Så frågan är vad "Tractatus' struktur" är, utöver bara en punktlista.
Ett sätt att se på det, tror jag, är att varje listnivå svarar mot en abstraktionsnivå: högre nivåer, mer abstrakt. Varje gång texten går ned en listnivå, hamnar vi i en mer preciserad utläggning av påståendet i den närmast föregående listnivån.
Intressant nog: om man bara läser de allra översta listnivåerna, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, så får man något som nästan liknar en sammanhängande text. Texten låter sig alltså läsas endast på den högsta listnivån, att gå ned i listnivå och därmed i precisering är frivilligt.
Så om man skulle översätta detta till rollspelsregler, så skulle vi få något i stil med följande:
På högsta nivån har vi bara väldigt allmänna, abstrakta regler av detta slag:
1. Deltagarna etablerar fakta om det fiktiva narrativet med reglernas hjälp.
2. Spelarna etablerar fakta om sina rollpersoner, spelledaren etablerar fakta om resten av världen.
3. Varje faktaetablering förutsätter reglernas medgivande.
4. Rollpersonerna består av spelvärden.
5. Att en handling är framgångsrik är ekvivalent med (spelvärde + T20 > svårighetsgrad).
6. etc...
(Det är tillåtet att använda sig av formella abstraktioner i stil med booleska operatorer, som i punkt 5, eftersom det är tractarianskt).
Tanken är alltså att dessa punkter, tillsammans, i princip ska kunna läsas som en beskrivning av ett rollspel på en väldigt hög abstraktionsnivå. Vill man ha detaljerna, får man sedan gå ned en nivå:
4.1. Rollpersonens spelvärden är grundegenskaper, färdigheter och härledda värden.
4.3. Grundegenskaperna är Styrka, Fysik, Smidighet, Intelligens, Psyke, Karisma och Storlek.
4.4. Härledda värden är matematiska funktioner av grundegenskaperna.
4.5. ...
Och sen ytterligare en nivå:
4.3.1. Grundegenskaperna är lika med varsitt tärningsslag på 3T6
4.3.2. Styrka är ett mått på rå kroppsstyrka.
4.3.3. Fysik är ett mått på förmågan att motstå skada.
Etc. etc.