CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
För det första, finns det något annat forum med högre Western-aktivitet, tipsa gärna på var Western-communityn diskuterar.
Sedan, är det bara jag som är naiv eller aningslös när jag trodde att
1) Western 4 erbjuder många roliga start-karriärer som inte är renodlade revolvermän, vi kan kalla dessa roller "civila"
2) en huvudingrediens i Western är eldstrider
och 3) att 1+2 betyder att civila roller kan ta del av eldstrider. Alltså att precis som i de flesta andra rollspel jag spelat att du kan bli godtagbart farlig även utan att superoptimera bara på ditt vapen
Nu kanske ni tycker det är självklart att enbart riktiga desperados och gunslingers har i en strid att göra, och att det är rätt och riktigt att civilister mest ska springa runt och skrika i panik när kulorna börjar vina. Men det vore främmande för mig.
Jag har nämligen upptäckt att (iallafall i W4) du behöver ha en Träffchans på cirka 10 högre än din motståndares Försvar för att kunna bidra på ett ordentligt sätt i en strid.
Annars är man ju hopplöst oförmögen att träffa och skada sin motståndare.
Alla pratar om att Warhammer Fantasy Role-Play är ökänt för att ha hög "whiff"-faktor, alltså att du mest missar dina svärdshugg och när du väl träffar, ja då parerar din motståndare.
Men det är ju ingenting i jämförelse med Western, för en karaktär som har Träffchans 10 till 15 med sin revolver.
Hade den genomsnittslige anonyme banditen eller hyrda agenten haft Försvar 5 hade det kanske varit annorlunda, men så är det helt enkelt inte.
I de officiella publicerade äventyren har vapentränade män Försvar 10 eller högre, så är det bara. Och eftersom du sällan skjuter på pianospelare och skolfröknar kvittar det att dessa kanske har lägre försvar.
Det är ju den onde kreatursbaronens eller tågrånarligans män du möter i strid, och om dessa då har Försvar 12, så innebär det att du själv som hjälte behöver Träffchans 22 för att med någon rimlig säkerhet ska kunna komma någonstans i en eldstrid, dvs hyfsat ofta lyckas skjuta ner din motståndare.
Jag vill påstå att en civil rollkaraktär med Träffchans cirka 13 bara lyckas träffa och allvarligt skada en anonym vakt eller buse på 1 av 6 skott. Inte nog med att man ska träffa, och träffbilden blir aldrig högre än nio av tjugo utfall om man inte slår 20 på tärningen. Sedan ska träffen omvandlas till en skada också, och givet Skadegrupp 12 och en Tålighet på 4 så blir hälften av alla träffar enkom Skråmor eller Lätta skador.
1 av 6 vill säga cirka 16% chans. Det får ju WFRP att framstå som rena underverket i effektiv krigföring och höga värden.
Åter till min naivitet.
Varför har vi aldrig hört talas om Westerns whiff-faktor?
Eller är det självklart för er att advokater, spiritualister och kvacksalvare inte har med revolverstrid att göra, utan att de på sin höjd skjuter några gevärsskott men mest håller sig undan?
Det tycker iallafall jag är tråkigt.
Sedan, är det bara jag som är naiv eller aningslös när jag trodde att
1) Western 4 erbjuder många roliga start-karriärer som inte är renodlade revolvermän, vi kan kalla dessa roller "civila"
2) en huvudingrediens i Western är eldstrider
och 3) att 1+2 betyder att civila roller kan ta del av eldstrider. Alltså att precis som i de flesta andra rollspel jag spelat att du kan bli godtagbart farlig även utan att superoptimera bara på ditt vapen
Nu kanske ni tycker det är självklart att enbart riktiga desperados och gunslingers har i en strid att göra, och att det är rätt och riktigt att civilister mest ska springa runt och skrika i panik när kulorna börjar vina. Men det vore främmande för mig.
Jag har nämligen upptäckt att (iallafall i W4) du behöver ha en Träffchans på cirka 10 högre än din motståndares Försvar för att kunna bidra på ett ordentligt sätt i en strid.
Annars är man ju hopplöst oförmögen att träffa och skada sin motståndare.
Alla pratar om att Warhammer Fantasy Role-Play är ökänt för att ha hög "whiff"-faktor, alltså att du mest missar dina svärdshugg och när du väl träffar, ja då parerar din motståndare.
Men det är ju ingenting i jämförelse med Western, för en karaktär som har Träffchans 10 till 15 med sin revolver.
Hade den genomsnittslige anonyme banditen eller hyrda agenten haft Försvar 5 hade det kanske varit annorlunda, men så är det helt enkelt inte.
I de officiella publicerade äventyren har vapentränade män Försvar 10 eller högre, så är det bara. Och eftersom du sällan skjuter på pianospelare och skolfröknar kvittar det att dessa kanske har lägre försvar.
Det är ju den onde kreatursbaronens eller tågrånarligans män du möter i strid, och om dessa då har Försvar 12, så innebär det att du själv som hjälte behöver Träffchans 22 för att med någon rimlig säkerhet ska kunna komma någonstans i en eldstrid, dvs hyfsat ofta lyckas skjuta ner din motståndare.
Jag vill påstå att en civil rollkaraktär med Träffchans cirka 13 bara lyckas träffa och allvarligt skada en anonym vakt eller buse på 1 av 6 skott. Inte nog med att man ska träffa, och träffbilden blir aldrig högre än nio av tjugo utfall om man inte slår 20 på tärningen. Sedan ska träffen omvandlas till en skada också, och givet Skadegrupp 12 och en Tålighet på 4 så blir hälften av alla träffar enkom Skråmor eller Lätta skador.
1 av 6 vill säga cirka 16% chans. Det får ju WFRP att framstå som rena underverket i effektiv krigföring och höga värden.
Åter till min naivitet.
Varför har vi aldrig hört talas om Westerns whiff-faktor?
Eller är det självklart för er att advokater, spiritualister och kvacksalvare inte har med revolverstrid att göra, utan att de på sin höjd skjuter några gevärsskott men mest håller sig undan?
Det tycker iallafall jag är tråkigt.