Re: World of *fnutt*Darkness*fnutt*
Vampire är, enligt J. Achilli själv, "Gothic Personal Horror", och för att använda hans ord - "that's gothic, not goth". Ångest inför att döda är alldeles utmärkt drama, men den riktiga skräcken har mera att göra med att du har Besten inom dig - ett djuriskt medvetande inställt på ren förstörelse. Någon håller med andra ord på att ta över din skalle, och i slutändan vinner han alltid.
mjo... men det ändrar ju inte det faktum att man är en superhjälte som intrigerar och slåss mot andra superhjältar... eller att "förlora till besten" innebär att man blir mäktigare, kan intrigera hårdare och slåss mer...
Det tråkiga IMHO är att den mörka komponenten, i bästa fall, finns i spelarens huvud, inte i spelvärlden i stort. Dessutom fungerar det bara för en liten delmängd av alla karaktärer. Vampyrer som trivs med det eller inte bryr sig får inga problem eller "personal horror", vad jag märkt...
Jag spelade en varulf i DoD en gång som hade högvis med "gothic personal horror" över att vara ett monster och vara tvungen att äta människor... Detta var ju helt upp till mig som spelare att leva mig in i, spelvärlden gav inget stöd för det... vilket jag inte tycker den gör i Vampire heller. Man kan spela mörkt där, men det är lättare att spela ljust (eller grått).
Jämför med detta med Gemini (dödliga strider, sjukdomar, förlorad värld) eller CoC (övermäktiga motståndare, fåfäng kamp, sanity)... spel där man säkert _kan_ spela "ljust" men det kräver en avsevärd ansträngning.
Det finns egentligen ingenting i Vampire som säger att vampyrer är mäktigare eller "högre i näringskedjan" än människorna.
De jagar och äter människor! Det är rätt exakt vad "högre i näringskedjan innebär...
Med ditt resonemang kan man undra huruvida lejonen är högre i näringskedjan än bufflarna (eller vad de nu äter)... Bufflarna är ju så många fler och skulle om de samarbetade lätt kunna besegra lejonen...
Tänk dig att vampyrerna är som myggor som surrar runt människosamhället. Ibland slår de sig ner och dricker blod.
Ah, men en mygga är en lätt mosbar parasit... det minsta barn kan döda den utan ansträngning... Detta rimmar illa med vampyrernas mängder av superkrafter.
Å andra sidan, gäller inte det här för alla rollspel? "Här är ert äventyrargäng/era investigators/er samling polare/er Delta Green-cell/ert coterie/er flock, här har vi någonting som ni vill samarbeta för att göra något åt - sätt igång."
I cthulhu är det mer "detta är er grupp... ÅH NEJ! Där borta är skurkarna! FLY!"...
Det är precis lika viktigt i Werewolf som i andra rollspel att ta reda på vilken form motståndet (ex. Wyrmen, Weavern, vampyrer, andra varulvar, etc.) tar och hur man ska gå till väga för att bekämpa den.
Nja... ofta funkar råstyrka rätt bra...