Det är bara en person som är Draken. Den Svarte vill krossa tiden och Skaparen utnämner en ställföreträdare i form av Draken som ska kämpa mot Den Svarte. Det finns en massa profetior som är till för att visa alla vem som är den riktiga Draken. Men till skillnad från mycket annan fantasy är profetiorna inte någonting som är förutbestämt att inträffa. Snarare är det en rad villkor som måste uppfyllas för att de goda ska segra.
Ah... så om vi nu förutsätter att Rand faktiskt är den riktiga draken (även i TV-serien), om han skulle bli dödad så är det game over? Då vinner ondingen?
Jag satt nämligen och grunnade på det där att Moraine säger att draken kan ha återfötts som antingen man eller kvinna, vilket många verkar ha reagerat på, och vad det kan ha för mer långtgående implikationer.
Jag vet att den som ligger bakom serien sagt att det mest är att aes sedaier inte litar på någon utom sig själva (inte ens andra aes sedaier) och att de därför knappast skulle ta en tusen år gammal profetia på orden, vilket låter vettigt. Men om man förutsätter att det faktiskt kan vara så får jag en känsla av att det kan finnas mycket intressant man kan göra med premissen.
Första tanken var om det på något sätt går att manipulera fram en kvinnlig drake för att komma runt problemet med att den manliga sidan av kraften är förorenad. Så typ att man dödar alla manliga drakar tills draken återföds som kvinna. Men det går ju inte om draken är draken (såvida de inte ändrar på även den premissen i serien. Inget jag skulle protestera mot själv, men gissar att många skulle få hjärnblödning).
Fast det finns ju så klart ingenting som hindrar en karaktär i seriens universum från att _tro_ att det fungerar så och därför försöka lönnmörda en manlig drake även fast de på det stora hela helt köper att draken ska rädda världen. De tror bara att de kan få till en annan drake som de tycker bättre om.
Det öppnar ju också upp för starkare möjligheter rent generellt till politiska motsättningar om säg både Rand och Nynnave visar tecken på att kunna vara draken återfödd, där många (i den världen) säker skulle föredra att det var Nynavve för att det skulle ta bort så många av problemen.
Jag kan inte egentligen se några nackdelar med konceptet som inte borde vara lätt att kringå genom politiska motivationer. Eller är det något vital del från böckerna jag missar?