Nekromanti Wheel of time

Arod

Veteran
Tja jag har aldrig förr testat rollspel och är väldigt sugen på att börja! är Wheel of time ett bra rollspel att börja med eller vad ska jag börja med? har läst alla böcker så jag känner mig ganska sugen på att börja...

Duddmannen

Hero
Wheel of time och sådant

Om du känner dig säker på engelskan så kan jag inte se några problem med detta spel som "Förstaspel". Det handlar ju egentligen bara om att förstå principen med rollspel, och det kan man göra med vilket system som helst. Personligen har jag ingen erfarenhet av just detta spel, men det ska nog gå bra.

I och med att du gillar serien så har du säkert också en bra bild över hur saker och ting fungerar i världen, det är ett STORT plus! Många av de koncept och begrepp som är specifika för världen kan vara bra att känna till när man väl läser reglerna för dessa.

Tror jag i alla fall.

/Duddmannen
:gremcool:

Sodivra

Champion
Tja. Grattis. :gremsmile:

Du frågar inte så mycket om hur rollspel egentligen fungerar som nybörjare brukar göra på forumet, så jag gissar att du har en rätt bra bild.. Dessutom så har rollspel alltid ett kapitel för nybörjare, jag utgår från att Wheel of Time också har det.

Ja, jag tycker definitivt att du ska börja med Wheel of Time. Det är lättast att spela och spelleda i en värld man kan väl.
Visserligen så innebär andra spel andra världar at upptäcka som du kanske kommer gilla ännu bättre, men.. Börja med Wheel of Time, du.

Wheel of Tome är en d20-produkt, vilket innebär att det är en del av d20-regelverket. Iallafall tror jag det. Man kanske behöver Players Handbook för att spela spelet, jag är inte säker. Det får en d20-spelare svara på.

Ja just det, det är på engelska.

Foggmock

Myrmidon
Är du WoT-fan är ju det helt klart en bra start. Andra spel som är bra för nybörjare (och på svenska) är Riotminds Drakar och Demoner 6. Många hittar också in i hobbyn via Neogames flaggskepp Eon.

Sen har vi ju Sagan om Ringen-rollspelet av Decipher(sidan verkar nere dock), som är späckat med nybörjartips, särskilt 'The Lord of the Rings adventure game' som är en bra introduktion till rollspelande genom att börja på en mycket låg nivå.

Wizards of the Coast har också såklart sitt flaggskepp - Dungeons and Dragons. Det är också väldigt.. vad ska man säga. Down to earth. Lätt att komma in i och lätt att spela på alla nivåer (pun intended :p) och dessutom finns det drösvis med tredjepartsprodukter i och med Open Gaming License och d20systemet.

Välkommen till rollspelsvärlden, hoppas du fastnar. Och framförallt, välkommen till Forumen med stort F.

Foggmock

Myrmidon
Västmark var ju såklart fånigt att missa. Men du får nog hålla med om att det inte är ett lika utbrett nybörjarspel som de andra.

Mutant undvek jag just för att det inte var Fjantasy, som jag trodde han/hon var ute efter och var intresserad av i första hand. Som du själv skriver så är det ju lättast att spela rollspel i världar man känner till.

Dimfrost

Special Circumstances
Nej, Wheel of Time RPG är ett helt eget spel och kräver inte D&D Player's Handbook för att spelas. Spelet har stora likheter med D&D som är världens största rollspel, som om man tröttnar på WoT-världen kan man ganska lätt gå över till mer generisk fantasy senare.

Däremot innehåller boken en äcklig massa regler och tabeller så man kan drunkna, för själv gillar jag inte d20-systemet särskilt mycket. Just levelsystemet kan jag väl i och för sig hålla med om att det passar i WoT-världen, men ändå... Om jag skulle vilja spela i WoT skulle jag skaffa The World of Robert Jordan's Wheel of Time och ett lämpligt regelsystem, som till exempel Västmark, Stormbringer eller möjligtvis DoD6.

Spelet är dock väldigt snyggt och fångar väl känslan av WoT riktigt bra på det hela taget. Det finns ett äventyr att köpa, men för övrigt inga tillbehöv eftersom produktlinjen är nedlagd.

Mitt råd är: om du känner för ett spel med mycket regler och stämning från WoT:s värld kan det nog vara ett bra köp. Men i största allmänhet skulle jag rekommendera Mutant:Undergångens Arvtagare, Drakar och Demoner 6 eller Västmark istället.

/Dimfrost, önskar Terone var klart så han kunde rekommendera det istället :gremgrin:

Balderk

Swashbuckler
Hallå där!

har också såklart sitt flaggskepp - Dungeons and Dragons. Det är också väldigt.. vad ska man säga. Down to earth. Lätt att komma in i och lätt att spela på alla nivåer (pun intended :p) och dessutom finns det drösvis med tredjepartsprodukter i och med Open Gaming License och d20systemet.
Alltså WoT-rollspelet är ju ett d20spel. det är ju t o m WotC som gjort det! :gremsmile:
Och ja, det är nog rätt så nybörjarvänligt. Jag är osäker dock om man behöver D&Ds Playershandbook för att spela WoT. Jag tror det i alla GÅR att spela utan men jag vet inte vad som är rekomenderat. Men behöver man den står det i WoT-boken så det är inga problem. Då ska man nog helst köpa D&D 3e Players handbook och inte D&D 3.5 players handbook, kan vara bra att tänka på.

Till D&D finns också kampanjvärlden Forgotten Realms som rymmer mycket varierande miljöer och sådant.

Välkommen till rollspelens värld förresten Arod. Och jag såg att du var en norrlandsbroder! Då kanske du kan tänka dig att rösta på vårat norrlandsparti i rollspelsriksdagen. NNKp är bra för dig.

/Balderk, röstfiskar

Foggmock

Myrmidon
Re: Hallå där!

Alltså WoT-rollspelet är ju ett d20spel. det är ju t o m WotC som gjort det!

Well duh. Stating the obvious. Därav min formurlering 'har också såklart' - alltså en markering att förutom WoT har de D&D. Ifall nån missat det. :gremwink:

Då kanske du kan tänka dig att rösta på vårat norrlandsparti i rollspelsriksdagen. NNKp är bra för dig.

Nej! Fuck you! Gaaah. Som chrull sa i Rävsvansforumet, keep that crap outta here.

Oh - ursäkta engelskan. Jag tittar på Dr. Phil. :gremsmile:

Balderk

Swashbuckler

Nej! Fuck you! Gaaah. Som chrull sa i Rävsvansforumet, keep that crap outta here.
Okej då. ska inte upprepas: Moderator'n :gremlaugh:

Well duh. Stating the obvious. Därav min formurlering 'har också såklart' - alltså en markering att förutom WoT har de D&D. Ifall nån missat det
Aha, missade det totalt.

/Balle

L337

Warrior
EON är väl inte ett bra nybörjar-rollspel. Jag har inte käst det men det är väl antagligen lika komplicerat som N2.
Men jag har ju inte läst det så jag säger antagligen.
Det var iallafall lika långt(att läsa).
Fallout rollspelet är rätt bra, klicka här för att ladda ner det.
Du kan få endel förkunskaper genom att spela Fallout rollspelen, nått av dem.

walium

Ganska töntig, faktiskt
De som svarade tidigare har redan sagt i stort sett allt. Dock vill jag påpeka att det enda som har utkommit till Wheel of Time är grundboken och en äventyrskampanj vid namn Prophecies of the Dragon. Inget mer kommer heller att ges ut inom överskådlig framtid. Men det går naturligtvis bra att hämta mer info och inspiration ifrån Jordans omfattande bokserie.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Leichtmatrose! Küstenschiffer!

Ich will dich zu den Haien schicken! Wahahaha!!

Kinapuffen

Veteran
Får jag bara lov att protestera mot att adventurespelet skulle vara någon slags vettig start för en nybörjare. Det är ju i princip bara strider med något tråkigt inslag i mellan och lyckas inte alls (tycker jag) fånga känslan i rollspel alls, med en bra och erfaren spelledare och för en tredjedel av priset kanske det skulle vara värt något dock...

Arod

Veteran

tack så mycket, hoppas att jag väl kommer att hitta ett rollspel som jag kan börja med, tja du vart röstar man?

Arod

Veteran
tja. ok! vad rekomenderar du att jag ska börja spela då? jag som aldrig har spelat rollspel förut!

/Arod

Arod

Veteran
tack Arvidos. d20 system har jag ingen koll på vad det är, kanske lite. att det är på engelska spelar ingen som helst roll, så du rekomenderar att jag börjar med WoT?!

/Arod