Nekromanti Whats up

Slipknot

Veteran
om man måste välja mellan stad, län och etc väljer
Hej jag ska göra ett nytt rollspel, det ska handla om hip hoppare.

Whats up: rollspelet kommer att utspela sig i den stora staden Town, man kommer att kunna vara hiphoppare i staden. Towns befolkning är nästan bara hiphoppare.

Det man inte tycker om kommer vara, poliser, hårdrockare och mystiska FBI agenter som är mäktiga som fan.

FBi agenterna kommer naturligtvis lyssna på klassisk musik.

Man kommer att ha respect points som kommer ha mycjet stor betydelse.

För att få respect points så ska man ha coola bilar, snygga hip hopp tröjor o.s.v

vad tror ni, kan det slå igenom

kalcidis

Hero
HAHAHAHA!

Kul koncept.

Jag hoppas du kommer ha hiphopens inre stridigheter som ett centralt tema också.

Undergrounden (t ex tidiga company flow) kontra kommersialismen (t ex ruff ryderz)
Consciousness (Common) kontra våldsironi (Cage)
Punchlines och rimstrukturer (Sankofa) kontra innebörder (Public Enemy)
den nya synthbaserade formen av hiphop (Neptunes) kontra den gamla samplingsbaserade (Pete Rock)
boomb bap-hiphopen (KRS One) kontra surrealistiska hiphopen (Anticon t ex)
osv osv

Dessutom tror jag att det skulle vara kul att även ta in hiphopens rötter som vitala delar. Jazzen, funken och soulen är t ex de största inspirationskällorna för hiphopens utveckling. Vad spelar de genrerna för roll i samhället?

Hmm.. jag låter nog för seriös. I vilket fall. Kul idé.

Finns det många rollspelare som lyssnar hiphop f.ö? Eksem vet jag iaf är en hardcore hiphopnisse. (Eller hur 'herr J'? :gremwink: )

Morgoth

Swashbuckler
Re: HAHAHAHA!

• Rent musikaliskt faller det mig inte i smaken
  • Det finns dessutom en hel del som rent objektivt suger (några av Missy Eliots låtar, etc)
  • Det är på vissa håll populärkultursinfluerat, och det stör jag mig också på. Ska man lyssna på det, så ska man gilla det...

Skuggvarg

Hero
*Skuggvarg är hårdrockare och gillar inte hiphop...och han börjar nu allvarligt överväga att ogilla även hiphoppare*

Hårdrock är det enda rätta.

Men okej, jag ska kommentera lite...
Varför ska staden heta Town? Town på engelska betyder typ småstad, medan city är större, så varför inte kalla staden City isåfall, för det ska väl vara en stor stad, antar jag?

Nåja, idén är annorlunda och intressant, även om jag aldrig skulle få för mig att spela ett sånt spel. Men om det kommer att slå igenom?
Om du menar som kommersiellt rollspel: In your dreams.
Om du menar som gratis rollspel för den stora massan rollspelare: Inte en chans.
Om du menar som gratis rollspel för hiphoppare: You bet!

/Skuggvarg - morrar lite surt när det gäller föraktet mot hårdrockare

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag hoppas att det här ett aningen mer seriöst inlägg än dina tidigare. Idén är hursomhelst kul och intressant. Tyvärr vet jag alldeles för lite om hip-hop för att kunna bidra i någon större utsträckning.

Manolito

Veteran
Jag håller på med ett GTA RPG ju, ungefär! Ska nog försöka få in så mycket hiphop jag kan. Hade tänkt dra in hiphoptexter som stämningstexter.

Om jag lyssnar på hiphop? All day every day. Förstår inte varför alla rollspelare måste lyssna på metal...

Stay Black!

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Förstår inte varför alla rollspelare måste lyssna på metal..."

Oh, oh, inte jag. Jag lyssnar mest på gamla färgade gubbar med coola flin som spelat musik sedan min morföräldrar gick i blöjor typ.

Pale Imp

Swordsman
Vad är det för fel på hårdrockare?

Vad i alsin dar är det för fel på hårdrockare? Trevliga människor utan någon slags låtsas attityd som lyssnar på bra musik, och dessutom spelar mycket rollspel?

Impen - Som försvarar hårdrockarna

kalcidis

Hero
Re: AAAgh! [ot]

vill inte starta en meninglös diskussion men det jag kan säga är att det ska vara precis vad man vill. Personligen lyssnar jag knappt på hip hop längre (eller så har jag iaf inte köpt ngn skiva på länge och istället inriktat mig mer på annat). Däremot är rollspelets koncept intressant och jag försöker därför inte lägga in personliga värderingar i spelet.

Om det ska vara metal eller ej bryr jag mig inte värst om. Gör ett metal-spel och jag kommer uppskatta det också.

kalcidis

Hero
allt!

eller inget..

Dock så kan jag anta att författaren av spelet anser att det finns motsättningar inom musikstilarna som gör att personer som lyssnar på hip hop och personer som lyssnar på metal har problem med varandra.

Det vore dock att förneka att det finns en viss attreaktion mellan musikstilarna då hybrider av så som Limp Bizkit, Methods of Mayhem, Bodycount, tidiga Anthrax, Run DMC (iofs inte hybrider men friskt inspirerade), Esham, Rage Against the Machine osv osv osv har uppstått.. Där även om de kanske först och främst är den ena musikgenren så är de även inspirerade av den andra.

Det ska påpekas att jag förenklat hela metal-genren lika mycket som hiphop-genren och inte tagit upp ngn indelning av de båda. Med det vill jag väl egentligen säga: "klaga inte och säg att det är skillnad på metal och metal, hiphop och hiphop". Jag är medveten om det även men det spelar ingen roll.

Personligen är jag en sådan bakåtsträvare att när jag lyssnar på hiphop så får endast samplingar och inspiration komma från funken, soulen och jazzen. Men det är bara jag.

Morgoth

Swashbuckler
Re: Vad är det för fel på hårdrockare?

"Vad är det för fel på hårdrockare?"

Tja, här ska du få dig en dänga: Hårdrockare tenderar att vara rätt kraftigt zelottiska (kan man säga så?), och ser mer eller mindre på sin musiksmak som på den enda tillåtna religionen, vilket svaren från hårdrockare i den här tråden rätt tydligt visar.

Detta är ju förstås synd. Vill någon göra ett hiphop-rollspel är det ju onödigt att säga "Det ska vara mätall" eller "Vad är det för fel på hårdrockare?". Gör ett eget spel istället, tjata inte på dem som verkligen är engagerade (visst kan tjat vara bra, men konskruktivt tjat är att föredra).

Själv är jag rätt stolt över att lyssna på hårdrock utan att bry mig vad som är "trendigt" eller "inne" - jag lyssnar på det jag tycker är bra, helt enkelt, utan att låta mig fångas i zelottism och bara lyssna på hårdrock. Jag är också rätt stolt över alla medmänniskor som vågar lyssna på sin musik, och påverkas bara av andras åsikter till den grad att de kan tänka sig lyssna på andras musik.

Krille

Super Moderator

"Hårdrockare tenderar att vara rätt kraftigt zelottiska (kan man säga så?), och ser mer eller mindre på sin musiksmak som på den enda tillåtna religionen, vilket svaren från hårdrockare i den här tråden rätt tydligt visar."

...och skillnaden gentemot hiphoppare är...?

Firefly

Veteran
Re: AAAgh! [ot]

då ska du kolla in mitt tabletop-projekt Panzer M.E.C.K. när det blir klart, för att citera bröderna hårdrock, "mer metall kan det ju inte bli."

Morgoth

Swashbuckler

"...och skillnaden gentemot hiphoppare är...?"

Va? Är hiphoppare zelottiska? Jag tänker attitydpump, jag tänker pos, jag tänker nya, fräcka kläderna, men jag tänker definitivt inte zelottism. I övrigt kan både hårdrockare och hiphoppare vara utmärkt förträffliga människor.

Pale Imp

Swordsman
Re: Vad är det för fel på hårdrockare? [ot]

Det måste vara rejält lustiga hårdrockare/svartrockare i den del av vårt avlånga land där du bor, Morgoth. Här uppe i kalla norrbotten är vi (den största delen av oss iaf) snälla, flitiga och trevliga människor, och inte alls speciellt zelottiska.

Däremot kanske vi inte tycker om hip-hop, pop och dansband m.fl. men det är inte så att vi anser att dessa personer är hädare eller liknande.

[color:\\"red\\"] Impen - [/color] Rockar på mot förtrycket

Pale Imp

Swordsman
mer som inget?

Dock så kan jag anta att författaren av spelet anser att det finns motsättningar inom musikstilarna som gör att personer som lyssnar på hip hop och personer som lyssnar på metal har problem med varandra.

Jomen det var det jag inte förstod. Hip-hopare är väl ganska kaxiga av naturen, men (i min "hårdrockande" uppfattning) pågår inget sorts stilkrig dem emellan.
Dessutom finns det ju blandningar mellan hip-hop och hårdrock, som t.ex. Linkin Park och sånt (skräp :gremgrin: är jag ond nu?).

Pale Imp

Swordsman
Hårdrock är det enda rätta.

Ja, det var ju lite typiskt när jag försökte argumentera för att motsättningen hip-hoppare och hårdockare emellan inte finns :gremtongue:

Men du har ju förvisso helt rätt.

[color:\\"red\\"] Impen - [/color] ...