Nekromanti Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th E...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det var ett bra inlägg

Jag håller med om det du säger. Det skulle också innebära att jag kan använda 4e-grejer till min nystartade 3e-kampanj: Iron Hearts, Iron Men!

/m

Hunk

Hero
Re: Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th

Eftersom jag inte spelleder D&D för tillfället, så beror det helt och hållet på om resten av spelgruppen väljer att gå över eller ej. Kommer nästan garanterat införskaffa PHB och om den inte suger helt så skaffar jag nog också MM och DMG. Om jag skulle spelleda min gamla spelgrupp (som jag inte har lirat med på något år) så skulle jag nog köra med en hybrid mellan 3.0 och 3.5 (eventuellt med influenser från 4.0), eftersom ingen av dem hänger med i editionssvängarna och det helt enkelt skulle bli för jobbigt att uppdatera alla karaktärer o dyl. Dessutom äger jag en massa 3E-äventyr som jag inte har hunnit köra...

Rising

Vila i frid
Hear hear!

Shit, om jag skulle skriva ner mina önskemål på en lapp och göra en utskrift av ditt inlägg, för att hålla upp dem båda mot ljuset, då skulle man kunna tro att det ena var en kopia av det andra.

Du är bäst.

Punkt efter punkt så skrev du bara sånt som jag önskar mig.

Särskilt det där med återuppladdning av resurser och träd-upplägget på feats.

Jag skulle dock kunna tänka mig att baka samman skills med feats helt och hållet. Liksom, Climb, Jump och sånt skulle vanligtvis kunna hanteras med ett slag + Dexmod, men så har man också en Feat som ger extra plus på sådana grejer. Det är ändå bara jobbigt att hålla reda på alla meningslösa skills.

Necross

Swashbuckler
Re: 4th Edition på väg! ...

Asså jag är ingen större fan av realism i fantasylir, men där går fan min gräns. Om de gör om D&D till nån slags tv-spels-simulator med "extraliv" till varje encounter kan de lika gärna lägga ned.

Rising

Vila i frid

Om de gör om D&D till nån slags tv-spels-simulator med "extraliv" till varje encounter kan de lika gärna lägga ned.
Erm.. Idag fungerar TV-spels-RPGn precis som D&D: De första encountrarna är helt ofarliga och allt man riskerar är att förlora några resurser i dem (spells, potions, HP osv). Man går längre och längre in i grottan och ens resurser nöts långsamt ned på vägen, så att det inte blir dramatiskt förrän mot slutet.

Det är just det man vill ändra på med det här tänket; man gör varje encounter livshotande, och inte bara till en fråga om nednötning.

Så tanken är att gå bort från TV-spelskänslan.

Basenanji

Postd20modernist
Yin och Yang

Ha kvar Hp-systemet!
-Att man blir svagare ju längre man går in i grottan hänger mer på att man ibland förlorar hp pga fel planering. Med rätt planering (typ "resist energy:fire" om man vet att man kommer slåss mot eldsprutande bestar) lär man förlora färre hp. Att man får tillbaka hp:s innebär att man aldrig behöver ställa sig frågan: "Borde vi gå in i grottan eller borde vi gå till byn och köpa healing spells?". En av de mest spännande frågorna man nånsin kan ställa sig.

Skillsen är väl lagom många? Kanske att man tar bort "Use rope"...men den står ju mot tex "Escape artist" så då får man lösa det på något sätt... Äsch, säger jag, behåll skillsen!

Hur menar du att featsen är obalanserade? Jag tycker att de är asbalanserade (om man utgår från coreböckerna).
De behöver inte revideras, enligt min ödmjuka inställning, men jag utgår från att du har bättre koll än jag.

Trädupplägg, gillar jag, om jag förstår rätt.
Jag gillar när man måste tänka ett steg i förväg: "Om jag tar 'Grave digging Mastership' nu, kan jag ta 'Make graveshaman-spells' och 'Undead fighting' senare..."
Eller hur menar du?

Medhåll på klassförmågorna.

Medhåll på spellsen. En del tror jag aldrig har använts. Nånsin.

Osså vill jag behålla GE. Pilligt kanske, men kul.

Däremot:

Snabba upp sense-kapitlet. "Move silently" och "Hide" kan vara en färdighet tex. Ok, du har rätt vad skillsen beträffar... :gremgrin:

Snabba upp movement och alla såna regler kring rörelse och rutor.

Fler bra äventyr. Det är det som behövs.

/Basenanji, vädrar sina åsikter.

Pom

Swashbuckler

Min önskelista inför 4E:

- Organs idé om färre klasser är jag med på. Och prestigeklasserna skall bort helt.

- Feats lite som proficiencies i 2nd ed: lättast att skaffa allmänna feats och de feats som rör ens klass, svårare men möjligt att skaffa andra feats.

- Färre conditions.

- Byt ut standardkampanjen i grundreglern mot en värld som faktiskt stödjs av Wizards. Ja, jag gillar Greyhawk bättre än Realms, men om det är Realms och/eller Eberron som företaget satsar på skall självklart exemplen vara hämtade därifrån och inte från några obsoleta nostalgitrippar.

- Religionsregler. Clericerna behöver få regelverk att följa redan i grundböckerna eftersom uppenbarligen många spelare genom åren ignorerat den religiösa sidan av klassen och därmed fått superkaraktärer som slåss som fighters, kan läka vad som helst och har full caster spells.
Att göra clericerna lite mer olika beroende på deras religion (det kunde man redan i AD&D 2nd ed) föremågemässigt vore bra. Och turning måste snyggas till.

- Ge alternativa valutor: använda örter, offer, quests och annat för att bekosta magi om gp passar illa.

- Grappling. Hur svårt kan det vara?

- Jaktregler. Alltså för att springa ikapp folk som försöker springa ifrån en.

- Slimmade fordonsregler.

- Integrerade nationsregler.

- Drakarna har blivit mäktigare i varje upplaga ända sedan AD&D och behöver inte bli mäktigare nu. Faktiskt.

- Som flera har sagt får värdena gärna bli bonusar rakt av.

- Template och creature type borde fungera på exakt samma sätt.

- Ta bort magiska föremål som standard när man beräknar hur mäktiga PC skall vara. Ange däremot hos de magiska föremålen hur mycket de ökar karaktärers äventyrarförmåga.

- En del spells behöver fixas.

- Bort med episk spellcasting. Fortsätt med spell levels över 9 istället.

- Använd alignment mer. Till fler feats, till ryktesregler.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Grappling. Hur svårt kan det vara?
Ja, de kan ju fan inte göra det svårare att komma ihåg reglerna, det är ett som är säkert! :gremlaugh:

/M

BroderHolob

Veteran
Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th Edition

JAAAA!!!
Jag älskar det så mycket!
Varför är jag inte på Gen Con, som alla intelligenta människor :'( Just nu vill jag bo i U.S.A.!
Underbart, underbart, underbart!

Mathias

Veteran
Re: Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th Edition

Efter nedräkningen slutade allt med ett: Service Unavailable (hehe). Ska man ta det som ett dåligt omen för DnD4? Så mycket för den nyheten...

-Mathias

Big Marco

Läskig
Re: Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th Edition

Serverkrasch pga överbelastning är min gissning.

Rising

Vila i frid
Re: Yin och Yang

-Att man blir svagare ju längre man går in i grottan hänger mer på att man ibland förlorar hp pga fel planering. Med rätt planering (typ "resist energy:fire" om man vet att man kommer slåss mot eldsprutande bestar) lär man förlora färre hp.
Fast jag tycker det är roligare och mer dramatiskt om en dålig planering innebär en hög risk än att man får betala ett högt pris.

Alltså; idag funkar utmaningen i en dungeon ungefär som att börja med 25 poäng och sedan först förlora 2T6 poäng, därefter ytterligare 2T6+1 poäng, och sedan slutligen 2T6+2 poäng mot bossen, där man dör om poängen tar slut:

Man riskerar alltså inte att dö mot de första fienderna, och läget kan vara hopplöst när man väl möter bossen. Båda dessa fenomen är tråkiga.

Då är det lite roligare om man istället skulle möta ovanstående tre encounters fast istället börja med 10 poäng i varje strid. Då blir varje encounter spännande.

---

Det är också en fråga om momentum. När magikern får slut på spells så ebbar dramatiken ut och spelarna får färre strategiska möjligheter. Det är typ raka motsatsen mot vad jag tycker ska hända när rollpersonerna närmar sig slutbossen i grottans mitt! Det är ju då man skall ha så mycket momentum som möjligt, och det är då man ska ha ens fulla palett av strategiska möjligheter att välja bland!

Därför finns det fördelar med tänket "vi återställer resurserna mellan varje encounter".

Storuggla

Champion
Re: Vad WotC sa om D&D 4th Edition ...

Intressant. Just den där onlinebiten stör mig lite, eftersom de först kräver att man köper en bok och sedan betalar en "nominell avgift" för att få använda delar av boken så som det är tänkt att den ska användas, om jag förstått det korrekt.

Settingneutralt: bra. Enklare att spelleda: bättre (det är det största hindret för mig när det gäller att spela D&D, det är jobbigt att improvisera saker).
Intressant. Jag lär väl köpa första boken för att se hur det funkar, sen får vi se.

Storuggla, japansk ska och surströmming

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Men guuuuuuud ...

... vafan vad dåliga speakers de är. De låter helt corny. Fan, hade jag hållit i de presentationerna hade de ROCKAT!

Tänk dig deras röster som spelledare ... ryyyyyys.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Gillar ni omslagen?

Omslagen ser ... typ, ok ut. Jag blir inte lika "wowed" som när jag såg D&D Red Box Basic för första gången, eller faktiskt när jag såg D&D3e för första gången.

Jag gillade fejkbok-looken för grundreglerna. Men det blev tröttsamt snabbt, särskilt när all kopierade dem, fast sämre.

De nya ser ut att vara mer traditionella.

/M

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Omslagsnyheten

Jag kommer bara att kommentera en sak -- det enda som kändes såpass tydligt att jag kan ha en åsikt om det:

art will be used on the covers
Tack gode gud! De nuvarande omslagen är så skräckinjagande fula att jag blir upprörd. Omslaget till Player's Handbook skulle passa bättre på en 12-årig gothtjejs dagbok än på en rollspelsmodul. Om man ska locka till sig nya spelare har man nog större framgång med en bild som visar häftiga hjältar som slåss mot farliga monster än med pålimmade glaspärlor från IKEA.

/tobias

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Okej har kollat

1. D&D 4e = tja, det kan väl vara intressant.

2. D&D Insider = OMG vill ha NUUUUUUUUU! Det och de teknologiska apparater jag och Herr Nils ska bygga av platta dataskärmar och glasskivor, kommer att göra dungeon crawling så kanonkul! Och vi får alla minis digitalt ... tanken är nämligen att sätta upp en plattskärm under ett bord och använda som "spelyta" för kartor. Och eftersom D&D Insider gör allting som jag behöver med kartor och minis, så blir det kanon!

Så eftersom punkt 2 verkar så cool, så lär väl punkt 1 bara bli en formalitet; jag signar upp mig till D&D Insider, och köper core reglerna när det kommer ut. Men ... jag kommer INTE att köpa alla D&D-böcker till den här versionen. Nu har jag en komplett uppsättning av en upplaga, och det kommer att räcka till många spelmöten!

/M