Nu har jag sett två avsnitt. Som andra redan påpekat så är det här väldigt
amerikansk fantasy, med allt vad det innebär. Karaktärer interagerar på ett väldigt modernt vis och använder både uttryck och kroppsspråk som känns onaturligt i en fantasy-miljö för de som är vana vid säg typ,
Game of Thrones snarare än
Galavant. I brist på bättre ord känns det väldigt Marvel - utan att nödvändigtvis göra Marvel till ett värdeord. Det betyder bara att saker och ting är väldigt städade, lite plastiga och så vidare. Om MCU skulle innehålla en karaktär som reser i tiden till 1400-talets Europa så skulle jag anta att det skulle se ut och fungera ungefär såhär.
Det brister mot källmaterialet som hade en skitigare värld, med generellt värre individer boende i världen.
Med det sagt är inte serien usel, det är såklart det vanliga tugget från grifters på youtube som försöker livnära sig på extrema känslor av impotent ilska - man får mer tittare om något är AVSKYVÄRT HEMSKT än om det bara är "okey".
För mig var Willow (1988) en 3/5 och än så länge får jag ge denna serie samma betyg.
Jag kommer förmodligen se färdigt serien, men jag kommer inte jaga nya avsnitt som jag gjorde med Andor och House of the Dragon. Det finns gott om möjligheter för denna serie att bli bättre, men också gott om fallgropar för den att bli sämre.
Det är med stor sorg som jag säger att en av seriens absolut sämre delar är Warwick Davis, som är otroligt platt i sitt skådespel. The Guardian skrev en lite grym men i min mening korrekt rubrik när de skrev
Warwick Davis’s fantasy reboot is lots of fun … until he appears.
Humorn är generellt bra. Ups and downs, precis som originalfilmen, men även där drar Warwick ned på betyget.
Favoriter: Boorman, Jade, Airk.
Bästa: De små skrikisarna är inte med, humorscenen med hästen som fick mig att gapflabba högt i soffan.
Sämsta: Willow
-------------------------------------------------------
Slutsats: Lite besvikande, med tanke på hur mycket av originalfolket som är med i produktionen. Inte bara som skådespelare, utan Warwick själv var tydligen med i hela processen från när de började skriva de första bitarna av manus enligt intervjuer jag sett med honom. Han är uppenbart mycket passionerad och brinner för Willow. Jag tror om det inte varit lika plastligt och med mindre modernt lingo/kroppsspråk/beteende så hade det här varit en 4/5 serie för mig.