Draugen said:
Till er som inte vet vad WHFRP står för är det en förkortning av Warhammer fantasy roleplay.
Oftare förkortat WFRP. Vilket självklart är den korrekta förkortningen.
Hur föredrar du att spela WHFRP ?
Gritty och down to earth med endast männskilga karaktärer eller mer högsvävande?
Mänskliga rollpersoner, mänskliga fiender. Tills man kommer bakom kulisserna, där det finns ... ännu mer mänskliga fiender.
Det är det enkla, basala, egoistiska, som är det onda, det är inte ondska för att kaos finns, utan för att en värdshusvärd vill tjäna mer pengar än sina konkurrenter, eller en bonde vinna en grisodlartävling.
Och sen finns kaos nånstans i bakgrunden.
Sen gillar jag intriger och äventyr där adeln är med och petar i pajerna. Högt och lågt, det är ett bra motto. Men då inom den sociala hierarkin. Inte en massa högfantasy magi.
Varför föredrar du att spela det på det viset ?
Tyvärr kan jag bara ge svaret: det är roligast så. Men mycket har det förstås att göra med spelledarpersoner:
http://altdorfer.blogspot.com/2007/05/gm-tip-1.html
Är det något särskilt som gör att du gillar just det sättet som din SL/Grupp spelar WHFRP på ?
MIna spelare lyser upp när de får bråka med mina spelledarpersoner som gör konstiga saker. Jag spelleder som bäst när jag spelleder sociala interaktioner.
Kör ni med några speciella husregler. Vilka är isåfall dessa?
Inga Fate Points, tror jag vi bestämde.
Vad har WHFRP som gör att du älskar/hatar spelet?
Älskar: farligt system, kaos i små mängder och "corruption", skaven, humor och en horror-känsla.
Hatar: kaos överallt in your face come and get it monkeyboy, WFRP-fans som tror att spelet är nån slags jävla medeltidssimulator. Blä.
Föredrar ni någon speciell musik till spelet, isåfall vad ?
Ingen speciell musik, men det kanske ändras när jag får igång vårt digitala spelbord.
Introduktionsfoldern som presenterade spelet i WD för 1000 år sen. Gudars, jag har aldrig velat ha ett spel så mycket som då. Och sen när jag fick boken, och den var tjock, och stämningsfull och rolig ...
Ska spelleda WFRP imorrn, med fyra minnesvärda rollpersoner; Wilhelm (bounty hunter, skapad av Chrull), Wilhelm (highwayman, skapad av Dante), Wilhelm (scout, enligt rollformuläret skapad av Slobodan Milosevich) och slutligen Wilhelm (veteran, skapad av någon som inte skrev sitt namn på formuläret).
Har för mig att Storuggla var med ... kanske Vitulv. Slobodan minns jag inte alls.
Gruppen är helt hopplös, men är för rolig för att inte använda igen! Med andra spelare förstås.
/M