Nekromanti Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th E...

Necross

Swashbuckler
Re: 4th Edition på väg! ...

Om man bara har grundläggande koll på reglerna så vet man vad HP representerar, och då är hela det här argumentet off.
Vilket argument? Spelar det nån roll om jag tror hp är 'skada' eller 'skada+ability to turn a vicious blow into a less serious one' för att jag tycker det verkar larvigt att man skulle "helas upp" mellan varje encounter?

Rising

Vila i frid

Jag trodde extraliv var vanligt i tv-spel
Det är vanligt i D&D också. Det står om det på slutet av sida 272 i Players Handbook. Under rubriken "Resurrection".

Det är extraliv. En chans att leva, efter att man har dött.

Det har dock inget med det jag pratat om att göra. När en spelare dör så skulle hon dö - precis som vanligt. Man skulle inte ha någa "extra" liv, men visst skulle man kunna bli helad och resurrectad som vanligt.

Enda skillnaden vore att man skulle gå ifrån ett system som hanterar encounters som en form av nednötning till att hantera det mer som en form av dödsrisk.

Se det så här:

Idag fungerar systemet som om någon skulle piska dig med en oxpiska. Rapp efter rapp, tills du tappar medvetandet.

Vad jag föreslår är att det skulle fungera som rysk roulette istället. Antingen händer ingeting, eller så har du fått en blodröd Pollock på väggen.

Att trycka ner avtryckaren i rysk roulette utan att ens hjärnsubstans flygit ut ur ett hål i ens huvud, hur kan det jämställas med att få ett extraliv?

Necross

Swashbuckler

Vad jag föreslår är att det skulle fungera som rysk roulette istället. Antingen händer ingeting, eller så har du fått en blodröd Pollock på väggen.

Att trycka ner avtryckaren i rysk roulette utan att ens hjärnsubstans flygit ut ur ett hål i ens huvud, hur kan det jämställas med att få ett extraliv?
Men varje gång du inte blir en Pollock-målning, då är det som om inget hänt eller?

Rising

Vila i frid

Spelar det nån roll om jag tror hp är 'skada' eller 'skada+ability to turn a vicious blow into a less serious one'
Spelar stor roll. Om du tror det förstnämna så har jag full förståelse för att du skulle kunna uppleva det otrovärdigt med den automatiska återställningen mellan varje encounter.

Såsom du visar här:

jag tycker det verkar larvigt att man skulle "helas upp" mellan varje encounter?
Japp. Ser man det som fysisk helning så måste mitt förslag vara jättelarvigt.

---

Så långt ger jag dig rätt.

Vi kan väl nöja oss med den slutpoängen: Om man inte läst eller om man feltolkar Players Handbook, så framstår mitt förslag som larvigt.

Rising

Vila i frid

Men varje gång du inte blir en Pollock-målning, då är det som om inget hänt eller?
Varje gång motståndaren inte lyckades penetrera ditt försvar, inte fann en lucka i din rustning och inte fick möjligheten att skära upp dig, ja, då är du fortfarande oskadd.

Att få sänkt HP kan lika gärna betyda att man visar en blotta, att man får sitt vapen bundet, att man tvingas stega bakåt och därför hamnar i obalans, att man får solen i ögonen, osv. Det kan betyda vad som helst egentligen. Men när HP når 0 så går man i backen.

För mig känns det både trovärdigt och genremässigt att min rollpersons gard sakta men säkert sjunker i en hård strid alltmedan ovanstående saker sker och allteftersom min rollperson blir allt mer utmattad. Men denna gard går ju snabbt att få upp igen så fort som min rollperson får andas ut.

Det känns däremot varken trovärdigt eller genremässigt att krigare skulle få en massa pilar i sig och bli träffade av yxor och spikklubbor, men ändå stå upp tills deras fysiska hälsa hade nötts ner tillräckligt mycket.

Tvärtom så blir fantasyhjältar sällan sårade, så som jag uppfattar det. De är förstås ofta nära döden, liggandes på marken nästan helt utan någon gard att tala om medan ett monster står ovanför dem med chans att ge dem ett banesår, osv, men de behöver sällan gå omkring med bandage och liknande.

Därför känns det rimligare att hantera HP just såsom en sorts gard i enlighet med Players Handbook. Vilket skulle tjäna på helt nya återhämtningsregler.

Sodivra

Champion

Ok, jag tycker det låter bökigt.

Det kan vara så enkelt som att den som slår bäst får en poäng, och försten till fem poäng vinner och bestämmer vad som händer. Presto, inga träffområden, organskador, blödningstakt eller sådant bök.

Men jag ska inte ge mig in i debatten om ifall D&D skulle fungera bäst med HP som laddades upp efter varje encounter.

Men om du vill så kan vi diskutera vidare varför jag gillar system som mäter övertag i konflikter. :gremsmile:

Sodivra

Champion

Vi kan väl nöja oss med den slutpoängen: Om man inte läst eller om man feltolkar Players Handbook, så framstår mitt förslag som larvigt.
Äh, var lite schysst nu. :gremsmile: Det krävs ganska god vilja att konsekvent göra den tolkningen. Varför återställer man sin kapacitet genom att läka skador? Varför återställs den inte ens efter en natts sömn?

Texten du refererar till är väl också en ganska liten snutt, och tolkningen motsägs av att man använder termer som "damage", "heal" "nonlethal damage" osv.

Rising

Vila i frid

Äh, var lite schysst nu.
Okej, det var fånigt. Det blir en mindre raljant ton i det här inlägget.

Varför återställer man sin kapacitet genom att läka skador? Varför återställs den inte ens efter en natts sömn?

Texten du refererar till är väl också en ganska liten snutt, och tolkningen motsägs av att man använder termer som "damage", "heal" "nonlethal damage" osv.
Jo, det är sant. Alltså dagens läkningsregler följer ju inte bokens påstådda vision alls. Såsom det här med att hög HP skulle kunna representera att man är skyddad av sin gud. Liksom, varför skulle det skyddet öka av att man drack en potion?

Men det skulle alltså kunna bli lite trovärdigare och enhetligare.

Det finns ju ett annat sätt att gå, också, genom att använda regler som verkligen hanterar tålighet som fysisk hälsa och ingenting annat. Grim n Gritty är väl ett exempel på det. Jag gick själv i sådana tankar när jag först hade börjat spela minis, men nu tycker jag att simulation är helt oförenligt med principen i D&D.

Necross

Swashbuckler

Ok, det där låter ju vettigt. Kan ett exempel se ut typ så här: En krigar-PC har 16 hp på lvl 10, men 100 "fatiguepoints". Dessa sjunker när slåss mot orcherna, men han återhämtar dem jättefort när han vilar (några minuter eller så). Han är för bra på att slåss för att orcherna ska komma åt hans hp, men det blir aktuellt när han möter "bossen".

Fattar jag rätt?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
4th Edition-omslagen ...

Såhär är det tänkt att 4th Edition-omslagen ska se ut:

Staffan

Myrmidon
Re: 4th Edition-omslagen ...

Såhär är det tänkt att 4th Edition-omslagen ska se ut:
Jag vill minnas att nåt av högdjuren sa "PHB är spikat, de andra kan ändras lite men visar idén."

Ymir

Liten kantbaron
Re: 4th Edition-omslagen ...

Well...Dungeon Master's Guide var riktigt stämningsfullt...för direkt tankarna till de bättre bitarna av D&D...

Player's Handbook var däremot riktigt anskrämligt. Det s,skulle jag aldrig velat ha i min hylla. Fulfantasy deluxe. För direkt tankarna till allt som är dåligt med D&D.

Så intrycket är väldigt blandat.

- Ymir, gillar de nuvarande omslagen (3.5)

cogitare

Swashbuckler
Re: *öppnar champizzen*

I så fall skulle jag inte ens röra vid 4th Ed, varken med tång eller min pålitliga 10-foot pole. Slumpmässig förbättring medelst tärningsslag hör hemma i BRP och det funkar inte ens bra där.
Håller med! Vi spelar M:UA och jobbar för fullt på att husregla bort alla höjningsslag.

C.

Big Marco

Läskig

Det är inte många system som mäter läge i striden istället för/jämte med skador, men de finns. Och de äger!

Tack. ,-)

Flurtis

Hero
Lösrykt citat från "WotC" anställd.

Citerar från FAQ på wizards hemsida:

MM1 will have 288 pages and over 300 monsters (well over by my count; it's what I'm working on now). We have page space allocated for racial info for some monsters. You'll have to wait and see how we packed the book full of so much goodness, but I can give you a hint: 4e is easier to run. And that doesn't mean monsters have all their cool stripped away—it just means they're easy to run.

What Mike said is still accurate. A gnome "monster" does some stuff like a PC/NPC might, but it's a monster built to be run by the DM, not character meant to be run by a player. On the flip, a gnome race is for PCs, and it would have just enough influence on the "monster" gnome for the players to know they're facing a gnome.
Ser ut som om vi får se Gnome's som PC's i 4th edition också.

http://forums.gleemax.com/showthread.php?t=910164
(oups uppdateras dagligen)

//Flurtis

Hunk

Hero
Re: Lösrykt citat från "WotC" anställd.

Då kanske man skall vänta lite med att förbereda bokbålet... Frågan är om jag skulle kunna förlika mig med att gnomen bara är med i MM eller om det krävs att den är med i PH också. Om tjuvlingen skulle få plats i PH på gnomens bekostnad tyder det på ytterst dålig smak hos WotC:s designers och i så fall är förmodligen allt annat de gör också skit.

Flurtis

Hero

On the flip, a gnome race is for PCs, and it would have just enough influence on the "monster" gnome for the players to know they're facing a gnome.
Enlig WotC så verkar ju gnome fortfarande vara med i beräkningarna till PH.

En annan sak som talar för är att en av dom officiella speltestarna av 4th edition spelar en chaos gnome, visserligen konverterad från 3,5 men ändån.

Kollar rätt så ofta på wizards community, och jag har inte funnit något rykte om att gnomen skulle försvinna. Däremot talas det om att systemet kommer att göras om så att det kommer bli fler "spelbara" raser i core reglerna, inte färre. Bland dom raserna som nämnts är Tiefling och Drow. Med andra ord level adjustment kommer att försvinna och omarbetas. Däremot är det mycket som pekar på att barden kommer att försvinna som class, så det blir spännande att se vilken favoured class gnomen får.

//Flurtis

Ymir

Liten kantbaron

Så de tar bort den enda standard-klass som duger till något annat än monsterslakt? Nu är det min tur att gnälla.

- Ymir, ogillar