Vilka tyckte ideen med Mutant var ascool och vilka tyckte den var töntig. Vissa saker kändes ju lite löjliga. Hur lätt var det att köpa Jerry, den muterade utten egentligen? Eller? Motivera kära forummedlemmar.
Mutantvärlden var mycket lik/inspirerad av ett antal SF-serier/filmer/böcker. Den hade således gjorts tidigare. Den enda fantasy för vuxna som fanns att läsa på svenska när Drakar och Demoner kom ut var i princip Tolkien. Fantasy var INTE stort då, sorry - Conan som serie och film till trots. Detta var före Eddings, Jordan... före Äventyrsspels (taffliga) översättning av sword n' sorcery. Före två tusen olika dataspel som alla i princip bygger på Dungeons & Dragons.Det var väl enklare att acceptera fantasy som ändå var rätt etablerat än mutantvärlden som aldrig tidigare gjorts.
Kan du inte din Kipling? Han har en hjälte-mungo.Det är inte svårt att köpa ett muterat djur som grej. Men en mungo... Jag vet inte. Vill man va en mungo? Råtta? Jag kan tänka mig att jag skulle haft problem med det om jag var typ 15.
Förutom det skämt som Staffan hänvisar till, så är ju den "muterade mungon Jerry" ett rätt bra exempel på den bisarra humor som Mutant hade redan från början. DEN kan jag tänka mig var off-putting för en del, men lika många tyckte väl det var häftigt. Exemplen med Jerry är också bra mycket mer spännande än de i Drakar. Finns det nån som MINNS vad exempelrollpersonen i Drakars grundbox hette?Kan du inte din Kipling? Han har en hjälte-mungo.
Han nämns i ett par exempel på magi, men är inte den rollperson som används som exempel på framslagning av rollpersoner, exempel på strid, etc. Jerry används på flera ställen, inklusive framslagningen.Trollkarlen Zot är ju en legend!
Är det bara box som gäller, så nej. Men i DoD 5 (Chronopia dårå, fast det är ju ett annat spel) heter han Brutus, och är en tjuvaktig barbar. Klar Conanfaktor, fast han vevar med en yxa. Han är med både i figurmakandet och i en hel del av färdighetsbeskrivningarna.Finns det nån som MINNS vad exempelrollpersonen i Drakars grundbox hette?