Senaste avsnittet då.
Edit: SPOILERS FRÅN EPISOD 6 NEDAN
--
Bra:
Tillbaka på fokus på de viktiga karaktärerna. Kerene Sedai och framförallt Stepin i förra avsnittet gillade jag inte alls och det förstörde verkligen min bild av serien av den enkla anledningen att vi har fått förklarat för oss att de måste ta bort massa saker för att det finns begränsat med tid. Men att de då väljer att lägga in sidokaraktärer i någon form av fan-fiction-anda för att betona något viktigt (Aes Sedai & Warder bond), och låta det ta en så stor del av avsnittet att våra huvudrollsinnehavare hamnar i skymundan. Det tycker jag var jättedåligt. Nu är det förvisso högt fokus på Moiraine Sedais förehavanden, men eftersom hennes agens är så intimt förknippat med de faktiska huvudrollerna tycker jag det är OK.
Jag störde mig inte längre på att Vita Tornet såg så tomt ut. Det var verkligen ingen perfekt scenbild och dekorationer men tillräckligt bra för att inte förstöra upplevelsen. Och det är nog här en del tidigare avsnitt har gjort mig negativ. När det vi ser på skärmen ser billigt ut, de beslut som fattas för att göra avsteg från böckerna inte känns motiverade samtidigt som klippning och manus inte riktigt håller, då är det svårt att vara nöjd. Men får de till en av de där punkterna någorlunda bra, lyfter en annan punkt till godkänt så kan man stå ut med att en tredje sak skaver. Bara inte allt skaver samtidigt.
Språkbruket från böckerna är lite där nu. Vi får något "bloody", vi får lite eder på the Oath Rod, vi får några fisktermer från Siuan Sanche -- det är sådana där saker som är så lätta att kasta in som får bokläsare att känna igen sig.
Jag gillade scenerna i the Hall of the Tower. Ett tag var jag
nästan övertygad att de hade gjort om Suian Sanches och Moiraines förhållande till raka motsatsen från böckerna innan jag insåg att det var precis så de agerade.
De har knytit ihop trådarna någorlunda hjälpligt. Jag gillar inte, och förstår inte alla avsteg de har gjort, men får acceptera det. I avsnitt fem var det så många tydliga konstiga klipp och genvägar i dialogerna som gjorde att manuskriptet kändes billigt och ogenomtänkt, men i det här avsnittet var det bättre. Till exempel när Moiraine svär på edstaven väljer hon sina ord väldigt noga i typisk Aes Sedai-maner. Kontrastera det med dialog och den motivation vi fick från Valda och Ljusets Söner för sitt beteende och agerande.
Dåligt:
En hel del, men jag väljer att fokusera på det positiva.
Eller okej, det jag fortfarande tycker är mest synd är att de valt den här "Vem är Draken"-tagningen. Tyvärr tycker jag det förstör och sänker mer än det hjälper. Det kan vara för att jag vet svaret på gåtan -- men på grund av det beslutet har man tagit bort väldigt mycket från de fem ungdomarna från Tufloden. Allt det de går genom nu blir länkat till den frågeställningen, samtidigt som de alla har egna grejer att förhålla sig till, egna förlopp och utvecklingar som kommer i skymundan.
--
Tips: De har även lyft ut Wheel of Time Origins, korta animerade klipp som beskriver en del setting, bakgrundshistorier och legender. De är faktiskt riktigt bra och i det närmaste helt lojala till böckerna. De här klippen ska tidigare ha legat under "X-ray"-funktionen på olika avsnitt, men jag har aldrig lyckats få det att fungera på Apple TVn.
Amazon Prime-appen lämnar en del övrigt att önska i layout, funktionalitet och smidighet, men äh, vem kan förvänta sig något sånt från ett av världens rikaste företag.