Re: Säger krank något om något?
Måns said:
Jag tror inte att jag förstår hur man isf ska spela.
Genom att väga vinst mot risk?
Jag har en teori, som sagt. Den kan vara felaktig.
Såhär tänker jag just nu:
a) I början av spelet har vi i stort sett ingenting att gå på. Vårt jobb är då att
skapa saker att
senare analysera. I första rundan hittar man väldigt sällan eller aldrig några skurkar. I andra rundan kan man analysera den första rundans drev, röstmönster och aktivitet. I tredje har vi runda 1 och 2, etc.
b) Samtidigt har vi ett implicit mål att göra det så svårt som möjligt för skurkarna att ljuga. Det betyder, som jag ser det, att vi minimerar mängd information som ges publikt. Ju mer information kring roller vi ger ut, desto bättre koll för skurkarna dels på vad som finns att claima (och kan därmed falsk-claima det ingen annan claimat) och dels på ungefär vilka roller/krafter som finns.
c) Senare i spelet kommer det att finnas färdig information att analysera. Då behöver vi inte på samma sätt anstränga oss för att producera information. Då kommer dreven mer och mer att handla om de vi faktiskt tror är skurkar. (För ärligt talat, den som är ens någorlunda säker just nu är full av skit)
d) Men, nu i början bör vi skapa drev mer eller mindre bara
för att skapa drev. Eftersom drevskapandet och följandet i sig ger oss information. Leaders and followers, vem som argumenterar, och så vidare.
Så tänker jag. Jag menar inte att det är absolut eller objektivt rätt, men det är så det känns just nu.