Re: Dvärg Western
Det fanns en hel serie Marvel-hjältar som höll till (geografiskt och tidsmässigt) i Vilda Västern. En del hade till och med "superkrafter" - om Lightning Kid kunde man t.ex. ha sagt att han BOKSTAVLIGEN drog snabbare än sin egen skugga.
Förutom vad som kallades "cowpunk" i ett brev ovan, finns "western horror" sedan länge, dels som en serie usla crossovers a la "Billy the Kid meets Dracula", dels i form av spökhistorier av den sorten som Manly Made Wellman skrev, även om de ofta utspelas "back east" - både Appalacherna och New England har ju en rik vidskepelseflora att sno ifrån. ´Vad gäller Västern-SF, fanns långt innan dagens steampunk etc. den gamla kultserien Wild Wild West, som hade mycket litet att göra med filmen häromåret... Där var den riktiga inspirationen "James Bond i vilda västern", så megalomaniska skurkar och en massa gadgets var huvudingredienser - detta var mitt i värsta Bond-febern. Brisco County Jr. är visst (jag har inte sett ett enda avsnitt av den) influerad av den, fast jag vet inte om det räcker med två TV-serie för att skapa en sub-genre.
Och sedan har vi gladhurtig musikalvästern! Alla cowboyer har en massa glittrande krimskrams på kläderna (tänk på hur Marty McFly ser ut när Doc skall skicka tillbaka honom till Vilda Västern i "Tillbaka till framtiden III" - Doc hade nog växt upp med den sortens västernfilm, med tanke på sin ålder). Alla kan sjunga, och stämmer upp i sång titt som tätt.
Attberopå komik, så har vi ju Terence Hills och Bud Spencers allt annat än jätteseriösa europeiska samproduktioner - Trinity och de där. En viss dos slapstick, mer fistfights än gunfights (fast det fattas inte heller), inte lika moraliskt som John Wayne men mer än Clint Eastwood...
Jag har faktiskt en gång i urtiden sett en film som kombinerade de två sista exemplen; jag minns väldigt lite, men tror den hette "Little Rita"; det gjorde i alla fall huvudpersonen, en kortvuxen kvinnlig gunslinger uppfostrad av ädla (om än karikerade) indianer.
Nightowl-trivia: Denna film har avsatt spår i ett av Nightowls fåtaliga konventsäventyr - men INTE till Western. Men det gamla Mutant-äventyret från MittKon för några eoner sedan, "Fem red mot norr", innehåller faktiskt en SLP kalkerad på indianhövdingen i den filmen...
Nightowl, sjukledig. J-la hosta!
We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!