Alright, nu sett alla fem avsnitt. Jäklar vad jag gillar den här serien!
Den har ett rätt gigantiskt problem som den dras med (på grund av källmaterialet) som stör lite, men den gör också mycket rätt också tycker jag. Skönt att de inte går full "GOT" och ska visa tuttar och rumpor hela tiden (även om vi fått se Lans rumpa en gång =). Gillar att homosexualitet dykt upp flera gånger redan som något fullkomligt naturligt och folk överlag verkar ha rätt avslappnad attityd till sånt. Top notch!
Gillar att även fast kvinnor i form av aes sedaier blir en sån maktfaktor så lyfts problem med sexism och förtryck av kvinnor fram i alla fall lite gran. Och vitrockarna är ju en utmärkt representation för många former av förtryck.
Gillar också att de olika regioner får ganska distinkt olika moden, färger och vapen som skiljer sig från rike till rike, sammtidigt som varje rike har rätt blandad befolkning dels med nytillreseta, men även folk som verkar ha bott där flera generationer men ändå har andra regioner i sina släktdrag. Det får verkligen världen att kännas gammal och levd i, men inte stillastående utan det har hänt massor av saker för och saker händer fortfarande. Love it!
Allt som saknas nu är att de touchar lite på transpersoner överlag, och kanske ännu viktigare vad som händer om någon föds som både man och kvinna _och_ kan använda kraften. För det skulle man kunna göra något jäkligt coolt av givet förutsättningarna! Något som helt saknas i källmaterialet, så klart, men jag skiter ärligt talat i hur väl de följer böckerna. Hoppas de löser det i kommande avsnitt, för just nu känns det i likhet med böckerna jäkligt binärt.
Jag gillar verkligen hur hela världen känns så postapoklyptisk, med gamla ruiner och grejer här och där, men utan att _allt_ känns som ruiner. Som en värld under uppbyggnad på ruinerna av en gammal värld. Nästan som om det var någon slags tidshjul som roterade =D. Som med folket gillar jag verkligen hur världen känns gammal. Jag ser inget konstigt i att "draken återfödd" först möts med så lite uppståndelse bladn Rand och gänget. Det där är ju bara skitgamla sagor de kanske har hört. De tror antagligen knappt ens på henne när hon säger det, och om de tror på det så tror de antagligen inte att precis allt kommer hända som de gamla profetieorna säger. De är ju skitgamla, och de har säkerligen översatts ett par gånger. Troligt viss _kommer_ de inte stämma till 100% om den här serien lever upp till mina förväntningar (farligt att hoppas, jag vet =).
Gillar också verkligen Tar Valon och vita tornet. Väldigt annorlunda från hur jag föreställde mig det, men coolt! Tycker interiörerna verkligen ser skitgamla ut. Nästan för gamla! Tycker aes sedaierna borde använda kraften lite mer för att hålla det skinande vitt. Men det bidrar absolut till att få hela världen att kännas uråldrig för mig.
Jag kan hålla med om att det kanske känns lite sterilt och avskalat, men sammtidigt har vi ju bara fått se väldigt begränsade delar av det. Huvudsakligen där folk som ständigt är på resande fot håller till, så det känns inte så konstigt om det är lite spartanskt. Mer som hotellrum än någons hem.
En sak jag verkligen gillar är att språket känns rätt naturligt, även när det är konstiga fantasynamn. Det låter jäkligt bra, helt enkelt. I alla fall i mina öron.
Just nu känner jag mig ungefär som jag gjorde halvvägs genom första säsongen av game of thrones. Kan bli bra det här!