Re: Lösrykt citat från "WotC" anställd.
Patch 1: Oj, alla rollpersoner blir väldigt lika på level 1. Det är bäst vi gör klasserna lite mer distinktiva där. Så kan vi lägga till lite saker som gör rollpersonerna lite mer kompetenta också, som max-hit points och kvadruppla skill points.
Patch 2: Oj, nu blev det helt plötsligt väldigt bra att ta en enda level (insert class here) och sedan fortsätta vidare i någon helt annan klass. Det måste vi stävja, se till att det blir något minus för att ha obalanserade levlar i sina klasser.
Patch 3: Oj, nu gick det visst inte att göra en vettig alvisk fighter/mage längre. Vi lägger till en regel så att klassiska kombinationer inte får problemet med obalanserade levlar.
En bättre, men mer oortodox, lösning på det första problemet hade varit att säga att att man börjar på, säg, level 3. Då hade en druid kanske behövt ta i alla fall två eller tre levlar munk för att få lägga på sin Wis-bonus på AC i djurform, och en sorcerer några levlar paladin för att få sin Cha-bonus på saves (nu flyttade de ju just den förmågan till level 2 eller 3 i 3.5, men ändå).
För övrigt: om man tittar på tilläggsklasser också måste jag säga att om gnomer ska ha någon favored class så ska det vara beguiler från PHB2. Och alver ska ha Duskblade från samma bok.
Nu förutsätter du att hela grejen med favored class kommer att vara kvar, vilket jag är tveksam till. Favored class är ju trots allt inget annat än en patch på en patch på en patch.Däremot är det mycket som pekar på att barden kommer att försvinna som class, så det blir spännande att se vilken favoured class gnomen får.
Patch 1: Oj, alla rollpersoner blir väldigt lika på level 1. Det är bäst vi gör klasserna lite mer distinktiva där. Så kan vi lägga till lite saker som gör rollpersonerna lite mer kompetenta också, som max-hit points och kvadruppla skill points.
Patch 2: Oj, nu blev det helt plötsligt väldigt bra att ta en enda level (insert class here) och sedan fortsätta vidare i någon helt annan klass. Det måste vi stävja, se till att det blir något minus för att ha obalanserade levlar i sina klasser.
Patch 3: Oj, nu gick det visst inte att göra en vettig alvisk fighter/mage längre. Vi lägger till en regel så att klassiska kombinationer inte får problemet med obalanserade levlar.
En bättre, men mer oortodox, lösning på det första problemet hade varit att säga att att man börjar på, säg, level 3. Då hade en druid kanske behövt ta i alla fall två eller tre levlar munk för att få lägga på sin Wis-bonus på AC i djurform, och en sorcerer några levlar paladin för att få sin Cha-bonus på saves (nu flyttade de ju just den förmågan till level 2 eller 3 i 3.5, men ändå).
För övrigt: om man tittar på tilläggsklasser också måste jag säga att om gnomer ska ha någon favored class så ska det vara beguiler från PHB2. Och alver ska ha Duskblade från samma bok.