Nekromanti Where do we go from here?

w176

Förlorad dotter
It’sonly a Myth går mot sitt slut, och vi har som mål att knyta ihop kampanjen och avsluta den innan sommaren. Temat har varit att anpassa sig, finna sin plats och acceptera en ny värld och finna ett nytt sätt att leva. Och vi tyckte de var bättre att vi helt enkelt ser till att våra karaktärer på var sitt sätt får uppnå det och sedan lämna de därhän. En fin liten test kampanj för att lära oss spela ihop.

Genren var Buffy/Sandman ungefär.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="lila">/images/hr.gif</td></tr></table>

Frågan är, vart ska vi fortsätta med?

Vad för sorts genres är coola?

… och

Vad för teman kan man ha till det?

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="lila">/images/hr.gif</td></tr></table>

Förra gången så var vi ju minst, maktlösas och botten på de övernaturliga stegen, och temat var utforska och finna sin plats.

De tänker vi inte ha igen för vi vill variera oss.

Så grunden är att rollpersonerna skall ha makt över andra, eller i alla fall makt över sina egna liv och ha en plats i samhället.

Vi funderar på superhjälte med X-men eller kanske lite mer Risnings stars tema, och kanske ha frågeställningar kring ”Vad har vi rätt att göra med vår makt?” Och så vidare,, men vi vill ha andra förslag.

Vi är dock hardcore friformare så att rekommendera regelsystem är inte så coolt, och spelvärldar bygger vi eller snor vi helst ihop själv, utan de är tips på en bra grund setting för något eller ett coolt tema vi vill ha?

Så vad föreslår ni? Vi vill ha massa coola idéer:

Piratsetting, med tema kring mörka frestelser?

Spaceopera om syskonrivalitet?

Ninjasaga om att verkligheten inte bara är svart och vitt?

Smurfhistora om hämnd?

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="Lila">/images/hr.gif</td></tr></table>

Vad ska vi spela, och varför är just de så coolt?

Krille

Super Moderator
Ni kan spela rollspelskonstruktörer i Skövde som funderar på om de ska göra aliens-marinkårsaction, bondhumor eller manga-space opera och diskuterar regelfilosofi!

...eller kanske inte.

Hade jag fått välja genre fritt så hade deet förmodligen blivit haremmanga à la Tenchi Muyo!, ba'föratt.

w176

Förlorad dotter
Öhm... Halva gruppen har redan kört harem tema en gång, så de blir nog inte aktuellt, men vad är coolt med haremmanga.

Och vad för roliga grundkonflikter och teman på berättelser kan man ha i en sådan miljö?

Och vad är den roliga grundkonflikten i ett vara en medelåders rollspelskonstuktör i Skövde?

Krille

Super Moderator
"Och vad för roliga grundkonflikter och teman på berättelser kan man ha i en sådan miljö?

Den klassiska grundkonflikten, och som gör Tenchi Muyo! så förbaskat kul, är att man koncentrerar halvdussinet radikalt olika personligheter på en och samma plats, och ger dem ett ömsesidigt uteslutande mål, som samtidigt förenar dem så länge som ingen part uppnår sitt mål.

I fallet Tenchi: två rymdprinsessor, en rymdpirat, en rymdpolis, galaxens skickligaste forskare och ett kattin-rymdskepp är alla tokkära i Tenchi. Var och en har för sig tillräckliga förmågor för att mosa en planet, och var och en har sina egna skäl till att stanna på Jorden hos Tenchi. Ett av skälen är att om de inte stannar på Tenchi så är risken överhängande att Tenchi faktiskt väljer en av rivalerna, och ett annat av skälen är ju att de faktiskt gillar Tenchi.

Så där har du upplägget: sex tokgalna flickor som alla är dökära i den inte ont anande Tenchi.

Hela poängen är förstås att man spelar flickorna, inte Tenchi, och konstant tävlar om Tenchis gunst. Faktum är att alla andra saker är per definition helt ovidkommande, så rollpersonerna kan vara hur fethäftiga som helst. Det borde till och med lämpa sig ypperligt för friform. Det enda man behöver göra då och då är att slänga in något yttre hot som flickorna blir tvungna att samarbeta om.

"Och vad är den roliga grundkonflikten i ett vara en medelåders rollspelskonstuktör i Skövde?"

Till att börja med genre på spelet som ska göras, och vidare huruvida regler är bra eller dåligt. Det sistnämnda har ju underhållit det här forumet i åratal, så det borde man kunna spela rollspel om.

w176

Förlorad dotter
Tackar

I och för sig var jag väl med i någon av den tidigare diskussionen om harem manga spel men jag vill ändå ha en massa feedback. Och de skulle i och för sig vara kul att vad än vi kör lägga till en harems-komplex situation oavsett vad vi annars kommaspela.

Att låta alla superhjältar vara kär i en och samma person, alla våra pirater vara de eller alla våra smurfar. Som en extra krydda. Självklart kan de ha en massa andra romanser och relationer med andra karaktärer vid sidan om, men du har rätt. Kamp om någons gunst är cool. Fast de kan ju lika gärna handla om respekt, eller att ses som bäst eller ha någons förtroende.

Men jag håller med,. Kamp om gunst är coolt.

ripperdoc

Myrmidon
Teh yber Kampanjgenerator (ädit)

För dylika problem skrev jag ihop ett litet skript. Jag ger dig KampanjGen v0.1.

Ladda om sidan för att få nya förslag. Kommentera gärna eller tipsa om ord som bara måste vara med :gremsmile:

/RipperDoc - Dödlig angsttoonsmini-kampanj med mycket ångestscener

(ädited) Förklarade hur man använder den.

Hjalle

Swashbuckler
Hujedamig

"Improviserad grottkrälsrealism-mini-kampanj med mångfacetterade sexscener"

Då var det bara att göra rollpersoner, Tokar!

-Hjalle, för vad skulle DU göra om du var fast i liten, mörk, mysig, underjordisk kammare - den här kampanjen skulle juh vara realistisk. :gremsmirk:

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Teh yber Kampanjgenerator (ädit)

"Mytisk powergamerkomedi-fyllespel med dassiga gömställen"

Det här är mitt förslag. Om inte annat måste jag spela den här kampanjen.

Honken

Hero
Jag är ju då ingen friformare, men kanske hämta inspiration i Paranoia och den världen. Göra nått lättsamt absurt. Vara förädare, men ändå inte...

/Honken

MrG

Swashbuckler
Och varför har du skrivit så lite om vad som hänt i er kampanj? Hade hoppats på få se mer krönika :gremwink:

Förra gången så var vi ju minst, maktlösas och botten på de övernaturliga stegen, och temat var utforska och finna sin plats.

De tänker vi inte ha igen för vi vill variera oss.
Det lite lustiga är att om jag ska vända helt på det skulle jag rekomendera Amber RPG, förlåt, jag vet att du ville ha friform... men det är en schysst miljö och det tärningslösa "systemet" är lite friformigt (personligen brukar jag skippa hälften också). Miljön är interdimesionell fantasy, och temat brukar vara maktkamp . Coolhetsfaktorn är friheten i karaktärsmakande, att spela tuffast i världen och så bygger de på fem schyssta böcker.

Annars kan jag föreslå saker jag själv funderar på som brittisk överklass och underklass på tjugotalet med tema kompetent personal . Det ligger en sån tanke om att ha en kampanj om en bunt butlers och deras inkompetenta herrar och damer som de måste rädda ur knipa och inte kan låta tappa ansiktet. Inspererat av Jeeves och Wooster möter Gosford park. Coolhetsfaktorn är att spela kompetenta underdogs, läge för massa bra citat och kalla kommentarer och åtminstone mitt huvud är fyllt av massa bissara intriger till det.

På sistonet har jag även funderat på cirkus med Woody Allan-känsla och tror att jag skulle kombinera det med temat såpopera . Så maktkamp och intriger på en resande cirkus, eller kanske med två karaktärsuppsättningar så man spelar två konkurerande cirkusa. Cirkus är övercoolt som miljö och såpa undervärderat som rollspelsform.

En gammal idé som jag kört är förresten Rock n´roll där jag körde en kampanj med temat en gitarr och dess band och hade episoder ur dess "liv" i en ickekronologisk ordning. Det som var coolt var att se karaktärer ur olika skeden i dess liv, frihet att få berätta många olika historier, där den enda röda tråden var en gitarr (och en historia var till och med om hur trädet vars virke den bestod av, blev planterat) och rock n´roll såklart.

Superhjältar är coolt, och på något sätt har jag inte fått det att funka som jag vill, har tittat på om det är något jag skulle ha system till eller vad jag kan göra för att få det spännande. Kruxet är att det för ofta blir fokus på trista strider. X-men och Rising Star är bra inspiration och får ni det att funka måste du delge knepen!

Annars:
Pirater, coolt!
Spacesopera tristare än syskonrivalitet, men det temat är guld i andra miljöer (känns som den kombon är gjord)
Ninjor, halvcoolt, men färgglada ninjor är inspirirande
Smurfer är inte rätt, men med hämnd, inte dumt
:gremlaugh:

Och från rollspelsbaren kan jag föreslå Vidsträkt djungel, ambasadörer och tema bastarder :gremwink:

Rising

Vila i frid
Ägig

Ägig generator.

Risingsk überlowfantasy-långkörare med dassiga sexscener.

Det vill jag spela!

---

Annars, till wetsex, så skulle jag rekommendera... Politisk thriller.

När jag har spelat mycket fantasifulla rollspel med tonvikt på stilistik så brukar jag nämligen alltid vilja gå tillbaka till något enkelt och handbegripligt. Det känns naturligt för mig.

Från Buffy/Sandman skulle jag själv inte vilja gå vidare till superhjältar, ninjor eller rymdaction. Det skulle jag nästan vara lite mätt på. Tvärtom skulle jag vilja gå vidare med något som låg närmare till hands.

Det enklaste vore då att fortsätta med diskbänksrealism, tonårsdrama eller något liknande. Men det steget känns inte så naturligt för mig, ty sådana "låga" settings är ofta väldigt experimentella till formen och berättarspråket. Och jag tror att wetsex och hennes grupp redan har experimenterat en hel del.

Så därför kan det kännas naturligare att experimentera med innehållet istället. Alltså berätta en ganska rak spänningshistoria - men som istället behandlar lite djupare och svåråtkomligare ämnen.

Det behöver inte vara arty, tråkigt eller ens ha hög Liza Marklund-faktor. Det kan vara både surrealistiskt, läskigt, romantiskt och ha övernaturliga inslag. Det behöver inte ens vara ett särskilt smart äventyr. Men... öh, jag vet inte riktigt vad jag vill säga. Borde tänkt ut något innan jag skrev detta.

w176

Förlorad dotter
Om Generatorer.

Jag tycker generatorn var urhäftig, men frågan är om den egentligen är användbar... Den kan i och för sig självklart vara till hjälpt vid vilt hjärnstormande, men när de kommer till det praktiska arbetet med vad än de gäller, så brukar frågorna "Hur?" och "Varför?" bli viktigare än frågan "Vad?"

Även om de ger coola uppslag och hjälper en att tänka lite friare så hjälper den inte till speciellt mycket när de kommer till de frågorna. Även om jag vill köra min Risinska Lowfantasy med absolut inga dialoger, Så... Nja de är inte så mycket hjälpt. Dels så skulle jag behöva ett "Varför?" Vad ger de att köra de där? Och ett "Hur?" Om hur vi ska lägga upp de för att få absolut inga dialoger men ändå intressant spel och så vidare.

Generatorer är söta men jag måste ifrågasätta om de är speciellt mycket mer användbara än så.

w176

Förlorad dotter
Oj, de ska ju bli en långkörare

Grejen är att de här ska bli, eller åtminstone planeras bli en långkörare.

Långkörare ställer vissa krav, och ett av de centrala kraven är förändring. Brittisk tjugo tal till exempel så är grejen med den tiden i mångt och mycket att de var en ganska stabil tid. Var man underklass var man de och man kan inte ställa världen på ända hur som helst.

De var ett av problemen med Myth. Staden där allting utspelade sig hade ett för stabilt och statisk länge. Enda sättet något i staden dramatiskt skulle förändrats var om stor del av våra bikaraktärer gick och massdog. Folk hade sina motiv och agendor och saker var som de var, och de hela handlade om att anpassa sig till det.

Därför behöver vi en miljö som när vi, när vi har lust kan vända upp och ner på. Låta karaktärerna byta position i och dessutom byta karaktärer och massa andra förutsättningar hur som helst. (Gissa varför vi tyckte x-men var en bra grund. Där kan man tala om evighetsmaskin till historia)

Man kan byta sida, byta igen, vara hjältar, bli skurkar, bli efterlystas av Hagtribunalen, bli rentvådda, tappa minnet, upptäcka att man egentligen är en klon eller så en ny mutation hur som helst.

Men de funkar även med andra genres, de skulle kunna funka med cirkustema eller piratmiljö med, om vi tänker på de från början när vi skapar världen. Men hur som helt att miljön med bifigurer m.m. klarar stora dramatiska förändringar när vi känner för de.

Och samma sak med temat. En långkörare temamässigt kväver att man ska kunna byta fokus på berättelsen rätt mycket. Om man börjar med "syskonrivalitet" och sedan när den är löst driver över till "tillit" och efter de "svåra val" och så vidare kan man hålla berättelsen vid liv. Men de kräver också att man lägger upp en historia där de är möjligt.

Kompetent person som temaskulle kunna vara kul att utforska vad kompetens är kanske upp till sju-åtta spelmöten, men sen tror jag att det temat skulle vara tömt. Vilket betyder att man skulle behöva glida över till något annat.

De är inte lätt med de här med historier.

De vad därför jag började buffa här för att skaffa en fin bred feedback å vi kan skapa en ny kampanj med massor av olika aspekter i åtanke.

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="blå">/images/hr.gif</td></tr></table>

"Och varför har du skrivit så lite om vad som hänt i er kampanj? Hade hoppats på få se mer krönika "

Öhm... För att vi började skriva FETA utvärderingsmejl efter varje spelmöte. Tänk ungefär två a4 i varje mejl och bara snacket mellan två personer kunde de vara 4-5 mejl som skickades om varje spelmöte... Samt irl snack... Samt telefon och msn... Samt karaktärs krönikor...

-Vi lite överambitiösa, ja?

Sedan är jag en feesbackhora. Får jag ingen feedback surar jag och slutar skriva.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Om Generatorer.

Nej, den är ganska värdelös för att faktiskt skapa en kampanj :gremsmile: Möjligtvis kan den inspirera till ngt galet. Generatorer är till för att underhålla, inte göra nytta :gremwink:

/RD

Dimfrost

Special Circumstances
Ni skulle kunna köra storslagen sword & sorcery, lite som Conan, Exalted eller Dark Sun: rollpersonerna är kringvandrande hjältar i en hård och barbarisk värld, mäktiga nog för att göra en skillnad men inte mäktiga nog för att sakna problem. Temat kan vara detsamma som superhjältekampanjen: makt och dess konsekvenser. Kanske kan man ta över en nation, men ska man frige slavarna och därmed rasera stadsstatens ekonomi? Ska man omkullkasta demonkulten, torts att prästerna hävdar att solen slutar gå upp om man upphör med människooffren? Asiatiska eller sydamerikanska myter är balla som bakgrund. (Själv skulle jag förlägga en sådan här kampanj i Exalteds värld, fast antagligen med andra regler, men det lär gå bra att improvisera ihop en egen värld. Så länge man får svartkonstnärer, demoner, öknar, stadsstater med galna härskare, slavjägare, nomadstammar, krökta svärd, balla wuxialiknande stridskonster, elefanter och apor är jag nöjd. :gremgrin: (Även om det aldrig är fel med en liten (okej, en rätt stor) gnutta magitech heller.))

Man börjar alltså när rollpersonerna redan är mäktiga. De har haft ett eget legosoldatskompani, färdats över de nio haven, slaktat demoninvasioner och dräpt den sista draken. Frågan är vad de ska göra nu. En tomhet infinner sig sakta, det börjar gå rutin i hjältegrejen. Ska man röka opium resten av evigheten, skaffa sig ett lämpligt rike att styra över eller försöka fortsätta som vanligt?

/Dimfrost

MrG

Swashbuckler
Re: Oj, de ska ju bli en långkörare

Hade missat att ni planerade en långkörare (vad innebär det för er förresten, hur många spelmöten hade ni tänkt er?). Kan klart rekomendera temat med maktkamp till det.

Det funkar i många av miljöerna jag redan föreslagit, cirkusen kan man ha det i, Amber är det centralt tema, 1920-tal funkar det i men skulle då byta brittisk överklass till amerikansk under värld och kanske ha kvar en brittisk exillord som försöker göra krimminell karriär... får mig att osökt tänka på Flashman, vars krönikor är lysande exempel på hur man kan hantera brittisk överklass och få det till att vara en mindre statisk miljö (förvisso inte 1920-tal, men ändock god inspiration).

Funderar på vad temat egentligen är i X-men... den titeln har svängt rätt mycket och handlar väll i första hand om utanförskap och kampen mellan ont och gott?

Tänker ni köra med byte av spelledare och samberättarinslag, för hade ni inte nått sånt i förra kampanjen? Vet inte om det kommer påverka valet av miljö och tema, men för mig skulle det göra det.

Öhm... För att vi började skriva FETA utvärderingsmejl efter varje spelmöte. Tänk ungefär två a4 i varje mejl och bara snacket mellan två personer kunde de vara 4-5 mejl som skickades om varje spelmöte... Samt irl snack... Samt telefon och msn... Samt karaktärs krönikor...

-Vi lite överambitiösa, ja?
Coolt! :gremlaugh: Och överambitiös är något bra i sammanhanget :gremwink:

Sedan är jag en feesbackhora. Får jag ingen feedback surar jag och slutar skriva.
Och ta då min kommentar som att det hade varit kul att få höra vad som hände och hur det gick i förra kampanjen... Eller finns det för läsning någonstans och jag bara har missat det :gremwink:
Krönikor är lite aber då man sällan får feedback, men när någon okänd plötsligt nämner att de följer ens kampanj är det värt allt sånt (enlig mig som inte tror jag bryr mig om uppmärksamhet förrens jag får den och inser vilken uppmärksamhetsjunkie jag är).

MrG

Swashbuckler
Re: Om Generatorer.

Nu blev jag tillräckligt nyfiken och kollade in generatorn först... coolt, men kan ju göra samma sak i princip med en d100 och en slumptabell

Har aldrig testat det för en kampanj, men funderat på om man skulle kunna göra en sån för att användas specialtillverka sån i en kampanj till att slumpa nästa handling och så stryka alla använda bitar... eller nått åt det hållet.

MrG

Swashbuckler
Wolf, Ram and Heartless

Så nu har jag grunnat mer på det (tycker om trådar som får mig att tänka ut stora koncept som jag själv skulle vilja göra) och utifrån de förutsättningar som du satt upp skulle jag skapa följande kampanj:

Historien kretsar kring advokatbyrån Wolf, Ram and Heartless och dess interna maktkamp och dess kamp mot omvärlden. I firman finns alla typer av advokater och de kämpar om att få arbetet som Ceo av de mystiska ägarna. Förutom byråns namns inspiration är det inte några mystiska inslag i kampanjen och miljön skulle vara inspirerad av Boston leagal, Ally McBeal, LA Law och (självklart) Angel och så en bunt såpoperor.

Varje spelar skulle få en bunt karaktärer i firman, i olika läger och få delta i de olika maktkamperna. Plottarna skulle vara olika rättsfall, men inte bara i det lagliga arbetet utan även en hel del deckarintriger (för att veta vad som hände), interna intriger (kan man fälla ett fall för interna konkurenter utan att folk förstår det) och självklart lite renodlad såpa (kan man ligga sig till makten).

Om firman förlorar viktiga fall, åker alltid Ceo:n (i fängels, till postavdelningen, hamnar på åklagarmyndigheten, etc) och man väljer en ny. Nu sa du inga system, men här skulle jag antingen ha en röstning inspererad av Kremlin eller ett xp system som var drivet av vunna fall och att karaktären är med i många speltillfällen.

När man skiftar Ceo:n skiftar ofta fokus på kampanjen, är det en skum typ blir det många sånna fall, men det kan lika gärna handla om goda gärningar och pro bonoarbete eller om att hjälpa rika med skilsmässor.

Nya klienter och uppdrag får alla hitta på och komma med förslag på och har någon vision om att inleda speltillfällen med en bunt uppdrag som man även kan rata en del av. Klienter kan både vara slps och spelarkaraktärer efter tycke och smak.

Skulle det kunna vara något?