Nekromanti We are fear

God45

#PrayersForBahakan
Jag gillar att göra anti-kampanjer. En anti-kampanj är när jag tar spel som ska handla om en sak och vänder det till sin raka motsatts.

Tillexempel körde jag en one-shot kallad "Aldis måste brinna" som gick ut på att ta den utopiska fantasy världen från Blue rose rpg:et och bränna den till marken. Spelarna misslyckades pga interna konflikter men lyckades döda landets gud vilket gjorde dem ganska nöjda. :gremsmile:

Jag skulle också hävda att White wolfs Hunters hunted är till för anti-kampanjer. En hel spellinje om att vampyrer är komplexa individer och sedan handlar HH om hur man ska döda blodsugarna med stål och eld, vilket naturligtvis rockar! :gremlaugh:

Detta leder oss till trådens ämne. Farewell to fear är ett rpg som nyss klarade sin kickstarter. Spelet handlar om att förbättra en fantasy värld genom att ifrågasätta normerna som brukar tas för givet i genren. Man ska alltså ta itu med monarkin, sexism, rasism, vidskeplighet eller vad man nu vill fixa. Eller som författaren säger:

Fantasy’s full of all sorts of legacy concepts that are rather disgusting to us; sexism, classism, racism, institutional violence, those are just a few choice items. Farewell to Fear is a game about revolution, about taking fantasy out of the dark ages through drive and action.

Think punk rock meets fantasy. Bad Religion meets Tolkien, boot to face.
Man spelar alltså ganska vanliga människor som försöker gör sin värld mer politiskt korrekt. Alla med så långt?

Ni kan också läsa mer på kickstarter sidan här: http://www.kickstarter.com/projects/machineage/farewell-to-fear-a-progressive-post-fantasy-rpg

Hur ska vi då göra det här till en anti-kampanj? Med en enda förändring. Spelarna är INTE det vanliga folket som försöker ändra normer. Spelarna är "The Man" som försöker bibehålla status quo.

Man spelar adelsmän som vet att man inte kan lämna styret till de obildade massorna utan att det leder till katastrof.

Man spelar trollkarlar som inser fasorna som skulle släppas lösa om sönerna till bönder fick tillgång till eldbollar.

Man spelar präster som vägrar tillåta lätt korrumperade kvinnor bli präster.

Man spelar soldater som sett alverna mörda deras vänner och vapenbröder och äcklas av tanken att leva tillsammans med dem.

Vad tror ni? Har det här potential? :gremsmile:

Cissi

Up to no good.
Awesome!
Det här verkar ju jätteroligt!

Jag har aldrig riktigt tänkt på att liksom byta "sida" när man rollspelar utan alltid följa äventeyrets setting.
Men jag kan bara se framför mig hur himla roligt det skulle vara i vår DoD-kampanj om vi spelare istället för att gestalta "hjältarna" gestaltade de som är ute efter oss och vill sabotera vårt uppdrag. Så himla kul! Det måste jag få min grupp att testa. :gremlaugh:

God45

#PrayersForBahakan
Cissi said:
Awesome!
Det här verkar ju jätteroligt!

Jag har aldrig riktigt tänkt på att liksom byta "sida" när man rollspelar utan alltid följa äventeyrets setting.
Men jag kan bara se framför mig hur himla roligt det skulle vara i vår DoD-kampanj om vi spelare istället för att gestalta "hjältarna" gestaltade de som är ute efter oss och vill sabotera vårt uppdrag. Så himla kul! Det måste jag få min grupp att testa. :gremlaugh:
Gör det det är superkul :gremsmile: Man kan till och med börja köra det parallellt och spela både skurkarna och hjältarna varannan session eller så. Konfrontationerna brukar bli episka när de två grupperna till slut möts :gremlaugh:

anth

Vetefan
Jag säger inte att det är en dålig idé, men jag vill se en mer genomarbetat bakgrundshistoria innan jag köper det.

Man säger att modern fantasy vilar på värderingar från den mörka medeltiden.
Det är fel - den vilar på värderingar som vi själva hade för mindre än 50 år sen (och som ett vist riksdagsparti fortfarande har).

Det hände någonting på 1960-talet och framåt som gjorde att fantasy idag känns sexistisk/rasistisk/whatever.
- Vad hände i fantasyvärlden som gör att folk börjar ändra uppfattning?

God45

#PrayersForBahakan
I farewell to fear verkar det vara att spelarkaraktärerna ska driva förändringen, men jag vet inte för boken är inte ute ännu. Vi får vänta och se helt enkelt :gremsmile:

nominesine

Veteran
Utan att lägga mig i resten av diskussionen gör jag en enda reflektion. Det verkar lite overkill att göra en anti-kampanj av ett spel som redan är en anti-kampanj per din egen definition. Ditt förslag blir ju snarast en anti-anti-kampanj.

I så fall är det väl enklare att spela ett vanligt fantasy-rollspel, av det slag som Farewell to Fear polemiserar emot? Resultatet bör ju bli ungefär detsamma i alla fall, tänker jag. Fast mindre bökigt eftersom du då kan använda ett spel du redan har - och spela precis som vanligt.

God45

#PrayersForBahakan
nominesine said:
Utan att lägga mig i resten av diskussionen gör jag en enda reflektion. Det verkar lite overkill att göra en anti-kampanj av ett spel som redan är en anti-kampanj per din egen definition. Ditt förslag blir ju snarast en anti-anti-kampanj.

I så fall är det väl enklare att spela ett vanligt fantasy-rollspel, av det slag som Farewell to Fear polemiserar emot? Resultatet bör ju bli ungefär detsamma i alla fall, tänker jag. Fast mindre bökigt eftersom du då kan använda ett spel du redan har - och spela precis som vanligt.
Jag tänkte använda Pathfinder som regler men jag gillade den här vinklen så jag fick iden från Farewell to fear :gremsmile:

cogitare

Swashbuckler
Det är David Hill (Machine Age Productions) som ligger bakom spelet va? Låter som ett spel som är väldigt mycket i linje med hur han resonerar (om man följer honom på lämpligt socialt media).

Kan säkert blir bra men jag är osäker på om det är min kopp the direkt.

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Cogitare said:
Det är David Hill (Machine Age Productions) som ligger bakom spelet va? Låter som ett spel som är väldigt mycket i linje med hur han resonerar (om man följer honom på lämpligt socialt media).

Kan säkert blir bra men jag är osäker på om det är min kopp the direkt.

Cog.
Ja, det är killen. Jag tänker skaffa Pathfinder versionen av reglerna och läsa för inspiration men jag tvivlar på att jag någonsin kommer spela det som det är meningen att man ska. Men en anti-kampanj på det låter lovande :gremsmile: