World of *fnutt*Darkness*fnutt*
.ska ju ingå i World of Darkness, men frågan jag ställer mig är "where the **** is the darkness!?".
Det är samma fråga jag ställer mig i alla WoD-spel jag testat (Werewolf, Vampire, Mage)... Chtulhu gör i mina ögon ett mycket bättre jobb både på att vara mörkt och på att vara skrämmande.
Vampire ska ju vara "Personal Horror", gissningsvis något liknande den ångest de stackars vampyrerna känner i Anne Rices böcker. ("åh nej, jag är ett monster... *bita*sluurp*... å nej, jag har dödat igen!, *mmm*smaskens* /images/icons/wink.gif) men jag har bara sett det spelas som hack'n'slay med superhjältar (eh,"skurkar") eller som politiska intriger (mellan superhjä*host*skurkar). Inget mörkt där... Visst, taskigt för människorna att de inte längre är överst i näringskedjan men det gör det ju inte så mycket mörkare för karaktärerna (som utgör den nya toppen).
Mage är inte det minsta mörkt, ens med god vilja... Återigen är det kanske litet jobbigt för människorna att det finns en dold härskande klass men för karaktärer ur den dolda härskande klassen är det ju inget problem... Magi behöver ju inte ens se människor som snacks så de har inte ens någon anledning till ångest.
Werewolf är, som du säger, inte särskilt mörkt. Visst är premissen (att de grundläggande naturkrafterna är obalanserande) kanske en aning nedslående men i spelet verkar detta översättas till "detta är ert party, där borta är skurkarna, buss på"... inte mörkare än star wars...
Jämför detta med t.ex Chtulhu, där människorna är rätt oviktiga i "the big picture" och löper en ständig risk av att bli trampade på av hemska saker bortifrån... Karaktärerna har inger chans att vinna... de kan enbart hoppas lindra skadorna för resten av människorna en aning genom att offra sitt eget liv eller mentala hälsa i en fåfäng kamp. Det är mörkt!
Vill inte såga någons favvo-spel här, men även om de kan vara spelvärda roliga spel så fattar jag inte varför de skulle förtjäna att kallas mörka. Vill någon förklara?