Nekromanti Westerngenrer

Riddaren

Swashbuckler
Vad finns det egentligen för Westerngenrer, och vad är typiskt för dem?

Alla vet väl åtminstone vad Spaghettiwestern är? Intriger mellan personerna i samma sällskap... Men mer? Vad finns?

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

dream

Hero
Sexy Western

Ahh... Sexy Western. Denna paradgenre är klart kool. Du tar en stereotyp hjälteman, några lyckliga horor samt ett antal skurkar. mixa i lagom doser, och kom för all del ihåg att ha med många omotiverade sexscener... ;)
Jag tror faktiskt att detta skulle kunna funka i rollspelssammanhang också.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Rosen

Myrmidon
Re: Dvärg Western

Finns ju helsvensk lingonwestern (lingonvästern?) från 60-talet, och det har väl gjorts lite riswestern i Hong Kong. Undrar vad English Bob hade sagt om det...

Generellt är väl "sexy western" annars ett bättre exempel på egentliga subgenrer... En annan myskovariant som åtminstone blommade lite i serietidningar på 60-talet var... öh, maskwestern eller vad man nu ska kalla det - <I>maskerade</I> westernhjältar med hemlig identitet (minner mig på rak arm Durango Kid, Röda (nånting), Spökryttaren och Vigilante). De var antagligen plagiat på Lone Ranger, fast Zorro kan ha spökat lite i bakgrunden också.

--
Åke

Örnie_UBBT

Swordsman
Tja, om vi pratar filmgenrer brukar ju rullarna från 30- och 40-talen kallas “traditional western”. En del filmvetare har identifierat vad de kallar “revisionist western”, alltså westernfilmer som på ett eller annat sätt ifrågasätter den traditionella westerns alla stereotyper - ett förhållningssätt som inleddes med Fred Zinnemans High Noon (Sheriffen, 1952), men som i modern tid kanske är mest bekant i filmer som The Shootist (Don Siegel, 1976) och Unforgiven (Clint Eastwood, 1992) - fast utan att ge sig in på några avanverade genreteoretiska resonemang kan man ju fråga sig om detta är en genre t ex på samma sätt som spaghettiwestern (och jag frågar mig också om intrigerande mellan huvudpersonerna är det avgörande genrekriteriet där - när det gäller filmens spaghettiwestern kan jag komma på andra kriterier som verkar mer relevanta).

Litterärt finns det ju också den oförglömliga cowpunk-genren, ett samlingsman för horror- & sf-western-crossovers, odödliggjort i antologin Razored Saddles från 1990...ockult/horrorwestern verkar också vara poppis i seriernas värld, med bl a Joe R Lansdales två minierier om Jonah Hex (Two-gun Mojo och Riders of the Worm and Such) och Jeff Mariottes två Desperadoes-miniserier...

Och, som sagt, dvärgwestern...;-)

mvh
Örnie

Nightowl

Champion

Det fanns en hel serie Marvel-hjältar som höll till (geografiskt och tidsmässigt) i Vilda Västern. En del hade till och med "superkrafter" - om Lightning Kid kunde man t.ex. ha sagt att han BOKSTAVLIGEN drog snabbare än sin egen skugga.

Förutom vad som kallades "cowpunk" i ett brev ovan, finns "western horror" sedan länge, dels som en serie usla crossovers a la "Billy the Kid meets Dracula", dels i form av spökhistorier av den sorten som Manly Made Wellman skrev, även om de ofta utspelas "back east" - både Appalacherna och New England har ju en rik vidskepelseflora att sno ifrån. ´Vad gäller Västern-SF, fanns långt innan dagens steampunk etc. den gamla kultserien Wild Wild West, som hade mycket litet att göra med filmen häromåret... Där var den riktiga inspirationen "James Bond i vilda västern", så megalomaniska skurkar och en massa gadgets var huvudingredienser - detta var mitt i värsta Bond-febern. Brisco County Jr. är visst (jag har inte sett ett enda avsnitt av den) influerad av den, fast jag vet inte om det räcker med två TV-serie för att skapa en sub-genre.

Och sedan har vi gladhurtig musikalvästern! Alla cowboyer har en massa glittrande krimskrams på kläderna (tänk på hur Marty McFly ser ut när Doc skall skicka tillbaka honom till Vilda Västern i "Tillbaka till framtiden III" - Doc hade nog växt upp med den sortens västernfilm, med tanke på sin ålder). Alla kan sjunga, och stämmer upp i sång titt som tätt. :)

Attberopå komik, så har vi ju Terence Hills och Bud Spencers allt annat än jätteseriösa europeiska samproduktioner - Trinity och de där. En viss dos slapstick, mer fistfights än gunfights (fast det fattas inte heller), inte lika moraliskt som John Wayne men mer än Clint Eastwood...

Jag har faktiskt en gång i urtiden sett en film som kombinerade de två sista exemplen; jag minns väldigt lite, men tror den hette "Little Rita"; det gjorde i alla fall huvudpersonen, en kortvuxen kvinnlig gunslinger uppfostrad av ädla (om än karikerade) indianer.

Nightowl-trivia: Denna film har avsatt spår i ett av Nightowls fåtaliga konventsäventyr - men INTE till Western. Men det gamla Mutant-äventyret från MittKon för några eoner sedan, "Fem red mot norr", innehåller faktiskt en SLP kalkerad på indianhövdingen i den filmen...

Nightowl, sjukledig. J-la hosta!

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Nightowl

Champion
Re: Sexy Western

"Jag tror faktiskt att detta skulle kunna funka i rollspelssammanhang också."
Yess! Lajv! ;-)

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Mini

Veteran

Var hälsad.
Jag misstänker att filmen "Little Rita" har fått titlen "Vildast i Western" på svenska. Jag köpte den för ett tag sen, men har inte lyckats se den än. Musikal och western är två saker som inte ska sammanföras.
Ha det gott

Mini

Mini

Veteran
Re: Sexy Western

Samma tanke slog mig.
Grattis till årets klockrenaste kommentar.
Ha det gott.

Mini

chrull

Stockholm Kartell
ot

humma.. nåja.. mitt playelf lajv slår nog sexy western :o)

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

neuter

Swordsman

Annars har det gjorts en köttbulle-western någon gång på 90-talet i Sverige. In tribute till de gamla Spaghetti-western.

"Soylent Green is people!"