Nekromanti White Dwarf

Organ

Out of time, out of mind
Är det någon som kan upplysa mig om följande:

När upphörde tidningen White Dwarf att handla om rollspel för att helt övergå till figurspelet Warhammer?

/Anders (Lyssnandes till Zappas "Chunga's Revenge"

Troberg

Sinister eater
När upphörde tidningen White Dwarf att handla om rollspel för att helt övergå till figurspelet Warhammer?
Någonstans kring nummer 120 eller så.

Organ

Out of time, out of mind
>Någonstans kring nummer 120 eller så.

När var det? I början av 90-talet eller så?

/Anders

Troberg

Sinister eater
När var det? I början av 90-talet eller så?
Jag vet inte, jag gjorde mig av med alla mina gamla WD för ett tag sedan, så jag kan inte kolla. Ångrar mig lite, hade en obruten serie från cirka 45 till cirka 110.

Organ

Out of time, out of mind
Re: December 1989

Kan det vara så att Herr Seter (eller nån annan för den delen) vet exakt vilket nummer som var det sista med rollspelsmaterial? Var denna förändring något som skedde gradvis eller smällde det bara till och plötsligt var det tenngubbar överallt? Jag har ett par nummer från det sena 80-talet och jag vill minnas att de inte innehåller något Warhammer-relaterat överhuvudtaget.

/Anders (som nu ska packa sig hem från jobbet 19:31 en fredagskväll :gremfrown: )

rax

Swordsman

Om Herr Seter har rätt på år och månad så var det nummer 120.

Förändringen skedde i mitt tycke gradvis. När Games Workshop började göra egna rollspel (Warhammer Fantasy Roleplay samt RuneQuest, Call of Cthulhu och Stormbringer) fasade de ut rollspelsmaterial till andra spel, t ex AD&D.

När man sedan upphörde med produktionen av egna rollspel upphörde WD också att behandla rollspel öht. Inte så konstigt kanske - figurspelen har trots allt alltid varit GWs viktigaste produkt.

/Rax, nyfiken på varför det exakta numret är så viktigt? :gremconfused:

Troberg

Sinister eater

figurspelen har trots allt alltid varit GWs viktigaste produkt.
Nej, det fanns en lång period innan de ens hade figurspel.

Förändringen skedde i mitt tycke gradvis. När Games Workshop började göra egna rollspel (Warhammer Fantasy Roleplay samt RuneQuest, Call of Cthulhu och Stormbringer) fasade de ut rollspelsmaterial till andra spel, t ex AD&D.
Nej, det var först när de började göra figurspelen som de började fasa ut andras rollspel. Det som fick mig att sluta köpa WD var när de lät de som skrivit deras egna spel skriva recensionerna på sina egna spel...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nummer 138, juni 1991

Okej, efter att ha bläddrat lite hittade jag den sista rollspelsaritkeln i nummer 139. Den var til WFRP (som alla rollspelsartiklar efter nummer 110, typ).

Innan den sista artikeln var det sporadiskt med rollspelsmaterial, och bara ett par tre sidor per nummer.

Några fler funderingar?

M.

Oldtimer

Slava Ukraini!

Japp. De började ju som enbart en spelbutik i Hammersmith. :gremsmile:

Under den tid som Ian och Steve ledde GW, ägnades företaget mest åt rollspel. Efter att Bryan (Ansell, från Citadel Miniatures) tog över i slutet av 80-talet kom det att handla mer och mer om miniatyrer. Och när Tom (Kirby, tidigare från TSR UK) tvingade ut Bryan i början av 90-talet fullbordades detta.

/Mikael

rax

Swordsman

Och poängen är? Jag sa att figurspelen var GWs viktigaste produkt. Jag kan ha fel, men mig veterligen var aldrig någon av GWs rollspel en lika stor försäljningssuccé som figurspelen. Och att det fanns en period när GW varken gjorde figur- eller rollspel är väl ganska irrelevant för diskussionen?

Nej, det var först när de började göra figurspelen som de började fasa ut andras rollspel. Det som fick mig att sluta köpa WD var när de lät de som skrivit deras egna spel skriva recensionerna på sina egna spel...
Tja, jag har flera ex av WD där det finns material både till figurspelen, GWs egna rollspel och andra rollspel också. Vad jag kan utröna ur min samling försvinner material till icke-GW produkter först, sedan material till WFRP m m. Kvar finns figurspelen.

Kort sagt, I disagree. :gremelak:

/Rax

rax

Swordsman

Under den tid som Ian och Steve ledde GW, ägnades företaget mest åt rollspel.
Intressant! Menar du GW tillverkade rollspel innan WFRP? Vilka då, isf? :gremooo:

/Rax

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
På licens

De gjorde licensierade versioner av D&D, AD&D, och CoC såvitt jag minss. Innan WFRP alltså. De gjorde visst RQ och Paranoia på licens också, men huruvida det var innan WFRP minns jag inte. Ja, och sen gjorde de väl Judge Dredd också.

M.

Oldtimer

Slava Ukraini!

För att inte tala om att de ägnade sig åt att sälja rollspel. Både i egen butik och som distributör.

/Mikael

rax

Swordsman
Re: På licens

Att de gjorde licensierade versioner av D&D och AD&D visste jag faktiskt inte. Övriga äger eller ägde jag en gång i tiden, så dem visste jag redan om. :gremwink:

/Rax

Troberg

Sinister eater

Och poängen är? Jag sa att figurspelen var GWs viktigaste produkt. Jag kan ha fel, men mig veterligen var aldrig någon av GWs rollspel en lika stor försäljningssuccé som figurspelen. Och att det fanns en period när GW varken gjorde figur- eller rollspel är väl ganska irrelevant för diskussionen?
Jo, men att det fanns en (ganska lång) period då de inte gjorde figurspel men gjorde några riktigt bra rollspel (och några brädspel och datorspel) är.

Tja, jag har flera ex av WD där det finns material både till figurspelen, GWs egna rollspel och andra rollspel också. Vad jag kan utröna ur min samling försvinner material till icke-GW produkter först, sedan material till WFRP m m. Kvar finns figurspelen.
Vilket var anledningen till att jag skrev att de började fasa ut dem. Man klippte inte tvärt. Jag kan inte se vad jag skrivit som motsäger det du sagt.

Organ

Out of time, out of mind

>nyfiken på varför det exakta numret är så viktigt?

Jag försöker få tag på gamla WD-nummer och då jag inte är intresserad av figurspel vill jag veta när tidningen, i mina öägon, blev ointressant. Konstigare än så var det inte.

/Anders