Jag funderade lite på det här idag, faktiskt. Anledningen var att jag just läst nya Drakar och Demoner, och kommit fram till att jag inte gillar "viben" i det. Den känns för barnslig för mig. Även de serie-tidnings-inspirerade illustrationerna drar åt det barnsliga hållet. Som ett cell-shadeat japanskt tv-spels rpg. Bamse möter Kalle Anka med ett BRP raster. Även om den bakomliggande historien är helt OK. Överallt florerar rykten om olika "äventyrsplatser" (läs dungeons). Reglerna är dock tillräckligt vibe-neutrala för att kunna appliceras på olika typer av världar utan problem. Om man orkar bygga sin egen. Men detta fick mig i alla fall att fundera på vilken typ av fantasy jag gillar (i rollspel). Och jag antar att svaret är lite vuxnare, lite smutsigare, gärna episkt men med en handling som sträcker sig från diplomati, politik, krig och gärna lite intressant intrigerande och skumma statsäventyr.
Tolkien är min favorit men det spelar jag helst i sitt original, och därför får gärna andra fantasy-rollspel vara ett stort avsteg från den världen. Jag lyssnar nu på Sweden Rolls när de spelar Forbidden Lands och det har gjort mig nyfiken på det spelet. Likaså Trudvang, som jag har hört en del bra om. Men dessa har jag tyvärr inte läst än så vi får väl se.