God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,554
Jag gillar att göra anti-kampanjer. En anti-kampanj är när jag tar spel som ska handla om en sak och vänder det till sin raka motsatts.
Tillexempel körde jag en one-shot kallad "Aldis måste brinna" som gick ut på att ta den utopiska fantasy världen från Blue rose rpg:et och bränna den till marken. Spelarna misslyckades pga interna konflikter men lyckades döda landets gud vilket gjorde dem ganska nöjda.
Jag skulle också hävda att White wolfs Hunters hunted är till för anti-kampanjer. En hel spellinje om att vampyrer är komplexa individer och sedan handlar HH om hur man ska döda blodsugarna med stål och eld, vilket naturligtvis rockar!
Detta leder oss till trådens ämne. Farewell to fear är ett rpg som nyss klarade sin kickstarter. Spelet handlar om att förbättra en fantasy värld genom att ifrågasätta normerna som brukar tas för givet i genren. Man ska alltså ta itu med monarkin, sexism, rasism, vidskeplighet eller vad man nu vill fixa. Eller som författaren säger:
Ni kan också läsa mer på kickstarter sidan här: http://www.kickstarter.com/projects/machineage/farewell-to-fear-a-progressive-post-fantasy-rpg
Hur ska vi då göra det här till en anti-kampanj? Med en enda förändring. Spelarna är INTE det vanliga folket som försöker ändra normer. Spelarna är "The Man" som försöker bibehålla status quo.
Man spelar adelsmän som vet att man inte kan lämna styret till de obildade massorna utan att det leder till katastrof.
Man spelar trollkarlar som inser fasorna som skulle släppas lösa om sönerna till bönder fick tillgång till eldbollar.
Man spelar präster som vägrar tillåta lätt korrumperade kvinnor bli präster.
Man spelar soldater som sett alverna mörda deras vänner och vapenbröder och äcklas av tanken att leva tillsammans med dem.
Vad tror ni? Har det här potential?
Tillexempel körde jag en one-shot kallad "Aldis måste brinna" som gick ut på att ta den utopiska fantasy världen från Blue rose rpg:et och bränna den till marken. Spelarna misslyckades pga interna konflikter men lyckades döda landets gud vilket gjorde dem ganska nöjda.
Jag skulle också hävda att White wolfs Hunters hunted är till för anti-kampanjer. En hel spellinje om att vampyrer är komplexa individer och sedan handlar HH om hur man ska döda blodsugarna med stål och eld, vilket naturligtvis rockar!
Detta leder oss till trådens ämne. Farewell to fear är ett rpg som nyss klarade sin kickstarter. Spelet handlar om att förbättra en fantasy värld genom att ifrågasätta normerna som brukar tas för givet i genren. Man ska alltså ta itu med monarkin, sexism, rasism, vidskeplighet eller vad man nu vill fixa. Eller som författaren säger:
Man spelar alltså ganska vanliga människor som försöker gör sin värld mer politiskt korrekt. Alla med så långt?Fantasy’s full of all sorts of legacy concepts that are rather disgusting to us; sexism, classism, racism, institutional violence, those are just a few choice items. Farewell to Fear is a game about revolution, about taking fantasy out of the dark ages through drive and action.
Think punk rock meets fantasy. Bad Religion meets Tolkien, boot to face.
Ni kan också läsa mer på kickstarter sidan här: http://www.kickstarter.com/projects/machineage/farewell-to-fear-a-progressive-post-fantasy-rpg
Hur ska vi då göra det här till en anti-kampanj? Med en enda förändring. Spelarna är INTE det vanliga folket som försöker ändra normer. Spelarna är "The Man" som försöker bibehålla status quo.
Man spelar adelsmän som vet att man inte kan lämna styret till de obildade massorna utan att det leder till katastrof.
Man spelar trollkarlar som inser fasorna som skulle släppas lösa om sönerna till bönder fick tillgång till eldbollar.
Man spelar präster som vägrar tillåta lätt korrumperade kvinnor bli präster.
Man spelar soldater som sett alverna mörda deras vänner och vapenbröder och äcklas av tanken att leva tillsammans med dem.
Vad tror ni? Har det här potential?