Nekromanti While we're on the subject... (Mutant)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Vilka tyckte ideen med Mutant var ascool och vilka tyckte den var töntig. Vissa saker kändes ju lite löjliga. Hur lätt var det att köpa Jerry, den muterade utten egentligen? Eller? Motivera kära forummedlemmar.

Staffan

Myrmidon
Mungo!

Jerry är ju en mungo, inte en utter. Det är ju liksom en ordlek med "Mungo Jerry" (som gjorde brottarhitten "In the summertime).

Själv har jag inte så mycket minnen av ur-Mutant, det var ett av de rollspel vi hade i min första spelgrupp, och jag tyckte väl att det var rätt coolt tror jag. Å andra sidan var jag en sisådär 9 år...

Nightowl

Champion
Alla förnuftiga människor tycket naturligtvis att Mutant var ascoolt. Jag är en förnuftig människa.

Till saken hör att det var mitt första spel - mitt första fantasyspel var Dungeons and Dragons på engelska, och jag hade väl spelat rollspel i sisådär ett och ett halvt år innan jag prövade på Drakar och Demoner Expert, även om jag sett det innan - och då hade jag hunnit lira både Mutant 2 och SRR innan dess.

Dessutom hade jag konsumerat en mängd postapokalyptik innan Mutant, men inte hittat särskilt mycket rolig fantasy. Jag fattar inte varför det skulle vara svårare att köpa den muterade mungon Jerry än tomtarna och trollen i, säg, Drakar... :gremgrin:

Erik

Lindenius

Swashbuckler
Hey Len [ant]

Jag fattar inte varför det skulle vara svårare att köpa den muterade mungon Jerry än tomtarna och trollen i, säg, Drakar...

Word brother.

För att inte tala om att kasta eldbollar. Då känns ju lasern och masern mer troliga. :gremsmirk:

//erik. softish

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det är inte svårt att köpa ett muterat djur som grej. Men en mungo... Jag vet inte. Vill man va en mungo? Råtta? Jag kan tänka mig att jag skulle haft problem med det om jag var typ 15. Nu var jag 9 och allt var coolt.

Det var väl enklare att acceptera fantasy som ändå var rätt etablerat än mutantvärlden som aldrig tidigare gjorts. Mutant bemöttes väl med mer skepsis/hyllningar än Dod? Eller?

Nightowl

Champion
Det var väl enklare att acceptera fantasy som ändå var rätt etablerat än mutantvärlden som aldrig tidigare gjorts.
Mutantvärlden var mycket lik/inspirerad av ett antal SF-serier/filmer/böcker. Den hade således gjorts tidigare. Den enda fantasy för vuxna som fanns att läsa på svenska när Drakar och Demoner kom ut var i princip Tolkien. Fantasy var INTE stort då, sorry - Conan som serie och film till trots. Detta var före Eddings, Jordan... före Äventyrsspels (taffliga) översättning av sword n' sorcery. Före två tusen olika dataspel som alla i princip bygger på Dungeons & Dragons.

Jag kan inte minnas att Mutant blev ifrågasatt särskilt mycket, även om Drakar antagligen sålde i större upplagor. SÅ stort var inte glappet mellan fantasy och postapokalyps.

Erik

Troberg

Sinister eater
Det är inte svårt att köpa ett muterat djur som grej. Men en mungo... Jag vet inte. Vill man va en mungo? Råtta? Jag kan tänka mig att jag skulle haft problem med det om jag var typ 15.
Kan du inte din Kipling? Han har en hjälte-mungo.

Nightowl

Champion
Kan du inte din Kipling? Han har en hjälte-mungo.
Förutom det skämt som Staffan hänvisar till, så är ju den "muterade mungon Jerry" ett rätt bra exempel på den bisarra humor som Mutant hade redan från början. DEN kan jag tänka mig var off-putting för en del, men lika många tyckte väl det var häftigt. Exemplen med Jerry är också bra mycket mer spännande än de i Drakar. Finns det nån som MINNS vad exempelrollpersonen i Drakars grundbox hette?

Erik

Krille

Super Moderator
"Finns det nån som MINNS vad exempelrollpersonen i Drakars grundbox hette?"

Förutsatt att vi talar om den svarta boxen (jag tror inte att det ens fanns någon exempelrollperson i den blå), ja. Trollkarlen Zot är ju en legend!

Nightowl

Champion
Jerry vs. Zot!

Trollkarlen Zot är ju en legend!
Han nämns i ett par exempel på magi, men är inte den rollperson som används som exempel på framslagning av rollpersoner, exempel på strid, etc. Jerry används på flera ställen, inklusive framslagningen.

Erik

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Och så har vi trollkarlen "Blixt Anders" (eller möjligen Blixt-Anders), som var med rätt mycket i Sinkadus i alla fall, vet inte om han hittade in i några regelböcker.

Nightowl

Champion
Blixt-Anders

Blixt-Anders fanns med i en Sinkadus - det gällde effekterna av FATA MORGANA. Det fanns ett gäng sådana där "är med en gång", men inget motsvarande Rurik i RuneQuest 2 eller de där exempelkaraktärerna (Mialee och gänget) i D&D3 - genomgående figurer man hela tiden hänvisar till. Vahannuhette-barbaren i Chronopia var ju med ganska mycket i den utgåvan av Drakar, dock...

Erik, filosoferar

Feliath

Swashbuckler
Finns det nån som MINNS vad exempelrollpersonen i Drakars grundbox hette?
Är det bara box som gäller, så nej. Men i DoD 5 (Chronopia dårå, fast det är ju ett annat spel) heter han Brutus, och är en tjuvaktig barbar. Klar Conanfaktor, fast han vevar med en yxa. Han är med både i figurmakandet och i en hel del av färdighetsbeskrivningarna.
Trollkarlen Zot finns också med, men om jag inte missminner mig enbart för att demonstrera självmord.

I DoD 4 är exempelpersonen en alv, men det vete fan om han har ett namn förrän alldeles på slutet. Och i Magikerns Handbok figurerar Gyax (nog fan är det en referens till Gary Gygax?) ganska friskt.

/Feliath - mnemetor maximus

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Zot vila i frid

Trollkarlen Zot finns också med, men om jag inte missminner mig enbart för att demonstrera självmord.

HAHA, så han dog efter DoD 3 boxen då. och dyker aldrig mer upp igen? Ganska metaforiskt tycker jag,

Staffan

Myrmidon
Re: Zot vila i frid

Faktiskt inte. Dels är han exempelperson i DoD Expert, och dels dyker han upp i Krilloan, där han slagit sig ner efter många års äventyrande och byggt/köpt sig ett torn. Om jag inte minns fel är tornet utformat som en naken kvinna också, eller det kanske var något annat av tornen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"nog fan är det en referens till Gary Gygax?"

Möjligen. Betydligt tydligare är ju de i förbifarten nämnda magikerna Staaphord och Perinn, som upptäckte mörkrets element i DoD Expert.