Wheel of Time säsong 3

nano

Diehard, death or glory Toad
Det ser ju faktiskt ganska bra ut.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Det verkar som att Mat får sin rävmedaljong denna säsong:

IMG_9623.jpegIMG_9624.jpeg

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Ikväll gäller det! Vi får se om jag hinner kolla på alla tre avsnitt men åtminstone ett hinner jag se. Här är lite tankar inför:

Första säsongen var ojämna, där fanns såväl höga toppar som djupa dalar. De allra största problemen handlade om att boken den baserades på inte är superbra, att skådisen som spelade Mat inte dök upp vid inspelningen så att de fick skriva om allt på plats, samt att serien lade ett märkligt stort fokus på onödiga sidohistorier (sen fanns det andra småsaker också, men dessa var de största problemen för mig).

Säsong två var betydligt bättre! Storyn var bättre, vissa avsnitt var bland det bästa jag sett i fantasyväg på tv, serien kändes dyrare och allt hängde ihop bättre. Dock kvarstod ett problem, nämligen det om konstigt fokus på sidohistorier. Framförallt Lans historia var osedvanligt tråkig och själva jakten på hornet, vilket borde varit huvudfokus, kändes mest som en sidogrej. Trots detta var det en awesome säsong!

Mina förhoppningar denna säsong är följande:

Jag tror tyvärr att de kommer fortsätta lägga ett konstigt fokus på onödiga sidogrejer, men jag håller ändå tummarna för att det blir bättring här.

Jag hoppas att Mat blir av med dolken och får sin riktiga Ashandarei. Vad han gjorde med dolken funkade i sista avsnittet av förra säsongen då nöden var stor, men jag kommer reta mig på om han fortsätter gå omkring med den, framförallt om ingen ifrågasätter det.

Jag vill att Nynaeve ska få mer att göra. Hon är min favoritkaraktär men hon blev lite bortglömd i slutet av förra säsongen.

Jag ser fram emot en story där Egwene brottas med vad hon gjorde i sista avsnittet förra säsongen.

Jag vill se kärlekshistorierna komma igång. Det var bland det sämsta med böckerna så vill se det göras rätt här.

Jag vill ha fortsatt bra politiska intriger. Dessa har hittills varit på topp, hoppas de fortsätter hålla hög standard.

Jag vill att lanseld ska börja användas. Jag tror ju att det eventuellt hintades om detta i slutet av förra säsongen, men jag vill se det i full blom med tidsmanipulation och allt.

Jag vill att de antingen gör Loial viktig för storyn eller skriver ut honom. Han gjorde inget av vikt förra säsongen (och har en bedrövlig design) så om de inte har en plan med honom tycker jag att det var synd att han inte fick fortsätta vara död efter första säsongen.

Jag vill ha snabba kliv framåt! Jag gillade första säsongen men de två första avsnitten var rätt sega. Vi har 14 böcker att ta oss igenom så tempot har råd att vara högt.

Jag vill att Rand ska börja bli lite halvt galen, höra röster och bli sådär dark and gritty som han blir i böckerna. De behöver inte gå fullt ut med det nu, men gärna lägga grunden för det.

Hm, det var nog allt tror jag. En gedigen lista blev det, vi får se hur mycket som infrias. Har knappt sett några trailrar eller klipp då jag vill vara så fri som möjligt från spoilers när jag tittar.