Nekromanti western, men flytta den inte till det forumet

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Öl och realism

"Men samtidigt är det mycket simpelt att använda generiska system (GURPS, Fuzion, Unisystem) till allt, och sedan frångå systemet och koncentrera sig på agerandet."

Regler som inte används är som öl som inte dricks. Frångår man systemet så är det fel på det. Måhända att man har en trevlig sammankomst i övrigt, men en äcklig öl är alltid en äcklig öl.

"Innan NeoTech köptes in till min första spelförening var det aldrig någon som dillade om realism hit eller dit, vare sig i Traveller, AD&D, Mutant, Drakar och Demoner eller något annat spel mellan himmel och jord. Men efter det att NeoTech kom (och nu är ju iofs Palladium äldre) så började folk prata om "realism" hit och dit."

Möjligen ditt folk. Hos mitt folk kom realismtjofräset in på grund av det föredömligt enkla Cyberpunk 2013 och det mindre föredömligt enkla Mutant 2.

"Men låt höra - vad tusan är "realism" i rollspel?"

Mycket enkelt: det är likt verkligheten. Slår man på någon så kan man förvänta sig att personen tar skada som i verkligheten, istället för att bli av med livspopäng, turpoäng eller vad man nu vill kalla dem. En person i spelet är såpass kompetent att personen klarar av det personen antas syssla med. Saker uppför sig som i verkligheten, så att atombomber inte har en sprängradie på femton meter och bibliotekarier inte blir bättre på att slåss av en universitetskurs i retorik. Et cetera. Allt detta hjälper i alla fall mig att leva mig in i miljön.

Kruxet tillkommer när man för in uppenbart övernaturliga element, som superhjältar, superhjältar i gåffkläder, superhjältar i fjantasykläder, superhjältinnor i japanska skolflicksuniformer eller superhjältar i rymddräkt. Men även där kan man faktiskt få in någon slags realism, fast då i form av konsekvens med miljöns bakgrund. I så fall hjälper bakgrunden till att göra det orealistiska trovärdigt. Då kan man känna att det finns en realism, och därmed blir det lättare att leva sig in i miljön (igen).

Det omvända har jag större problem med. När världen försöker bortförklara varför reglerna uppför sig som de gör, istället för att reglerna försöker simulera hur världen fungerar, då tappar jag väldigt lätt trovärdighetskänslan. Då känns det orealistiskt.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Ingen anklagelse, bara förklaring.

Som sagt. JAG tyckte att mina slutord räckte för att markera att det inte var en diss. Puss på dig med.

Foggmock - som tror att Arvidos är kär i Elin
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja, liksom hallåååå.. [nt]

Here is the house
Where it all happens
Those tender moments
Under this roof
Body and soul come together
As we come closer together
And is it happens
It happens here in this house

And I feel your warmth
And it feels like home
And there's someone
Calling on the telephone
Let's stay home
It's cold outside
And I have so much
To confide to you

With or without words
I'll confide everything

Here is the house
Where it all happens
Those tender moments
Under this roof
Body and soul come together
As we come closer together
And as it happens
It happens here in this house

So we stay at home
And I'm by your side
And you know
What's going on inside
Inside my heart
Inside this house
And I just want to
Let it out for you

And I feel your warmth
And it feels like home
And I feel your warmth
And it feels like home

Here is the house
Where it all happens
Those tender moments
Under this roof
Body and soul come together
As we come closer together
And as it happens
It happens here in this house



--Here is the House
Depeche Mode
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Boot Hill

Den första utgåvan av Boot Hill saknade varje tillstymmelse till levels. Å andra sidan hade man i princip bara stats så man kunde köra saloon-slagsmål och shoot-outs.

Den andra utgåvan ab Boot Hill hade ett enkelt skillbaserat system.

erik
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Och det kommer från...

"Jag gillar inte färdighetsslag med en tärning. De har en kass fördelning som ger sjuka effekter."
Och det kommer från killen som startade en tävling där en regel var "Bara en enda tärning (av valfri typ) får användas."?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som påpekar
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Och det kommer från...

Och det kommer från killen som startade en tävling där en regel var "Bara en enda tärning (av valfri typ) får användas."?
Jo, men det finns sätt att få en vettig fördelning ändå.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Det var inte jag!

"De har en kass fördelning som ger sjuka effekter."

Ytterligare ett bevis på rövkluvenhetsteorin. Jag förstår inte varför en rak fördelning skulle vara så kass, och jag kan inte se vilka sjuka effekter som det skulle få.
 
Top