Nekromanti WFRP 2nd - Hjälp: Frågor och svar

solvebring

Superhero
Jag har såklart lite frågor nu när det ska pluggas WFRP på min front. Eller - just nu - i alla fall en fråga. Nej, två till och med. Så jag får väl helt enkelt skapa en tråd där jag en tid framöver kan posta alla mina frågor och förhoppningsvis få svar. Andra som vill bruka den för sitt WFRP 2nd-spelande är naturligtvis lika välkomna att använda den de också. Nåväl...

1. Current på characteristics: Vad tusan är den raden till för? Start är ju kort och gott startvärdet, Advance är plusmodifikationer allteftersom man utvecklas, ja. Current då? Är det sammanräkningen och det totala, nuvarande värdet av Start + Advance?
Det är i alla fall vad jag antagit men jag vill vara på den säkra sidan.

2. Hur ordnar du ditt Advance scheme? Vad jag fattar så är Advance scheme förteckningen för var du kan göra för avancerande i det yrke du har. Detta står ju på vart och ett av yrkena. När du höjt allt som ingår på ditt Advance scheme tillåts du byta yrke..?
Om det nu är rätt och inte helt missuppfattat hos mig här så undrar jag kort och gott hur du håller ordning på ditt Advance scheme.
Skriva av på kladdpapper?
Märka formuläret?
Använda markörer?
... Själv funderar jag att skriva in maxsumman av Advance litet i samma ruta som advancen skrivs in. Eller att dra streck i kanten på rutan. T.ex. 2 streck betyder två Advance = +10% eller +2.

rjonas

Hero
Current är start plus advance. Formulären blir kladdiga.

Jag har för mig att det kostar 100 xp att höja en ruta (5%) i advance scheme. Sen kostar det 100 xp att köpa en färdighet eller förmåga från listan. Det kostar 100 xp att byta klass (om det finns med på listan av exit-klasser). Det kostar 200 xp och SL-medgivande att byta till en icke exit-klass eller om du vill byta klass innan du avslutat nuvarande klass.

nominesine

Veteran
Current = Start + Advances

Om du börjar i en Karriär som erbjder dig att köpa WS+10, fullföljer den och sedan går vidare till en som erbjuder dig att köpa WS+15 har du bara 5% kvar att köpa. Därför måste du hålla reda på hur många gånger du höjt dina egenskaper förut. Därav systemet med Starter/Current.

Exempel:

Jag börjar med WS 33 och hoppar på en karriär som erbjuder mig att höja värdet med +15

Nu ser profilen ut så här:

WS
33
+15
33

När jag förtjänat mina första 100 Experince Points kan jag höja WS med +5. Profilen ser nu ut så här:

WS
33
+15
38

CapnZapp

Myrmidon
Hej Solve,

Denna fråga har ställts en miljon gånger förut, så den är definitivt befogad.

Idén i WFRP är att varje career erbjuder ett antal uppgraderingar, men att varje sådan måste köpas separat. Hur då anteckna detta på bästa sätt?

Start-raden: I teorin de värden du börjar spelet med, och därefter inga ändringar.
Advances-raden: Din potential; ditt maximum. Beror på och ändras med dina karriärsval.
Current-raden: Hur långt du kommit med dina uppgraderingar just nu.

Nominesine var något intressant på spåret, men exemplet han gav var orelaterat. Så låt oss börja om:

nominesine said:
Om du börjar i en Karriär som erbjder dig att köpa WS+10, fullföljer den och sedan går vidare till en som erbjuder dig att köpa WS+15 har du bara 5% kvar att köpa.
När jag börjar ser mina WS-värden ut så här:
WS
33 (Start)
+10 (Advance)
33 (Current)

Om jag lägger 100 xp på Weapon Skill ser det ut så här:
WS
33
+10
38

Vissa föredrar att sätta en liten "bock" för att indikera att jag plöjt ner en advance (100 xp):
WS
33
+10
38 ✓

...andra föredrar att vara utan (informationen finns ju i siffrorna). I mitt exempel använder jag bockarna, fast inte så mycket för pedagogikens skull som att det tog mig några minuter hitta en lämplig symbol :gremsmile: Många hemmagjorda karaktärsblad har plats för bockarna som en separat rad ovanför eller under värdet; såhär:
WS
33
+10

38

Nåväl. Åter till exemplet! Vi får 100 xp till:
WS
33
+10
✓✓
43

Och nu har vi "maxat ur" vår nuvarande career. Lås oss byta enligt Nominesines förslag:
WS
33
+15
✓✓
43

Notera att karriärsbytet bara påverkar advance-raden. Det är meningen det ska framstå att du nu har plats för ytterligare en advance; current är ju nu återigen lägre än start+advance.

Notera även att advance-raden för olika careers ersätter varandra och inte är kumulativa. Det är alltså inte så att dina två careers ger dig en potential för 10+15=+25.

En snabb flukt i careers-kapitlet ger för handen att +40 är maximum; dvs du kan förvänta dig att få köpa upp en viss characteristic med 800 xp. Större ökningar än så får ske på annat vis (magiska föremål etc).

Såhär skulle det bli efter ytterligare 100 xp:
WS
33
+15
✓✓✓
48

CapnZapp

Myrmidon
Förhoppningsvis besvarar ovanstående bägge dina frågor.

Men vis av erfarenheten lägger jag direkt till lite bonusinfo jag vet annars kommer som följdfråga som ett brev på posten :gremsmile:

** Det finns ett antal +5 till en characteristic talanger **
För Weapon Skill heter den Warrior Born (sidan 102) medan för exempelvis Fellowship gäller Suave (sid 101).
Precis som det står i regelboken är det enklast att modifiera start-raden; vilket ju låter dig nå ett högre current-värde även med samma career (advance-värde). Följer jag upp vårt exempel blir det:
WS
38
+15
✓✓✓
53

Notera att det i praktiken inte görs någon skillnad mellan att slå fram värdet 38 och att slå fram 33 och lägga på talangen. (Att slå högt vid framslagningen är ju fortfarande bättre, jag menar bara att vi inte skiljer fallen åt när vi antecknar våra rader).

** klurigheter med careers **

Låt oss illustrera med exemplet i startläget:
WS
33
+10

33

Notera den tomma raden för bockarna. Låt oss nu anta att vi lägger 100 xp på Weapon Skill, men att vi därefter byter career till Fisherman (sid 39) som har +0 WS. Då ser det ut så här:
WS
33
+0

38

Detta är ett exempel på att din current-rad faktiskt kan överstiga "det tillåtna" för din career. Detta därför att man aldrig kan förlora advances redan tagna.

Men det är även en illustration på någonting mer! Minns att vi bara tagit en av de två advances vårt första yrke låtit oss ta! Med andra ord: advances du inte tar innan du byter yrke går förlorade; dvs du kan inte ta en advance från en tidigare career.

I den situation vi är nu, dvs...
WS
33
+0

38

...kan vi inte höja WS mer, trots att vi tidigare kunnat det. För att kunna höja WS igen måste vi byta till ett yrke med WS +10 eller mera. (Eller givetvis om vi tar talangen Warrior Born; skaffar ett magiskt vapen eller dylikt)

solvebring

Superhero
Först och främst vill jag tacka er alla!

Jag tror jag ska vara med på noterna nu.
Start = Ja, obvious, startvärdet...
Advance = Det maximumvärde min career tillåter mig höja till.
Current = Det nuvarande värde jag har beroende på hur mycket jag tagit ut av min advance genom XP.

Och 100 XP är alltid värt ett advancesteg? Har iaf inte hittat något annat i boken och ni verkar inte heller säga något annat...?

CapnZapp

Myrmidon
solvebring said:
Och 100 XP är alltid värt ett advancesteg?
Det finns egentligen ingen orsak till att varje advance inte kostar 1 XP.

Men en fördel med lite större tal är ju dels att du kan dela ut typ 75 XP en kortare session och kanske 120 XP en lite längre eller mer dramatisk sådan. Och gillar man husregler kan man börja pilla med att differentiera priserna (vissa skills och andra advances är ju bättre än andra).

Men sådant är definitivt överkurs! :gremsmile:

solvebring

Superhero
Careers...

Careers - att slutföra och skaffa ny
Jag blir lite förvirrad när det gäller det här med careers.
Främst vad det handlar om att gå vidare och skaffa en ny.

Det står nämligen att för att skaffa en ny career så måste man uppfylla två krav:
1. XP - Först måste man ju ha 100 XP för att köpa sig en ny career (200 XP för sådana som inte tillhör ens career exits - vilka dessutom måste vara Basic careers).
2. Trappings - Sedan ska man också ha köpt in alla de trappings som den nya karriären kräver.
... Klart?

För samtidigt så nämner de saker som "when that career is completed", "when previous career is complete" etc.
Måste man dessutom fullborda och slutföra varje career också? De säger ju att det bara finns två krav, vilka är tillräcklig XP och den utrustning som krävs. Aldrig att man faktiskt måste slutföra sin förra karriär innan man byter. Fast är det så ändå, att man faktiskt måste ha fylla alla advances, skaffat alla skills och talents innan man får gå vidare?

Storuggla

Champion
Re: Careers...

"För samtidigt så nämner de saker som "when that career is completed", "when previous career is complete" etc.
Måste man dessutom fullborda och slutföra varje career också? De säger ju att det bara finns två krav, vilka är tillräcklig XP och den utrustning som krävs. Aldrig att man faktiskt måste slutföra sin förra karriär innan man byter. Fast är det så ändå, att man faktiskt måste ha fylla alla advances, skaffat alla skills och talents innan man får gå vidare?"

Under normal circumstances, you must finish a career in order to advance into a new one. This means buying all available advances and (in your second and subsequent careers) buying the skills and talents. The exception to this is explained in the sidebar on page 29. That option allows you to switch to Basic Career that's not one of your exits at any time, but it cost 200 xp instead of the normal 100 xp.
Ganska enkelt, rentav.

Storuggla, sidpuben serverar fulöl

solvebring

Superhero

Åh, supertack!
Aha, man måste alltså fulla alla advances, skills och talents i sin nuvarande career...

Vart i hela friden hittade du det?
... Känner förresten på mig att det kommer att stå i något stycke jag läst, vilken är än mer pinsamt.

Storuggla

Champion

"Vart i hela friden hittade du det?"

Jag mindes att min spelledare i WFRP sa att det var så när vi spelade och då är det bara så :gremwink:
Och sen googlade jag och hittade en FAQ.

Storuggla, men mest spelledare - tack Krister

solvebring

Superhero

Okej, där ser man. Jag har nämligen inte, vad jag kan minnas, stött på att man säger detta uttryckligen i regelboken. Fast jag kan ha missat det också, eller helt enkelt inte kommit dit än, trots att jag läst all careerfakta. Kanske möjligtvis är intryckt i GM-kapitlet eller i talents- och skillskapitlet.
Jag tyckte nämligen själv att det var konstigt om det inte var så, för då finns ju risken att folk byter careers hej vilt, vilket är helt... meningslöst bara. Blir mer struktur om man ser till att man går alla stegen i varje career.

CapnZapp

Myrmidon

Regelboken är erkänt ostrukturerad, vilket är synd just i ett så viktigt intro-moment.

Det närmaste du kommer (såvitt jag vet) är att regelboken beskriver möjligheten hoppa till en valfri basic career utan att slutföra din nuvarande career (200 xp, sid 29).

Då kan man argumentera att om man alltid kunnat hoppa hejvilt hade denna väg varit överflödig - och alltså att bara det att möjligheten är beskriven måste tyda på att dina career exits är i övrigt begränsade på något vis.

Se även längst ner på sid 27 - "When this happens, it is time to change careers".

---

Men givetvis innebär inte detta att jag inte håller med om att regelboken helt sonika glömt säga uttryckligen vad som måste varit fullständigt självklart för alla inblandade - nämligen att en av grunderna i hela systemet är att du måste slutföra en career (ta alla dess skills, talents och characteristics advances) innan dess exits "öppnas upp".

solvebring

Superhero
Skills...

Jag funderar på det här med multipla skills. Man kan ju köpa en skill upp till tre gånger, x2 (+10) x3 (+20). Jag antar att +10 och +20 kryssas i på formuläret då, kort och gott?
... Förresten, "Taken" kryssar man väl i om man har skillen, inget mer med det?

Nå, till mitt huvudsakliga grubbleri:
... För 100 xp köper man skills och talent när starting careeren är över. Samma kostnad gäller för att köpa en skill en gång till för att göra den multipel.
Hur funkar det då om jag har en skill från mina racial feats men också får den via starting careeren? Får jag +10 automatiskt i det fallet?

solvebring

Superhero
Strid

Ja, ännu en grej...
Nu har jag inte läst hela stridskapitlet, håller fortfarande på och kollar in skillsen och talentsen. Har väl kikat lite på det förbigående kan man säga.

Det är så att jag kommer att spela striderna utan figurer eller några markörer överhuvudtaget. Varför?
Tja, jag gillar inte att blanda in markörer. Jag gör det i D&D endast för att jag gjorde det från början plus att man i en strid med många deltagare och alla de olika stridsstegen som finns i D&D kan behöva en bra översikt. WFRP verkar ju klart enklare på det viset. Kort och gott, jag och de flesta av mina spelare tycker bättre om att visualisera själva än att låta några plastpluppar göra det åt oss.

Är det då någonting speciellt jag behöver tänka på om jag nu inte ska spela med markörer? Av vad jag har sett så verkar ju WFRP mycket vänligt för båda delarna - med markörer liksom utan - även om de nu visar sina exempel i boken med grid och markörer, men jag tänkte att någon kanske har några speciella erfaranheter...

CapnZapp

Myrmidon
Re: Skills...

solvebring said:
Jag funderar på det här med multipla skills. Man kan ju köpa en skill upp till tre gånger, x2 (+10) x3 (+20). Jag antar att +10 och +20 kryssas i på formuläret då, kort och gott?
... Förresten, "Taken" kryssar man väl i om man har skillen, inget mer med det?
Fick fundera rejät på vad du menade - sedan slog det mig att jag borde kolla upp det officiella karaktärsbladet i slutet på regelboken (på typ första gången på sju år!)...

Och ja, du har fattat helt rätt. :gremsmile:

solvebring said:
Nå, till mitt huvudsakliga grubbleri:
... För 100 xp köper man skills och talent när starting careeren är över. Samma kostnad gäller för att köpa en skill en gång till för att göra den multipel.
Hur funkar det då om jag har en skill från mina racial feats men också får den via starting careeren? Får jag +10 automatiskt i det fallet?
En bra fråga - också den ett exempel på vad som händer när reglerna inte är fullständiga...! :gremsmile:

Jo, du kan börja spelet med exempelvis Gossip +10 om du fått en och samma skill både för ras och career.

Notera dock att detta inte besvarar vad som händer för talents. Det finns ju ingen "Mastery" för talents.

Personligen kör jag den hårda skolan ( :gremsmile: ) Får du en och samma talang både från ras och career går du helt sonika miste om någon bonus; jag ger dig alltså ingen kompensation för att 1+1=1 i det här fallet.

CapnZapp

Myrmidon
Re: Strid

solvebring said:
Är det då någonting speciellt jag behöver tänka på om jag nu inte ska spela med markörer? Av vad jag har sett så verkar ju WFRP mycket vänligt för båda delarna - med markörer liksom utan - även om de nu visar sina exempel i boken med grid och markörer, men jag tänkte att någon kanske har några speciella erfaranheter...
v2 kan mycket väl spelas på gammalt hederligt rollspelsvis, dvs utan pluppar.

Med andra ord; har ni klarat er utan kartor och figurer i andra rollspel finns det inget i WFRPv2-reglerna som kräver annorlunda här.

Tips: Förr eller senare kommer du utbrista "men vad i helvete är en small template?!"

Lägg då på minnet att kolla upp sidan 145... :gremsmile: Inte för att det är viktigt med precision på exakta metern, men för att man som SL ju bör ha iallafall ett hum om hur stora explosioner konstruktörerna tänkt sig...

nominesine

Veteran

Fast till markörernas försvar... Jag har alltid försökt köra alla mina spel utan markörer i strid. Men när vi började spela Warhammer version 2 tyckte jag för första gången att det blev riktigt roligt att använda dem.

Jag ska inte säga att spelet är gjort för markörer och battle maps, men det passar i alla fall väldigt bra med just dessa attribut. Särskilt när man börjar undra hur stor en "small template" är :)

solvebring

Superhero

Jag ska inte säga att spelet är gjort för markörer och battle maps, men det passar i alla fall väldigt bra med just dessa attribut.
Precis så jag ser det med just D&D.

Särskilt när man börjar undra hur stor en "small template" är
Jag antar att det är ett storleksmått?
... Sedan om det är foten på en figur eller en gridruta har ju jag inte kollat upp men principen är ju ändå den samma.
Man tittar på hur många gridrutor det är. Detta översätts sedan i yards, och en yard är ju cirka 90cm vilket kan avrundas till en meter om man vill kunna räkna snabbt. Inga problem att räkna exakt heller för den delen, kan dock för ett mattegeni som mig ta lång tid om det är fråga om många yards. Nå, nu har jag ju bara skummat lite på stridskapitlet men är inte en gridruta två yard i WFRP?

Sammanfattning: Jag ser inte storlekar och mått som ett problem, det är snarare om man har detaljerade attackregler som Attack of opportunity och noggrannheter som Line of sight som jag ser en grid som en nödvändighet, förutsatt att man vill använda sig av de stridsreglerna.