Fråga 1:
Hur klingar namnet, Waterborn eller är Endless Sea bättre?

Fråga 2:
Vilken känsla får ni av ovan framsida? Något ni känner att ni blir sugen på att spela?

Fråga 3:
Vad skulle ni vilja spela i en sådan setting (starkt inspirerad av waterworld fast lite mer scifi).

Fråga 4:
Vad är det ni snabb skulle vilja kunna läsa om spelet för att få en uppfattning om det är något ni skulle vilja spela, t.ex. från baksidan eller första sidorna.
1. Waterborn känns bättre
2. Känns rätt mycket fantasy för mig, imponerande ansikte om det också är AI
3. Tycker hela enklavgrejen, att det är svårt men inte omöjligt att ta sig till andra ställen är en toppenmiljö, lite kombination av AW, Utpost och M0, jag vill spela intriger, romantik, backstabbing, flyktingproblem, grisodlarGoT i en sån setting.
4. Vad gör man? Hur hänger spelets regler ihop med settingen?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,146
Location
Uppsala
Jag tycker bättre om Waterborn, eftersom det fokuserar på ett vi och inte på en plats. Sen låter det kanske en smula generiskt, med många dylika namn i fantastiken.
Får se om jag kommer på något annat men det får bli arbetsnamnet i alla fall. Men ja tanken är att fokuset är på de vattenfödda, sedan så finns även landfödda som en mindre grupp.

Jag blir lite kluven faktiskt. Dels tycker jag det ger ett spretigt intryck att ha två bilder samtidigt, och jag tycker också det är skumt att personen på omslaget tittar på mig och inte på fucking båten som är på väg mot henne. Hon verkar inte vara någon vidare utkik. Istället blir det lite "sälj grej med tjej" över känslan på det, tyvärr.
Förstår vad du menar. Tanken är att det är de vattenfödda karaktärerna som är i fokus, hon är en av dem. Men kanske funkar bättre om är flera olika personer och inte bara en. För att visa, det här är vad ni spelar i spelet, du kan vara en av dem.

Utforskande. En stor grej i filmen är ju jakten på fast mark. I rollspelet Blue Planet är en stor grej att lära känna ett främmande ekosystem, men också att utforska vår påverkan på detta. Det blir nästan oundvikligen lite syndaflod över vattenvärldar också, vilket kan vara mer eller mindre önskvärt.
Även om det mesta av kvarvarande land redan har upptäckts så ska jag försöka få in massa saker att utforska, det är lite därför det kommer bli mer scifi än waterworld, i alla fall mot vad som syns i filem. I serietedningen och boken hintas det om mer saker men gillar inte riktigt hur det gjorts.

Om vi lever i en värld med oändligt hav så måste det ju på något sätt rättfärdigas, för fiktionens skull. Annars finns ju även risken att det blir "som annan scifi, fast blött". Så bortom estetiken med vattenskotrar och översvämmade skyskrapor--varför väljer DU att sätta en setting under vatten?
Just nu så tänker jag mig en "invandrande" liten frusen planet som dras in i vårt solsystem och kolliderar med jorden. Den för då med sig allt extra vatten för att täcka utan upp till 6500 meter.

Lockas mycket av att det ger en anledning till att det är mindre samhällen som klarar sig själva och att det inte bara går att slå sig ner mellan bebodda platser. Man måste ta kontakt med andra vilket alltid blir farligt.

Människan är inte skapt för att leva i vatten på det sätt som krävs på ett oändligt hav. Det skulle vara påfrestande och svårt, framförallt på lång sikt. Så jag blir nog som mest nyfiken på hur samhället är anpassat för det och vilka konflikter som uppstår på grund av det. I filmen berörs ju problematiken kring att ha små enklaver, som exempelvis med inavel och mutationer.
Vill helt klart få in massor av detta. Tycker det är lockade att alla är så pass ensamma och att det är svårt att ta sig någonstans. Men även att få saker har en fast plats utan driver omkring. Det går inte riktigt att ha kartor förutom över landområdena.

Finns det några yttre hot? Inre hot? Våldsverkare, profitörer, och sjunkna riken som vilar på otäcka hemligheter? Alla de sakerna kan ju vara spännande, men vad gör dem mer spännande i Waterborn än i andra spel?
Förstår vad du menar, ska försöka komma på hur man framhäver rätt saker. Är många luddiga ideer just nu.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,146
Location
Uppsala
2. Känns rätt mycket fantasy för mig, imponerande ansikte om det också är AI
Det kommer nog bli lite mer fantasy på sätt och vis, men också mer scifi. Kommer dock gå att spela på lite olika nivåer, de som bara vill överleva och de som vill leta efter gömd teknologi och dolda platser ovan eller under vattnet.

3. Tycker hela enklavgrejen, att det är svårt men inte omöjligt att ta sig till andra ställen är en toppenmiljö, lite kombination av AW, Utpost och M0, jag vill spela intriger, romantik, backstabbing, flyktingproblem, grisodlarGoT i en sån setting.
Det är vad fokus ska ligga på även om det ska gå att utforska massa coola platser, vissa som är mer scifi.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,872
1. Waterborn är bättre men jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att det är riktigt bra eller bara hyfsat.

2. Framsidan är inte dålig men ansiktet tar för stor plats. Jag vill ha mer vatten, en viss känsla av ödslighet och kanske en antydan till konflikt.

3. Med tanke på förlagan vill jag ha fokus på utforskande och kamp för överlevnad. Känns som att flera delar ur Mutant År Noll ligger nära till hands: kartlägga, hitta prylar, hitta andra grupper att interagera med, resurshantering, utveckla sin farkost/bosättning, förstå bakgrunden till vattenvärlden.

4. Vad är det för grad av komplexitet på reglerna. Vilka är rollpersonerna. Hur är spelandet strukturerat (sandlåda, klassiska äventyr, intriger med rollperson mot rollperson etc.).
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
895
Fråga 1:
Hur klingar namnet, Waterborn eller är Endless Sea bättre?
Som många andra så tycker jag att Waterborn är bättre, men lite generiskt.

Fråga 2:
Vilken känsla får ni av ovan framsida? Något ni känner att ni blir sugen på att spela?
Framsidan väcker inte jättepepp. Min första association var delar av filmen Cloud Atlas. Skulle nog föredra något som visade lite mer undervattensperspektiv.

Fråga 3:
Vad skulle ni vilja spela i en sådan setting (starkt inspirerad av waterworld fast lite mer scifi).
Det är ju jakten på fastland som är den uppenbara metaploten.
Jag skulle dock också tycka det skulle vara intressant att lira en mer politisk kampanj där olika fraktioner slåss mot varandra och hur man bygger allianser när alla är mer eller mindre nomader. gärna gråskala och där folk har olika agendor och etniska band. Typ lite som i Coriolis, pre-Ikonernas nåd.

Fråga 4:
Vad är det ni snabb skulle vilja kunna läsa om spelet för att få en uppfattning om det är något ni skulle vilja spela, t.ex. från baksidan eller första sidorna.
Alltså Waterworld är ju rätt intressant. Mutant: År 0 har ju gjort en rätt hygglig expansion om post-apokalyps havsäventyr. Finns ju andra havsrollspel, såsom Blue planet Recontact (som släpps nu i dagarna tror jag). Så det jag skulle veta är hur settingen skiljer sig från andra liknande upplägg. Alternativ att det har en mycket särpräglad estetisk stil.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,146
Location
Uppsala
Det är ju jakten på fastland som är den uppenbara metaploten.
Med tanken jag har så kommer det inte vara det, under hundratals år så har folk hittat och expanderat till nästan alla kvarvarande öar. Samt att under tiden vattnet steg så höll man sig kvar vid land så lång tid som möjligt, så de glömdes inte bort. Men ägare byttes och under perioder så har olika öar varit öde. Det finns en dröm bland dem till havs, och de har en bild av att land är ett magiskt, grönt, paradis där alla har det bra och dit man vill. Det är fortfarande svår att hitta då det är enstaka små öar på en hel planet full av vatten.

Sanningen är att det inte bara finns enorma mängder skrot kvar på land, massor är uppspolat och ständerna förorenade. Det finns grönska men detta är endast till för en liten elit som styr land med järnhänder. Vissa öar har nästan skövlats medan andra är mer bevarade. Det finns kvarlämnar, ibland enroma mystiska byggnader och låsta valv.

Men detta kommer ge massa utrymme för politiska kampanjer mellan de olika östaterna, flottor till havs och kanske andra fraktioner som är mer dolda.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,397
Location
Helsingborg
Hur klingar namnet, Waterborn eller är Endless Sea bättre?
Waterborn klingar bättre, men ... jag vet inte. Det känns som svengelska. Är "vattenfödd" något folk slänger sig med, för det känns mest som en titel för folk som inte finns i världen.

Vilken känsla får ni av ovan framsida? Något ni känner att ni blir sugen på att spela?
Klockrent omslag om du är ute efter Waterworld. Blir sugen direkt, för jag får äventyrskänslor och att det handlar om människorna, inte om att utforska en tom planet.

Börjar jag syna bilderna närmare så är det land i bakgrunden, vilket gör att namnet tillsammans med öarna får mig att tro att man ska spela utstötta som kommer till civilisation.

Vad skulle ni vilja spela i en sådan setting (starkt inspirerad av waterworld fast lite mer scifi).
Äventyrsfilmer, likt Mad Max och Waterworld.

Vad är det ni snabb skulle vilja kunna läsa om spelet för att få en uppfattning om det är något ni skulle vilja spela, t.ex. från baksidan eller första sidorna.
Oväntade händelser som kan ske under en vardag. Vad som finns på ytan och vad som finns om man börjar skrapa under ytan. Vad det är för folk man ska tänkas spela och deras teknologinivå.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,146
Location
Uppsala
Waterborn klingar bättre, men ... jag vet inte. Det känns som svengelska. Är "vattenfödd" något folk slänger sig med, för det känns mest som en titel för folk som inte finns i världen.
När vattnet steg så blev det en stor skillnad på dem som höll sig kvar på land och dem som anpassade sig till havet. Krig utbröt. Detta lever vidare men det är väldigt lite land kvar.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
895
När vattnet steg så blev det en stor skillnad på dem som höll sig kvar på land och dem som anpassade sig till havet. Krig utbröt. Detta lever vidare men det är väldigt lite land kvar.
Slänger ut några alternativ, inte så mycket för att jag tycker de är bättre som för att få lite att jämföra med.

Ocean souls
Brine Shepards
Children of the Tide
Landless ones
Wave wanderers
Flood heirs
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,146
Location
Uppsala
Slänger ut några alternativ, inte så mycket för att jag tycker de är bättre som för att få lite att jämföra med.

Ocean souls
Brine Shepards
Children of the Tide
Landless ones
Wave wanderers
Flood heirs
Chronicles of the waterborn
Legacy of oceanworld
Waterscape
Oceanscape
Heirs of the flood
Land under water
Land of water
Adventures of oceania
After the world sank
Sunken planet
 
Top