Måns om xyas
xyas
Öppnar med att asne att det är “intressant” med klanvinstvillkor. Som sagt tycker jag att det ser ut som ett perspektiv från någon som inte är direkt involverad i det. Hoppar sedan på Möllertåget men låter inte övertygad, “varför inte. Hen var ju ganska aggro mot Basse, även om jag håller med om att Basses inlägg var ganska blajjigt.” Inte bästa argumentet, men det är å andra sidan svårt at få till så tidigt. Ger sig sedan på Björn för att Björn är på Paxen. Jag har redan redogjort för vad jag anser om att hoppa på oss som (givetvis) reagerade på paxens spelstil. Ett mer naturligt mål för xyas hade varit Möller, där hans röst ligger, men istälelt hugger han lite mot KK som inte heller gillar Paxen. Sedan börjar jag fråga honom om det där med klanvinstvillkor och säger “Personligen gissar jag att det bara ær en eller två av de mer prominenta klanerna, motiverat med att de vill stanna kvar på toppen.” Det låter som att xyas inte har någon vinstvillkor själv. Sedan släpper han Möller med orden “Jepp, Møller ær helt klart misstænkt i nulæget, men eftersom hen verkar aktivt undvika att nærvara så gør min røst inte så stor nytta dær just nu.” och röstar sedan på Björn (som han varit på lite tidigare, samma motivering). Xyas har fram tills dess inte följt upp sin röst mot Möller på något sätt alls. Inte ett ord. Björn kontrar med att fråga om klanvinstvillkor, och xyas är extremt defensiv och väljer att inte svara. Förrän Vimes frågar. Då berättar han att han har klanvinstvillkor. Det här är typ tredje gången som xyas hakar på Vimes. Är det safe att haka på skicklige Vimes (han har uppenbarligen stjärnstatus)? Och när Vimes frågar så svarar han, men inte när jag och Björn gör det. Eller han svarar mig, är väldigt kort i tonen och säger “Det enda jag vet (eller visste, eftersom flera har outat att de har klanvilkor) är ju att jag själv hade ett sådant vilkor. Inte så mycket att teorisera om precis.” Samma mönster upprepar sig. Vimes ställer samma frågor som Björn och då kan xyas svara. Han outar då sin klan (Toredor). Jag visste inte att Toredorer var prominent, men andra har sagt samma sak så jag gissar att det stämmer.
Jag tycker att xyas gör tre skumma grejer:
1. Dillar om klanvinster. Varför skulle bara en eller två klaner ha det? Camarillan bråkar väl oavbrutet? Min WoD-lore säger att bara Gangrel står utanför (men jag känner bara till orginalklanerna).
2. Är defensiv och vill inte svara på frågor.
3. Gör som Vimes.
Jag skulle gärna vilja veta vad Toreadorerna har för vinstvillkor, men jag vet inte om vi bör vänta tills alla har outat klan.