What is your "fantasy vibe"?

Bandobras_Took

Veteran
Eller så testar du att spela med reglerna som de är. Vi är rätt många som tycker de fungerar bra för Symbaroum 🙂
Absolut. Får åtminstone läsa reglerna. Appropå fantasy vibe så kollar jag på Carnival Row nu. Jävligt cool värld de har skapat i den serien! Jag blev förvånad när jag läste att den INTE bygger på en bok.

Rangertheman

Myrmidon
Absolut. Får åtminstone läsa reglerna. Appropå fantasy vibe så kollar jag på Carnival Row nu. Jävligt cool värld de har skapat i den serien! Jag blev förvånad när jag läste att den INTE bygger på en bok.
Den hade kunnat bygga på Oktoberlandet 🙂

Leon

Leo carcion
Ereb Altor, förstås.

Arda, förstås.

The Young Kingdoms, Earthsea, Bas lag, the Hyborian Age, Runestaff-jorden, Slaines Tir nA Nog etc etc

Quadrante

Grisbonde
Konstaterar nu när jag tänkt på det igen, att jag föredrar olika saker när jag spelleder, samberättar, spelar, läser och ser på film/serie. Det gemensamma är att jag föredrar fantasy med tydliga drag av att vara placerad i en slags dåtid, samtid och tidigmodern tid är inte lika mycket "min grej". Måste det vara en slags medeltid ... har inte bestämt mig. Men jag föredrar om det inte finns magiska lösningar för allt jag förväntar mig ha i min egna vardag.

Doktor Laser

Warrior
Nu skiljer det nog om det gäller min föredragna fantasy-vibe inom rollspel eller inom underhållning generellt, men först och främst skriver jag under på det där växande ointresset för blankpolerad, amerikansk magisk superhjältefantasy. Sånt som håller mitt intresse är överlag saker som tar någon sorts avstamp i befintlig mytologi eller föreställningar om hur vi en gång trodde att världen var; kan ha att göra med att jag numer tycker att Historia om de nordiska folken eller Beowulf är mer intressant att läsa än, vad fan vet jag, David Eddings?
Med det sagt är jag ju alltid pepp på björnblöjebeklädda barbarer, heavy metal och kamp till döds mot ettersprutande reptiler i Hyboriska djungler, så... Näe, jag är inte direkt konsekvent.

obak

Hero
Kompisen hade ett uppslagsverk med snygga bilder på alver och dvärgar och krigare tagna ur en wagneropera. Så det är så jag tänker på fantasy.

Edit: kollade upp och konstnärerna jag minns hetter Arthur Racham och Ferdinand Leeke

Edit 2: min SL tyckte att warcraft 2 var den coolaste skiten nånsin, så det vart lite kulturkrock när min finlemmade siegfrid-kopia mötte orcher med axelskydd stora som itusågade badkar.

Last edited:

Leon

Leo carcion
Kompisen hade ett uppslagsverk med snygga bilder på alver och dvärgar och krigare tagna ur en wagneropera. Så det är så jag tänker på fantasy.

Edit: kollade upp och konstnärerna jag minns hetter Arthur Racham och Ferdinand Leeke

P.s riktiga mirkwood/mörkveden är på min lista med, även om det snarare är myt än fantasy.

zonk

muterad
Har börjat läsa Willam Morris' The House of the Wolfings, som ju utspelar sej i Mörkveden bland kivande goter och romare. Språket är så knaggelarkaiskt att jag måste läsa högt för att hänga med, men stämningen är tung.
Läste precis hans Wood Beyond the World, det här kanske får bli nästa! Kom in hyfsat fort i språket i WbtW även om vissa ord fick slås upp.

Inte min spot on fantasy-känsla dock. Men läsvärd!

Leon

Leo carcion
Läste precis hans Wood Beyond the World, det här kanske får bli nästa! Kom in hyfsat fort i språket i WbtW även om vissa ord fick slås upp.

Inte min spot on fantasy-känsla dock. Men läsvärd!
Om du inte gillar hans språk kan du ju alltid prova hans tapeter istället ;)

zonk

muterad
Min fantasy-känsla är att läsa Sagan om Ringen som tioåring, Tim Follins soundtrack till Ghouls and Ghosts på Amiga, Elric mot ödet, ödle-fågelmän, smältande fasor och sig själv, den är odöda fasor i gröna djupa skogar och kalla, brusande hav.

Den låter sig sällan spikas ner till enskilda verk, regelsystem eller dylikt, utan dyker upp när allt klaffar. Oftast läser eller rollspelar jag fantasy utan att riktigt uppnå den där känslan men har ändå trevligt.

zonk

muterad
Om du inte gillar hans språk kan du ju alltid prova hans tapeter istället ;)
Ja han har ju gjort lite av varje! Språket hade jag inget emot iofs. Kändes passande!

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Bra fråga!

När jag skapar/spelleder äventyr till fantasyrollspel tror jag inte att jag inspireras så jättemycket av någon särskild litteratur. Jag läser böcker för storyns skull men en engagerande story med många twists and turns är inte det viktigaste för mig när jag skriver äventyr. I fantasyrollspel sätter jag utforskandet av miljöerna och utforskandet av dessa främst i fokus. Intressanta och minnesvärda karaktärer är också viktigt. Jag kan absolut få inspiration lite här och var rörande fantasylitteratur men inget genomgående från ett verk. Exempelvis finns ett stycke i The Hobbit där Bilbo och dvärgarna i skogen Mörkmården hindras fortsätta sin vandring på grund av en magisk flod vilken orsakar sömn och minnesförlust för den som badar. Ett sådant hinder i form av en plats skulle jag absolut kunna låta mig inspireras av och ha med något liknande i ett äventyr. Men sådan inspiration vad gäller platser (och även inspiration gällande karaktärer) går även att finna i verk som inte är fantasy tycker jag.

Jag tror att det fantasyverk som jag numera inspireras mest av är tv-spelen The Legend of Zelda. Inte för att loren är superdjup, utan för att miljöer och utforskande sätts i fokus. Man belönas för att vara nyfiken i de spelen och det försöker jag förmedla i fantasyäventyren jag skriver och spelleder. Jag vill att spelarnas rollpersoner ska upptäcka något, känna en stark lust att utforska vad de upptäckt och belönas dels för sin upptäckarlust men även för sina kreativa idéer rörande hur de ska ta sig an vad de upptäckt.

Sen vad gäller böcker så har jag inget emot mer episka grejer, komplexa storys och intriger. Sagan om Ringen och Wheel of Time är trots allt bland mina fantasy-favoriter, och favoriter bland litteratur överlag! Men det är inte så jag vill ha det när jag spelar rollspel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
MODERERING

Flyttade en meme till tråden om memes, så att den här tråden kan fokusera på själva ämnet, "What is your fantasy vibe."

MVH

/Magnus