Nekromanti Werewolf the Masquerade (Runda 1)

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Recca said:
Med min fluffkunskap så tror jag att generation är indikativ för förmåga på så vis att en låg generation med större sannolikhet innebär mäktigare förmåga än om generationen hos vederbörande är hög, därför tror jag att det kan vara smart att gå ut med klan i första hand om man är drevad mot. Det är också klan som minst en av ulvarna kommer vara tvungna att ljuga om skulle jag tippa på (antagligen fler). Vad tror ni om det?
Nu har jag som sagt var noll koll på fluffet, men jag tror som du gällande förmågor och generationen på vampyren.

Att i förväg besluta att vi skall gå ut klan i första hand om man blir drevad gillar jag inte. Den drevade under press skall outa det den vill och motivera sin outning. Det har funkat bra de senaste spelen och det gör det knivigare för en ulv.
Jag brukar alltid tycka att man ska outa det man helst vill outa så länge man samtidigt motiverar varför. Motiveringarna är väldigt bra att ha sedan när man analyserar vad folk skrivit och vilka anledningar de angivit.

Men jag tillåter mig ändå att fundera över möjligheten att det kan vara så att byn tjänar på att inte hux flux vräka ur sig sina generationer i tron att det är "safe" i nån mening. Om generation nu är indikativt för förmåga, vilket är väldigt troligt med tanke på hur fluffet ser ut så kanske man åtminstone bör ha det i åtanke som bybo.

Min röst gör stort inte mycket där den ligger...

Jag är på att dreva Möller.
Röst:Möller

Tyr

Hero
Möller said:
Vad innebär klandiscipliner?

Är de »bara« personlighetsdrag som klanerna beskrivs med eller har de kanske nån koppling till vilka förmågor (i VtM) vampyrerna av klanen kan besitta?
Nu vet jag inte hur du kan få det till att vara personlighetsdrag, det får du gärna förklara, men som sagt var så är klandiscipliner de övernaturliga förmågor som förknippas med en klan. I rollspelet så är det mycket dyrare att köpa discipliner som inte tillhör ens klan (om jag minns rätt).

I övrigt så hoppar jag på drevet mot Möller.

Röst: Möller

G

Guest

Guest
Fan vad klockan blev mycket... Och jag lyckades kryssa rutan där jag börjat skriva! Arrrrgh!

Tänkte i alla fall skriva några rader om mina medspelare som jag nu upplever som fiskögda. Finns inte sådär enormt mycket att gå på ännu men man ska ju börja någonstans.

Paxen tycker jag snärjer sig lite och är aningen luddig i sina förklaringar. Som en orm fast med näbb.
Var gärna lite mer konkret istället för att röra dig med självklarheter. Den där 50/50-teorin förstår jag t.ex. fortfarande inte...

Basenaji fick en del kritik för sin s.k. wall of text. Vilken jag inte håller med om. Vafan, oavsett om karln är ulv eller inte så ger det en väldans massa information. För mig som nybörjare är det värdefulla råd, för mer luttrade veteraner är det ett insteg i ett eventuellt ulvaspel och i vilket fall som helst är det ett bevis på aktivitet och hängivelse i spelet. Jag gillar't.

Recca reagerar starkt på att Vimes sitter i en bil med en läsplatta och vill avvakta med att skriva.
Jag tycker här att Vimes är öppen och ärlig i vad han säger. Det är ett spel och alla har sina egna förutsättningar vad gäller deltagande. Så länge man kan stå till svars för eventuell fördröjning.
Utspelet känns lite fishy och taget ur luften - speciellt så här tidigt i rundan. Och spelet.

Möller går i clinch med Basse rätt direkt. Men kan inte riktigt backa upp det han säger. Så jag vet inte - det kan ju bara vara en taktik för att slita ur mer ord ur Basse. Men det är lite orent sådär.
Hade hoppats på ett finare upplägg än "mycket text med lite innehåll". Vad är det som är innehållslöst i texten?

Om generation kopplat till klaner
Jag är inte helt hundra på fluffet i vampire. Det var länge sedan jag spelade det. Och White Wolf bajsar ju ut extraböcker... Men om man vet en spelare klan kan man på något sätt med hjälp av generation extrapolera detta så att man får en hint om vad denne kan göra (alltså förmåga)? Eller hur funkade det i rollspelet?

Röst: Möller
Det är ett drev på gång och jag vill vara med. Jag är nyfiken på varför du mållåser så på att Basenajis inlägg är innehållslöst? Killen går ju inför det här och producerar en halv roman. Dessutom så är det ju bra grejor för oss rookies (dit jag räknar mig).

Förresten, en liten not om min aktivitet under detta spel:
Jag kommer liksom förra varulvsspelet jag deltog i vara relativt inaktiv jämfört med flertalet av deltagarna. Detta beror givetvis på jobb och andra kvällsaktiviteter. Min ambition är dock att skriva ett par inlägg under dagtid och detsamma kvällstid.

Nu, läggdags! Fridens och hörs senare! :gremsmile:

Björn den gode

Swashbuckler
Jag håller med om att Möller är en bra röst. Han ser just nu mest ut som en varulv som fick panik då han insåg att ingen av hans varulspolare svarat på PM och kanske nu skulle bli misstänkta bara för att dom inte verkade vara aktiva idag. Hade jag trott att Möller var någon som lätt fick panik eller jag inte fått andra indikationer så hade jag bytt min röst nu.

Men det här är skumt:

!Paxen said:
Recca said:
Vimes said:
Paxy, det kommer! Jag sitter i bilen och surfar lite på plattan. Har läs allt men inte riktigt kunnat skriva ordentligt. Ska sätta mig vid ett ordentligt tangentbord när jag kommer hem.
Dålig ursäkt. Jag sitter med en mobil. Du har en läsplatta och klagar på skrivyta!
Vafan, jag tolkade det som att han körde, men då skulle han ju inte sitta med sin padda och surfa. Nu vill jag verkligen att Vimes ska tala
när tolkade paxen det som att han körde? Det är ju inte som att det finns ett inlägg emellan där Paxen säger: "Ok, då kan du vänta tills du kommer hem.". Men det låter ju på hans inlägg precis som om han sagt det, en förklaring skulle kunna vara att han har sagt det men någon annan stans, typ "Äsch så hade Vimes en bra anledning att inte svara, han kör bil", och vilka är det som kan prata om spelet någon annan stans?

Men den här sekvensen är skummare:
!Paxen 19:53 said:
Men, WTF!? Alltså, jag måste vara helt jävla dum i huvudet, men bör vi inte försöka hålla klanerna hemliga? Liksom, jag förstår att ulvarna troligtvis har klaner (eller hur..? Det är inget jag missar?) men är det inte dumt att bara avslöja vilken klan man tillhör direkt?
!Paxen 19:56 said:
vafan, blandar ihop Camarillan med klan.. Tänker bara bybo -.-
vad är det som är skumt kan man då fråga sig. Är det att !Paxen inte har koll på fluffet? Nej, det är inte skumt, men det skumma är att det här känns planerat. Jag vet inte varför men antagligen för att verka vara aktiv utan att säga något, hans "ihopblandande" känns medvetet.

Det är följande jag inte får ihop. 19:53 så tänker !Paxen "Vad i helvete, dom har gått ut och börjat avslöja sina klaner, både Vimes och Cassius har ju sagt nu att dom tillhör Camarillan", !Paxen tror alltså att Camarillan är en klan, han är dessutom så säker så att han tycker det verkar troligare att något så märkligt har hänt som att Vimes och Cassius avslöjat sin klan än att det inte skulle vara en klan.

1 minut senare får han det här svaret:
Cassius said:
Det är väl ingen som har outat sin klan?
Direkt, ungefär inom 90 sekunder, om vi antar att !Paxen också fick 30 sekunder på sig att skriva så vet !Paxen exakt vilket misstag han begått. Hade Cassius skrivit: "Camarillan är ingen klan" så hade det varit naturligt, hade !Paxen svarat "Jo! du gör ju det i ditt förra inlägg!!!" så hade det också varit naturligt, hade !Paxen tänkt "eh vadå, gjorde han inte det alldeles nyss? Gått tillbaka och läst inläggen igen, konstaterat att det måste vara något han missat eftersom det ju var Cassius själv som påpekade det, tänkt att hm fan var Camarillan en klan eller var det nåt annat? Scrollat tillbaka till startinlägget, plockat up spoilertaggen, insett att Camarillan inte var en klan, scrollat tillbaka och skrivit "vafan, blandar ihop Camarillan med klan.. Tänker bara bybo -.-" så hade jag nog också kunnat köpa det, även om han då nog ändå måste ha varit lite osäker på från början om Camarillan var en klan och rimligtvis kunde kollat upp det innan sitt första inlägg. Men visst jag hade kunnat köpa den tankeprocessen, men 90 sekunder?

Nä jag tror att den grejen var fejk. Folk som ljuger vill jag rösta ut, min röst ligger kvar.

Björn den gode

Swashbuckler
mera utbildning

Jag kom på en annan sak som jag vill ta upp, och det är att det i det här spelet är bra att lita på folk.

Det finns flera anledningar till att paranoia brukar spruta även kring i vanliga fall ganska sansade personer. Den första är att spelet går ut på att hitta vilka som inte går att lita på. Den andra är att man blir mer sårbar om man litar på folk, det känns mycket jobbigare efteråt om man förlorat för att man blivit grundlurad än för att man inte lyckades övertyga byn om att den tredje man bytte till var just den som dom verkligen borde hängt på att lyncha, när det efteråt visat sig att byn dött för att den aldrig riktigt lyckades ena sig och gav ulvarna för stor indirekt makt i omröstningarna.

Men det här är dåligt, nästan lika mycket som det är viktigt att hitta vilka det inte går att lita på så är det att hitta vilka som går att lita på.

För att dra en parallell till ett annat spel med mycket paranoia så tänker jag skriva lite om Diplomacy (Min poäng är dock redan gjord så det är ok att inte läsa mitt upplysande exempel om man redan förstått vad jag menar.)
Ett väldigt vanligt nybörjarmisstag är att man litar för mycket på en annan spelare. Alla nybörjare har fått höra att man inte ska lita på folk i Diplomacy, men när man sen står där mot någon som har övat sig i åratal på att få folk att lita på henne, så är det svårt att stå emot. När hon dessutom verkar göra drag som gynnar nybörjaren, aldrig ljuger och fortsätter att föreslå saker som är bra, ni är till och med lika stora på brädet, så är det sjukt svårt att inte sätta sin tillit helt till denna goda samarit.

Det slutar förstås alltid med att nybörjaren när det närmar sig slutet får en brutal kniv i ryggen och snabbt faller ihop som ett korthus då andra hoppar på från andra hållet, och nybörjaren plötsligt utan vänner inte har tillräckligt med taktisk kunskap för att spela försvar vettigt.

Efter ett eller ibland ett par sådana partier så kommer nybörjaren ofta in i nästa fas i utvecklingen, paranoia. Det gör ont att bli lurad så nu litar han inte på någon. Vid varje överenskommelse så gör han något drag som inte var som den allierade och han hade kommit överens om, han vill visa att han lärt sig sin läxa och är nu paranoid mot alla.

Många spelare blir kvar här väldigt länge, en del för alltid, saken är nämligen att takitken inte är helt dålig, om man är en bra taktiker så kan man komma ganska långt på att inte lita på folk och alltid bara ha kortsiktiga (oftast 1 drag) pakter.

Men en sån spelare går av förklariga skäl inte att samarbeta med någon längre stund, och är därför inte så framgångsrik som vissa andra. För Diplomacy handlar förutom taktiken och att övertyga folk om att du har rätt, väldigt mycket om att kunna avgöra vem man kan lita på. 2 som litar på varandra kommer alltid att kunna döda en tredje, men ofta krävs det att dom litar på varandra.
Jag upplever att i varulvsspel så är det fler som är i paranoiafasen än puppetfasen (som nybörjare med den första mentaliteten brukar kallas), men jag hoppas att fler kan ta steget till nästa nivå.

Det är klart att det kommer kännas lite jobbigt om Basenanji visar sig vara ulv och det är klart att man konstant måste omvärdera vem som går att lita på. Men hamnar man i tankesättet "ARGH! Alla andra verkar ju onda, jag kan inte lita på någon!" så har man misslyckats och bör läsa om ett gäng inlägg med en vänligare inställning till texten. Och även om man inte är så extremt illa ute så tror jag många skulle tjäna på att vara mindre paranoida, inte mer.

Basenanji

Postd20modernist
Det kan vara en obetydlig detalj, men i ditt inlägg ser det ut som att det gick tre minuter mellan Paxens inlägg?

Isf kanske han gjorde precis som du gissar: gick tillbaka och kollade.

Men ändå! Det här är exemplartat spel av Björn den Store! Precis så här ska man läsa det som skrivs. Så där nära texterna och så där nördigt och noggrannt.

Bra Björn!

(Jag vill dock kolla upp korrespondensen mellan Recca, Vimes och !Paxen lite mer innan jag flyttar min röst från Vildkatt, vi hörs senare)

!Paxen

Swashbuckler
Björn den gode said:
Jag håller med om att Möller är en bra röst. Han ser just nu mest ut som en varulv som fick panik då han insåg att ingen av hans varulspolare svarat på PM och kanske nu skulle bli misstänkta bara för att dom inte verkade vara aktiva idag. Hade jag trott att Möller var någon som lätt fick panik eller jag inte fått andra indikationer så hade jag bytt min röst nu.

Men det här är skumt:

!Paxen said:
Recca said:
Vimes said:
Paxy, det kommer! Jag sitter i bilen och surfar lite på plattan. Har läs allt men inte riktigt kunnat skriva ordentligt. Ska sätta mig vid ett ordentligt tangentbord när jag kommer hem.
Dålig ursäkt. Jag sitter med en mobil. Du har en läsplatta och klagar på skrivyta!
Vafan, jag tolkade det som att han körde, men då skulle han ju inte sitta med sin padda och surfa. Nu vill jag verkligen att Vimes ska tala
när tolkade paxen det som att han körde? Det är ju inte som att det finns ett inlägg emellan där Paxen säger: "Ok, då kan du vänta tills du kommer hem.". Men det låter ju på hans inlägg precis som om han sagt det, en förklaring skulle kunna vara att han har sagt det men någon annan stans, typ "Äsch så hade Vimes en bra anledning att inte svara, han kör bil", och vilka är det som kan prata om spelet någon annan stans?
Varför måste jag ha skrivit om att han sitter i en bil, för att ha trott att han har gjorde det? Kan jag inte, privat, tänkt "Okej, han sitter i en bil och kör. Vi får se när han kommer hem.."?

Men den här sekvensen är skummare:
!Paxen 19:53 said:
Men, WTF!? Alltså, jag måste vara helt jävla dum i huvudet, men bör vi inte försöka hålla klanerna hemliga? Liksom, jag förstår att ulvarna troligtvis har klaner (eller hur..? Det är inget jag missar?) men är det inte dumt att bara avslöja vilken klan man tillhör direkt?
!Paxen 19:56 said:
vafan, blandar ihop Camarillan med klan.. Tänker bara bybo -.-
vad är det som är skumt kan man då fråga sig. Är det att !Paxen inte har koll på fluffet? Nej, det är inte skumt, men det skumma är att det här känns planerat. Jag vet inte varför men antagligen för att verka vara aktiv utan att säga något, hans "ihopblandande" känns medvetet.

Det är följande jag inte får ihop. 19:53 så tänker !Paxen "Vad i helvete, dom har gått ut och börjat avslöja sina klaner, både Vimes och Cassius har ju sagt nu att dom tillhör Camarillan", !Paxen tror alltså att Camarillan är en klan, han är dessutom så säker så att han tycker det verkar troligare att något så märkligt har hänt som att Vimes och Cassius avslöjat sin klan än att det inte skulle vara en klan.

1 minut senare får han det här svaret:
Cassius said:
Det är väl ingen som har outat sin klan?
Direkt, ungefär inom 90 sekunder, om vi antar att !Paxen också fick 30 sekunder på sig att skriva så vet !Paxen exakt vilket misstag han begått. Hade Cassius skrivit: "Camarillan är ingen klan" så hade det varit naturligt, hade !Paxen svarat "Jo! du gör ju det i ditt förra inlägg!!!" så hade det också varit naturligt, hade !Paxen tänkt "eh vadå, gjorde han inte det alldeles nyss? Gått tillbaka och läst inläggen igen, konstaterat att det måste vara något han missat eftersom det ju var Cassius själv som påpekade det, tänkt att hm fan var Camarillan en klan eller var det nåt annat? Scrollat tillbaka till startinlägget, plockat up spoilertaggen, insett att Camarillan inte var en klan, scrollat tillbaka och skrivit "vafan, blandar ihop Camarillan med klan.. Tänker bara bybo -.-" så hade jag nog också kunnat köpa det, även om han då nog ändå måste ha varit lite osäker på från början om Camarillan var en klan och rimligtvis kunde kollat upp det innan sitt första inlägg. Men visst jag hade kunnat köpa den tankeprocessen, men 90 sekunder?

Nä jag tror att den grejen var fejk. Folk som ljuger vill jag rösta ut, min röst ligger kvar.
Jag gick tillbaka till det jag hade skrivit, för att jag såg att det fanns ett nytt inlägg, vilket var Cassius inlägg. Läste snabbt igenom Roll-PM och såg vilket fel jag gjorde. Så, jag hade nog inte insett att det var fel så snabbt om inte Cassius var snabb och skrev. Att skriva själva inlägget tog ju inte så jävla lång tid, då jag skrev det första jag tänkte på.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Har nu börjat läsa ifatt de i tråden efter att haft en lugn och avkopplande söndag på golfbanan. Kommer svara på de saker jag noterar medan jag läser igenom tråden. Så vissa saker kanske redan har blivit besvarade av andra redan.
Basenanji said:
Möller said:
Meh. Lite löst va? Ulvarna kan ju bara skriva ett första, rätt innehållslöst inlägg där de t.ex. presenterar sin VtM- och varulvsspelserfarenhet så slipper de undan din radar. Medan de som, tja, är och spelar rollspel såhär på helgen blir misstänkta helt utan rimlig anledning.
Jo, visst så kan det ju vara. Och det kan också vara så att varulvarna har meddelat sig innan starten tack vare Mukwas nedräkning.

Men ändå, jag tror faktiskt att de drar sig för att skriva i början innan de har lagt upp någon sorts strategi. Eller, att den första tiden i den här rundan kommer vara intressant att analysera.
Kan av erfarenhet säga att ulvarna sällan sitter och väntar med att skriva inlägg eftersom de inte vill dra till sig uppmärksamhet.
Att du Basse kommer med denna teori tycker jag är väldigt underligt och sen begriper jag mig inte rikigt på ditt mastodont inlägg ovan där du mer eller mindre kastar ur dig gamal skåpmat som de flersta som kört varulvsspelet känner till.

Vicotnik

Den onde
Staff member
!Paxen said:
Jag brukar ju tänka mig att ulvarna är 1/3 av deltagarna, men i som det är nu så har ulvarna, med tanke på antalet spelare, ett underlag. Tror vi att dom har förmågor?
Jag kan mycket väl tänka mig att ulvarna har förmågor. Detta baserar jag på startinlägget från Mukwa där han går igenom de klaner som kan finnas med i spel och vilka vampyraspekter som är knutna till respektive klan.
Utöver detta så har jag för mig att mukwas spel brukar innehålla en hel del förmågor.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Basenanji said:
Det är svårare för en varulv att behöva vara aktiv och skriva än att bara vara tyst. That's my logic.
Håller inte med dig om att det är svårt att vara aktiv som ulv, det svåra som ulv är att komma med teorier och egna ideer, inte att skriva. Att du sedan det första du gör är att skriver ett väldigt stort inlägg och samtidigt påpekar att varulvar troligtvis sitter tysta för att snacka sig samman får mig att reagera.
Nu är det bra länge sedan jag spelade som ulv, men jag burkar göra så att jag drar iväg ett pm till de andra som är ulvar och ber dem kontakta mig på en mailadress var på jag sedan var eftersom de övriga ulvarna kommer in i spelet synkar samman oss så att samtliga ulvar kan komma i kontakt med varandra. Och eftersom det ibland har tagit flera timmar (12+) innan samtliga är med så är man aktiv och skriver itråden. Så att ulvarna sitter och ruvar och väntar på bättre tider har jag väldigt svårt att tro på.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Björn den gode said:
P.S
Björn den gode said:
Ni som spelat med mig tidigare vet att jag i vanliga fall är ganska blyg, och i början brukar ha en väldigt försiktig och avvaktande spelstil
Det här tog jag med som ett exempel på en dålig lögn. Det hade säkerligen gett mig en del att analysera vilka av dom gamla spelarna som hade protesterat och hur, men det hade också gjort att jag själv helt i onödan gjort mig misstänkt, genom att använda en lögn vilket alltid är, kan och bör vara misstänkt.
D.S
Ja, jag kan säga att jag direkt reagerade på detta, du är inte precis någon som går försiktigt fram. Hur som heslt kul att du åter igen är med, det var ett tag sen sist.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Björn den gode said:
Då ska vi se om det går bra att skriva från mobilen... ville bara säga att jag håller med här, det verkar som att paxen fått för sig att han överlever längre om han spelar som en ulv? eller vad i hela friden står 5050 för? Om det nu är som det låter så kan jag gärna hänga paxen om inte annat i rent uppfostringssyfte... Röst: !paxen
Som jag har förstått !Paxens taktik så är det att spela på ett sånt sätt att han aldrig grönar sig så att säga. Detta för att göra det enklare för sig ifall han skulle spela ulv vid något tillfälle. Dvs !Paxen spelar inte optimalt som bybo för att sedan ha något att skylla på om han blir ulv.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Recca said:
Med min fluffkunskap så tror jag att generation är indikativ för förmåga på så vis att en låg generation med större sannolikhet innebär mäktigare förmåga än om generationen hos vederbörande är hög, därför tror jag att det kan vara smart att gå ut med klan i första hand om man är drevad mot. Det är också klan som minst en av ulvarna kommer vara tvungna att ljuga om skulle jag tippa på (antagligen fler). Vad tror ni om det?
Jag anser att det är upp till var och en om de vill gå ut med någon info vid drev och vilken info de går ut med. Men de ska motivera varför de väljer att gå ut med det.

Vimes

Spenderar tid på Casino Svensk
BDG rekomenderas att kolla in tidigare spel där Paxen varit med. Det vore jävligt synd om Björn är bybo och amväder den där hjärnan han har till att jaga en helt random bybopaxen hela spelet.

Basenanji

Postd20modernist
Och jag tror precis som BDG att det är en väldigt destruktiv stil.

Jag röstade och drevade aktivt mot !Paxen förra spelet av den enkla anledningen att en sådan spelstil är så otroligt lätt att använda sig av som ulv.

Så – on the contrary – så tror jag att hans stil är dålig oavsett om han är ulv eller inte. Den är inte bra för byn och han får uppmärksamhet på en gång.

Nej, jag håller med BDG om att alla bybor ska försöka visa upp för de andra att de är gröna. I min värld är det vettigare att visa sig grön så att vi kan utesluta oskyldiga deltagare istället för att behöva jaga efter det fåtal som är ulvar.

!Paxens spelstil är skum och konverstaionerna med Recca och Vimes är också skumma. Nu lägger jag en röst på !Paxen för att han i mina ögon har seglat upp som den mest troliga kandidaten.

Röst: !Paxen

Vimes

Jag noterar vidare att Möller nu gjort två saker i spelet: klagat på Basses start (han får gärna utveckla sig där, fortfarande) och frågat om klandicipliner. Det är inte direkt så att det sprutar konstruktiva grejer ur honom... Har han ens röstat?

Recca å sin sida har slängt dåligt underbyggda röster och fluffunderingar omkring sig. Jag brukar tycka att Recca är vass, en det är ju inget här som blixtrat till direkt.

Vimes

Jag skulle bedöma det vara ungefär 25% chans att Paxen är ulv. Oavsett hur han spelar typ. Finns det verkligen inga andra alternativ för mig kan jag tänka mig att rösta ut honom bara för att bli av med galenskap i tråden, men jag tycker lite det är ett waste of energy att jaga honom för hans spelstil.

Xyas

Swashbuckler
Björn den gode said:
paranoia om !paxen
Jag ser verkligen inte det skumma i ditt førsta exempel. Menar du att !paxen och Vimes ær ulvar ihop då?

Det motsæger du sedan sjælv i ditt andra exempel dær !paxen, enligt dig, reagerar på att Vimes har outat klan? (eller låtsas att han gør det?)

Næ, det hær kænns i bæsta fall som ogenomtænkt (vilket ær ok och rimligt nu i førsta rundan) eller i værsta fall som en ulv som hugger på vilken øppning før att rikta misstankar mot bybor han æn kan få.